Legger merke til at det er litt forskjellige stoffer i såpe beregnet for brygging. Hvilke stoffer bør den inneholde? Har maskinoppvaskmiddel det som skal til for å vaske etter brygging og gjæring?
Vet dere hva de forskjellige stoffene bidrar med?
Legger merke til at det er litt forskjellige stoffer i såpe beregnet for brygging. Hvilke stoffer bør den inneholde? Har maskinoppvaskmiddel det som skal til for å vaske etter brygging og gjæring?
Vet dere hva de forskjellige stoffene bidrar med?
ikke bruke noe kraftigere redskap enn en mjuk svamp. /QUOTE]
Krana til kokekjelen må demonteres og vaskes grundig ofte, helst hver gang.)
Har skrudd fra hverandre kuleventilen et par ganger, men blir alltid "skuffet", den er jo skinnende ren
kjører bare igjennom med litt kokende/varmt vann eller putter den i oppvaskmaskinen
Kranen på kokekjelen desinfiserer jeg med damp, har litt vann i kjelen og lar det koke med lokket på og kranen åpen i 15 minutter. Har litt aluminiumsfolie løst rundt kranen mens det koker sånn at også utsiden av tuten på kranen blir dampet. Etterpå klemmer jeg aluminiumsfolien på kranen sånn at den sitter godt på og kranen er steril inntil jeg tar av folien før jeg tapper vørteren ut. Funker supert.
Det er det nok, men det er vel ikke det stedet som er mest eksponert for bakterier og villgjær, og etter kok er det nok ganske dødt der, så jeg veit ikke om det er noe egentlig problem. Når det er sagt er jeg enig i at det er lurt å holde ting reint.Mulig jeg er paranoid, men det som ligger av skitt inni krana, er antakelig et perfekt vekstmedium for bakterier og villgjær.
Det er det nok, men det er vel ikke det stedet som er mest eksponert for bakterier og villgjær, og etter kok er det nok ganske dødt der, så jeg veit ikke om det er noe egentlig problem. Når det er sagt er jeg enig i at det er lurt å holde ting reint.