Valg av vaskemiddel. Hvilke stoffer bør den inneholde?

Legger merke til at det er litt forskjellige stoffer i såpe beregnet for brygging. Hvilke stoffer bør den inneholde? Har maskinoppvaskmiddel det som skal til for å vaske etter brygging og gjæring?

Vet dere hva de forskjellige stoffene bidrar med?
 
Jeg bruker maskinvaskemiddel sjøl jeg og har enda ikke hatt noe problemer knytta til det. Er vist mange som også bruker det som melkebønder bruker, kjøpes i store bøtter på Felleskjøpet. Om det er Base eller Syre vaskemiddelet de da bruker skal jeg ikke si skråsikkert men antar det er Base.
 
Legger merke til at det er litt forskjellige stoffer i såpe beregnet for brygging. Hvilke stoffer bør den inneholde? Har maskinoppvaskmiddel det som skal til for å vaske etter brygging og gjæring?

Vet dere hva de forskjellige stoffene bidrar med?

Jeg bruker også maskinoppvaskmiddel i plastbøttene mine,og til annet av plast på den kalde sida. Det som er viktig, er å få skylt og vasket før de tørker, og å ikke bruke noe kraftigere redskap enn en mjuk svamp.

Er de blitt stygge, kan du bruke noe kraftigere; i første omgang PBW eller Bryggrens (eller tilsvarende). Bruk helst ikke kaustisk soda på hverken plast eller glass - men er det det eneste som hjelper, så er det bedre å bruke det enn å la være. (Og vær for Guds skyld forsiktig. Vernebriller og hansker!)

Jeg bruker ikke vaskemiddel i kokekjelen eller meskekjelen hver gang; jeg bare skyller og skrubber godt. Men fra tid til annen må det litt grundigere reingjøring til, og da er kaustisk soda det som gjør jobben unna kjappest og grundigst. (Krana til kokekjelen må demonteres og vaskes grundig ofte, helst hver gang.)
 
Legger merke til at det er litt forskjellige stoffer i såpe beregnet for brygging. Hvilke stoffer bør den inneholde? Har maskinoppvaskmiddel det som skal til for å vaske etter brygging og gjæring?

Vet dere hva de forskjellige stoffene bidrar med?

Hvis du vil fordype deg, så kan du kanskje få svaret her:
https://www.amazon.com/How-Formulate-Compound-Industrial-Detergents-ebook/dp/B0050YLFT6/

Jeg må innrømme at jeg har hatt litt lyst til å kjøpe den og nerde litt på vaskemidler.
 
ikke bruke noe kraftigere redskap enn en mjuk svamp. /QUOTE]


Krana til kokekjelen må demonteres og vaskes grundig ofte, helst hver gang.)

Jeg har ett arsenal av fiberkluter. Paranoian i meg bruker aldri skitten klut opp igjen bare etter å ha vridd den i vann. Ingen basselusker skal føres andre veier enn i sluket ;)

Det med krana har jeg ikke tenkt over. Pleier bare å la det renne ut av den. Men skal jammen ta den av å gi den grundig vask i efta
 
Kranen på kokekjelen desinfiserer jeg med damp, har litt vann i kjelen og lar det koke med lokket på og kranen åpen i 15 minutter. Har litt aluminiumsfolie løst rundt kranen mens det koker sånn at også utsiden av tuten på kranen blir dampet. Etterpå klemmer jeg aluminiumsfolien på kranen sånn at den sitter godt på og kranen er steril inntil jeg tar av folien før jeg tapper vørteren ut. Funker supert.
 
Har skrudd fra hverandre kuleventilen et par ganger, men blir alltid "skuffet", den er jo skinnende ren
kjører bare igjennom med litt kokende/varmt vann eller putter den i oppvaskmaskinen
 
Har skrudd fra hverandre kuleventilen et par ganger, men blir alltid "skuffet", den er jo skinnende ren
kjører bare igjennom med litt kokende/varmt vann eller putter den i oppvaskmaskinen

Min var ikke skinnende rein, for å si det mildt, etter at jeg hadde droppet å gjøre det ganske lenge:(.
 
Kranen på bryggekjelen (speidel) vasker jeg sjelden. Tapper bare vaskevannet ut gjennom den. Under kok blir stålet så varmt at det kverker alle basselusker i kranen. (innbiller jeg meg).
 
Kranen på kokekjelen desinfiserer jeg med damp, har litt vann i kjelen og lar det koke med lokket på og kranen åpen i 15 minutter. Har litt aluminiumsfolie løst rundt kranen mens det koker sånn at også utsiden av tuten på kranen blir dampet. Etterpå klemmer jeg aluminiumsfolien på kranen sånn at den sitter godt på og kranen er steril inntil jeg tar av folien før jeg tapper vørteren ut. Funker supert.

Det der må da være genialt:).

Hvor stort problem krana er, er jeg ikke sikker på. Det er mulig at det holder å kjøre kokende vørter gjennom ei lita stund mot slutten av kokinga. Jeg gjør det, men jeg veit jo ikke om det fungerer.

Mulig jeg er paranoid, men det som ligger av skitt inni krana, er antakelig et perfekt vekstmedium for bakterier og villgjær. Så jeg klarer ikke å være helt rolig så lenge krana ikke er helt rein:(.

Jeg har noe i systemet mitt som slår til av og til, og det gjør meg sjølsagt fryktelig - og sikkert overdrevent - mistenksom mot alt som kan tenkes å være årsaken.
 
Mulig jeg er paranoid, men det som ligger av skitt inni krana, er antakelig et perfekt vekstmedium for bakterier og villgjær.
Det er det nok, men det er vel ikke det stedet som er mest eksponert for bakterier og villgjær, og etter kok er det nok ganske dødt der, så jeg veit ikke om det er noe egentlig problem. Når det er sagt er jeg enig i at det er lurt å holde ting reint.
 
Det er det nok, men det er vel ikke det stedet som er mest eksponert for bakterier og villgjær, og etter kok er det nok ganske dødt der, så jeg veit ikke om det er noe egentlig problem. Når det er sagt er jeg enig i at det er lurt å holde ting reint.

"Bakterier och basiller lär finnas i varje vrå; Medborgare du kan ej se dom, men dom finns der endå". Cornelis Vreeswijk, Ballad på en soptipp.

De som har greie på det, sier at bakterier ikke har bevegelsesorganer, men jeg er skeptisk. Hva med kollektivtransportsystemer?
 
Jeg lurer på om noen har peil på hvor mye som skal til av maskinoppvaskmiddel for å lage en passe løsning til renhold av flasker med litt biofilm og ting som sitter fast.
Hadde en slant (3-4 dl) med maskinoppvaskmiddel (sånn som brukes i steamere) som jeg blanda ut med 40 liter vann. Jeg innså rett etter jeg slengte det oppi at dette ble sikkert vel sterkt. Dosering på andre tilsvarende oppvaskmidler er 2,7-3 g/liter vann. Altså 108-120 g på 40 liter.
 
Tilbake
Topp