Birger Eriksen-dagen

Jeg tilsatte en Saison gjær som bruker å gjære ned til null etter at 028 gav seg. [...]
Du tilsatte TMF Saison Blend? Det er interessant; jeg har slurry stående av den. Brygga en sak sist sommer, som fortsatt står til modning. Den er på sin andre runde med rabarbra nå, funken i den er helt nydelig. Men selve maltbasen var kanskje litt veik, så har fundert på å uppe den litt og ta en ny runde. Uansett blir det et friskt og fint øl til sommeren, håper jeg.
Å tilsette TMF Saison Blend mot slutten av primærgjæringa av Birger, høres definitivt interessant ut, helt klart noe jeg skal vurdere når den tid kommer :)
 
Du tilsatte TMF Saison Blend? Det er interessant; jeg har slurry stående av den. Brygga en sak sist sommer, som fortsatt står til modning. Den er på sin andre runde med rabarbra nå, funken i den er helt nydelig. Men selve maltbasen var kanskje litt veik, så har fundert på å uppe den litt og ta en ny runde. Uansett blir det et friskt og fint øl til sommeren, håper jeg.
Å tilsette TMF Saison Blend mot slutten av primærgjæringa av Birger, høres definitivt interessant ut, helt klart noe jeg skal vurdere når den tid kommer :)
Jeg ble veldig fornøyd med det jeg gjorde.
Det går sikkert ann å bruke f.eks 3711 eller en annen Saison gjær.
Min stod i flere mnd og klukket stille så jeg tror egentlig ikke gjæren satte så stor preg på ølet. Det var mere at det gjæret lengre ned.
 
Jeg ble veldig fornøyd med det jeg gjorde.
Det går sikkert ann å bruke f.eks 3711 eller en annen Saison gjær.
Min stod i flere mnd og klukket stille så jeg tror egentlig ikke gjæren satte så stor preg på ølet. Det var mere at det gjæret lengre ned.
Også interessant å høre at den ikke satte så stor preg på ølet; jeg hadde forestilt meg at det, i tillegg til å bli tørrere også fikk litt funk og syrlighet.
Hm, dette kan høres ut som noe jeg må prøve :)
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Litt tynnere ja, men den lakrissmaken ble dempet og bitterheten rundere. Hmmm, burde sendt deg en flaske av originalen og en av den andre så du får kjenne.
Innterresert?

Trengs egentlig ikke, men takk for tilbudet. Har selv variert kroppen betrakelig ved å justere koketid og intensitet, så ser for meg forskjellen.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
REDIGERT: Arrangementet er sletta.

Opprinnelig innlegg:

Jeg kom visst i skade for å gjøre dette.
@Miguel - har du innvendinger eller ser du noe som må endres?

Det skal sies at jeg ikke egentlig hadde tenkt å publisere det med en gang, men ha den på vent. Så ble det klæbb, og den var publisert.
Dersom det anses som en dårlig idé, tar jeg den selvsagt bort.
 
Sist redigert:
Jeg kom visst i skade for å gjøre dette.
@Miguel - har du innvendinger eller ser du noe som må endres?

Det skal sies at jeg ikke egentlig hadde tenkt å publisere det med en gang, men ha den på vent. Så ble det klæbb, og den var publisert.
Dersom det anses som en dårlig idé, tar jeg den selvsagt bort.
Tenker at det er greit å holde denne tradisjonen på forumet heller enn å stykke det opp på forskjellige steder?
 
Tenker at det er greit å holde denne tradisjonen på forumet heller enn å stykke det opp på forskjellige steder?
Jeg er ikke fullstendig uenig i det, altså. Dette var egentlig ment for å peke folk i denne retninga - jeg lenker til første post, forteller at denne tråden inneholder masse informasjon og at man registrerer seg i regnearket. Har absolutt ingen planer om å kuppe og ønsker ikke at diskusjonene skal være noe annet sted enn her. Tanken var først og fremst å gjøre medlemmer oppmerksomme på BE-dagen. Det viser seg at det er en hel del som sjelden/aldri er innom forumet. Og det er jo også mulig å være innom forumet både nå og da uten å få med seg akkurat denne tråden.

Men, som sagt, dersom dette oppfattes som ugreit, er det helt uproblematisk for meg å slette arrangementet.

Jeg kan selvsagt også skrive noe om at det er forventa at man bruker regnearket, og at det er ønskelig at man bidrar på tråden på forumet. Jeg hadde jo ikke egentlig tenkt å publisere nå, men lage et utkast og så ta runden innpå her. Så gjorde jeg en klassisk internettabbe og posta.
 
Facebook har ødelagt nok forum som det er allerede, så synes dette burde holdes her ekslusivt men gjerne reklameres for med link inn her
 
Facebook har ødelagt nok forum som det er allerede, så synes dette burde holdes her ekslusivt men gjerne reklameres for med link inn her
Og jeg peker jo hit og forteller om både tråden og regnearket. Hadde jeg bare lagt ut ei lenke uten noe mer om og men, så hadde det neppe vært så interessant. Intensjonen min er fortsatt ikke at dette arrangementet på noen som helst måte skal konkurrere med denne tråden; planen var altså å gjøre flere oppmerksomme på dagen og trekke folk inn hit. Jeg synes jo dette er en så bra greie at jeg har lyst til at den skal vokse seg større. Om intensjonen bak hele opplegget er at det utelukkende skal være for de som måtte finne denne tråden og så synes det virker interessant nok, så har jeg i alle fall misforstått noe med det som for meg er litt av grunntanken bak organisasjonen. Og jeg har heller ingen intensjon om at det skal bli en stor debatt omkring dette her inne heller.
Nå synes jeg definitivt at @Miguel skal ha et ord med i laget her, men argumentet om at Facebook har ødelagt nok forum som det er allerede er ikke alene tilstrekkelig til å få meg til å synes at det er helt forferdelig at det ble opprettet et Facebook-arrangement som peker på denne tråden og det tidligere omtalte loggskjemaet. Mobiltelefonen har også ødelagt for fasttelefonen, etc.

Dersom konsensus er at "dette er vårt; det hører kun dette forumet til", så er jeg selvsagt med på det, men personlig synes jeg det blir for snevert og ikke helt i tråd med hvordan jeg forestiller meg at denne organisasjonen er. Jeg anser uansett Miguel som "eier" av konseptet (jeg vet i alle fall ikke noe om det dersom det var noen andre som starta tradisjonen), så jeg vil gjerne høre hva han synes om dette. Og det er selvsagt også interessant å høre hva andre travere mener, @Einar Michelsen og @msevland for eksempel?
 
Jeg tenker at siden Birger Eriksen er @Miguel sin greie, så burde en facebook-event godkjennes av ham i forkant. Bare min mening.
Ja, og det var opprinnelig planen også, så absolutt! Men jeg fant ikke umiddelbart noen måte å "avpublisere" på, og så hadde det allerede meldt seg et par interesserte umiddelbart.

Så jeg er definitivt enig i at Miguel har siste ordet her, og jeg mente som sagt ikke å publisere den før han hadde fått sagt sin mening om det.
 
Nå brygger jeg ikke engang BE, og er ikke så bevandret i FB heller, men er det mulig å stenge for ytterligere innlegg/svar på FB, og bare la det være informasjon med en peker til BE tråden her?
Det er selvsagt også en mulighet. Jeg har allerede pinna en post som sier at diskusjonen skal foregå her og at man bør registrere seg på regnearket, så jeg kan slå av kommentarer med én gang. Bra forslag :)
 
Litt over kanten å spørre om tilgivelse i stedet for tillatelse. Og da spesielt uten å være litt mer ydmyk mot de som ønsker å holde forumet til organisasjonen vår aktiv.
 
Arrangementet er herved sletta.

Jeg vil be om unnskyldning til alle som har blitt tråkka på tærne; det var aldri min intensjon å gjøre det.
 
Syns ikke det er noen tråkking på tær, men foretrekker at det ikke er flere tråder, både fordi det da blir doble diskusjoner, og det kommer flere varsler på facebook. Bruker tapatalk, og utsetter å se på dem mer enn facebookvarsler, selv om jeg kanskje egentlig burde slått av alle varsler. Det blir fort distraherende.
 
Facebook har ødelagt nok forum som det er allerede, så synes dette burde holdes her ekslusivt men gjerne reklameres for med link inn her
Forumet har vist tendenser til å dø ut. Jeg sliter med begrunnelsen siden Norbrygg bør finne nye måter å få de som aldri har sett verdien av forum over fra FB til forumet. @Finn Berger har kanskje noe kloke ord?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Forumet har vist tendenser til å dø ut. Jeg sliter med begrunnelsen siden Norbrygg bør finne nye måter å få de som aldri har sett verdien av forum over fra FB til forumet. @Finn Berger har kanskje noe kloke ord?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Hvorvidt forumet er utdøende, veit jeg ikke. Det er ganske mange som leser det fordi det er mye informasjon her, men ikke sjøl deltar. Sånn sett er den aktiviteten vi driver her kanskje mer meningsfylt enn vi tror.

Det å lenke til diskusjoner/informative tråder her må da være en god ide? Også til denne. Andre tråder jeg kommer på i farten er kølschtråden, og tråden om å brygge bitter. Vi skulle kanskje tenke på å lage tråder som det er naturlig å lenke til?

Jeg burde vel gjøre det, men jeg fikser rett og slett ikke den der store facebookgruppa:(.
 
Denne tråden er vel ikke rett sted å diskutere dette, men jeg er en av de som leser mye mer enn jeg bidrar. Jeg leste hele Birger Eriksen-tråden i fjor, men jeg var ikke helt klar til å brygge siden jeg hadde flyttet. I år er det litt mer aktuelt.
Hadde dette vært en facebook post/event/ting så hadde det ikke vært aktuelt. Jeg er enig med @PetterL i at Facebook har ødelagt mange forum, og en slik tråd som dette kan ikke overleve på facebook. Facebook er ikke rette forum for en tråd som denne. Alt dør etter kort tid, og det er vanskelig å finne historikk.
For meg så ser det ut som nye sosiale medier bare er for å spy ut kortlevd information.
 
Tilbake
Topp