Første dobbelmesk - hjelp

SSS

 
Eg skal brygge 25l, og reknar med eg må meske i to runder for å få nok vørter. Gryta er 35l. Eg brygger BIAB, men gjer det ofte med at eg deler i mesk og skyllevatn for å få ønska volum. Trur ikkje det er metoden her.
Dette skal koke i 90 min, og eg håpar altså å ende med 25l i bøtta.

Kan nokon hjelpe meg med å rekne ut mengda vatn i dei to meskerundene? Eg har slite med å treffe mengde dei siste brygga mine, og er veldig usikker no.
 
Eg skal brygge 25l, og reknar med eg må meske i to runder for å få nok vørter. Gryta er 35l. Eg brygger BIAB, men gjer det ofte med at eg deler i mesk og skyllevatn for å få ønska volum. Trur ikkje det er metoden her.
Dette skal koke i 90 min, og eg håpar altså å ende med 25l i bøtta.

Kan nokon hjelpe meg med å rekne ut mengda vatn i dei to meskerundene? Eg har slite med å treffe mengde dei siste brygga mine, og er veldig usikker no.
Hvis det ikke er veldig mye malt burde du vel klare 25 liter fra en 35-litersgryte uten å dobbeltmeske? Jeg klarer ihvertfall 25 liter fra grainfatheren min, og jeg tror ikke den har større volum enn 35 liter.
 
Det glemte eg å skrive, ja. Det er snakk om 8,3 kg.
Det er ihvertfall litt på grensa. Sikkert greit å dobbeltmeske. Har ikke dobbeltmeska noe under 11 kg sjøl, men da brukte jeg 18,5 liter vann til første mesk, skylte med 7 liter, meska resten og skylte til det sto 28 liter i gryta.
 
Jeg tror det går fint i en mesk. 25 liter meskevann holder til 8.3 kilo malt, da har du meskevolum på 30 liter. Vet ikke hvor mye plass falskbunnen din tar opp.

Hvis du dobbeltmesker, regn ut at du vil skylle nok, for å få vaska ut sukker fra malten. To runder med 14 liter meskevann og 4.15 kilo malt, hvor du da skyller med 10 liter, tar deg til et kokevolum på; 14 liter minus absorbert væske i malt som er 0,8 liter pr kilo, blir 11 liter. Skylle med 10 liter tar deg til 21. Meske neste runde, løfte opp, da er du på 18 etter avrenning. Skylle med 10 liter tar deg til 28. Da har du 3 liter å avse til trub og humlegrums.
 
Tilbake
Topp