Birger Eriksen-dagen

Hadde ikke plan på meskingen så jeg valgte bare en i Brewfather. Etter litt kom jeg frem til at jeg gjør et forsøk på 64grader i 2timer +utmesk på 78 grader i 10 min, med mindre jeg ikke får bedre forslag. Når det kommer til pH, så har jeg slitt med utbyttet når jeg har hatt høyere pH.. hva er retningsgivende i pH for stilen?
 
Sikker på at pH er synderen mtp utbyttet? Jeg har litt vanskelig for å tro det, egentlig. Mesk lenge nok. En stegmesk som det du har skissert vil også drive utbyttet ganske kraftig opp ifht en 60min mesk ved sakk-temperatur, fordi du mesker lenge i sakk-temp pga ramp-tider med stegmesk.

5.4+

Jeg ville bare gått for pH justering, som enten blir ingenting, eller opp. Du trenger ikke tukle så mye, egentlig hvis du ikke har noe å sammenligne mot.
 
Har egentlig slitt med utbyttet lenge. Siste brygg fikk jeg opp effektiviteten men da mesket jeg lenge, mener det var 3 timer, men jeg justerte også pH til 5,3.. så jeg vet ikke hva som drev opp utbyttet i og med at jeg endret 2 ting på samme brygg.
 
Har egentlig slitt med utbyttet lenge. Siste brygg fikk jeg opp effektiviteten men da mesket jeg lenge, mener det var 3 timer, men jeg justerte også pH til 5,3.. så jeg vet ikke hva som drev opp utbyttet i og med at jeg endret 2 ting på samme brygg.

Hva mener du med lenge? Siden når? Er det ikke lettere å si at dette er det utbyttet du får, og så justere oppskrifter etter det? I steden for å tukle med ting du kanskje ikke har helt kåll over, for å prøve å få utbyttet opp? Du kan evt legge om prosessen, eller noe utstyr, men å bruke pH for utbytte tror jeg ikke er veien å gå, det er det mer å tape enn mer å hente.
 
Har konsekvent hatt et utbytte på 65-68% helt til siste brygg hvor jeg landet på 82%. Oppskriften for Birger Eriksen er justert for 70%. pH justering er gjort med tanke på å holde enzymaktiviteten oppe.
 
Har konsekvent hatt et utbytte på 65-68% helt til siste brygg hvor jeg landet på 82%. Oppskriften for Birger Eriksen er justert for 70%. pH justering er gjort med tanke på å holde enzymaktiviteten oppe.

65-68% er litt lavt hvis du skyller. Men pH er ikke stedet å lete. pH er krydderet. Det går på prosess, så ville evt laget en tråd hvor du spør hvordan få til en bedre prosess på det utstyret du bruker.

Hva var siste brygg? En øl med mer skyllevann enn vanlig? Mye av en annen type malt? Noe som var "nok" annerledes enn andre brygg?
 
Da spør jeg i en annen tråd.

Men bare for å svare på siste brygg, så var det noe jeg hadde brygget flere ganger før i forskjellige batchstørrelser.

Mitt opprinnelige spørsmål var mesketemperatur og tid.( og evt andre innspill) på min Birger Eriksen oppskrift.

Der landet jeg vel på 64grader mesketemperatur og lenge nok.
 
Da spør jeg i en annen tråd.

Men bare for å svare på siste brygg, så var det noe jeg hadde brygget flere ganger før i forskjellige batchstørrelser.

Mitt opprinnelige spørsmål var mesketemperatur og tid.( og evt andre innspill) på min Birger Eriksen oppskrift.

Der landet jeg vel på 64grader mesketemperatur og lenge nok.

Det høres helt fint ut. Alt etter brygekapasitet så har iallefall stegene hos meg tatt så lang tid mellom mesk og utmesk at å stoppe på 72C har ikke vært et tema fordi man får den effekten av å gå fra mesketemperatur til utmesk.
 
I fjor ble alt bare rot. Men i år er jeg klar, 9/4. Lagret med malt og humle er oppdatert, og kveiken lever i beste velgående etter siste brygg. Dette blir spennende. Men tror ikke jeg kjører to brygg i år som jeg gjorde i 2018. Det var riktignok bare testbrygg pga. flere omstendigheter. Men det var og er tross alt bare en av vår kjære Birger Eriksen. Brygget i år blir mer tro mot oppgavsmannes opprinnelige og oppdaterte oppskrift. Noe malt måtte jeg bytte ut, men ellers... :) Gleder meg!
 
I år er jeg med. Førstereisgutt!
Malt og humle innkjøpt.

Har startet å dyrke opp litt gjær.
0091b2eb0668ea52dc2c2b80bfbe1936.jpg


Forsøker å stille forberedt.
Har tenkt å meske to runder i en BB30 og koke det hele sammen i en kjele til OG er oppnådd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg sikter på å ha smekk full kjele til kok der preboil målet er 1.110. Så har jeg god margin for at utbyttet kan finne på å gå åt skogen. Blir to svære mesker, bruker maltrørforlenger fra Brewtools og dobbelmesker 38 kilo malt. Satser på å kunne tappe rundt 75 liter til gjæring etter bunnfelling av trub og utfisking av humleposer (ja, gidder ikke 15 liter med salat i bunn av kjelen på denne type øl). Størsteparten skal gjæres med S-04, men noe split batch blir det for å få plass. Litt usikker på hvordan jeg gjør dette, må tenke over hvor mye volum jeg kan forvente at S-04 vil behøve under stormgjæringa.
 
Coronakrise gir meg mulighet for å stille til tjeneste, gjestene som skulle komme i påska holder seg hjemme.
Håper på elendig vær den 9. så det ikke blir noe mas om skitur, får vel si fra på forhånd om at dagen er opptatt.
Bruker oppskriften fra post #1, så den er grei, gjær er ikke bestemt, men det finner jeg ut.
Det jeg ikke finner noe om er IBU, regner med det bare er bitterhumle som er aktuelt her, hva har dere landet på dere som har brygget denne før?
 
Jeg bestilte nettopp en pose WLP007, fant ut at en starter på 3,5 liter holder, trodde jeg måtte ha mer.
OG 1.117, 21 liter.

yeast.jpg
 
Bruker oppskriften fra post #1, så den er grei, gjær er ikke bestemt, men det finner jeg ut.
Det jeg ikke finner noe om er IBU, regner med det bare er bitterhumle som er aktuelt her, hva har dere landet på dere som har brygget denne før?
Har ikke vært med før, men til en 25 l tenker jeg å bruke Horizon til 100 IBU og 50 g EKG på 15 og 50 g EKG på 2. Tror jeg har hentet dette fra Miguel tidlig i tråden et sted.
 
Eg har byttet meg fri fra jobb og stiller til tjeneste.

Vet det meste har vært diskutert her, men tråden er eviglang:
Hydrometer. Hva gjør dere som ikkje har et hydrometer som går langt over 1.100?
Er et eget platohydrometer på 20-30 plato tingen?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp