WLP300 tysk hveteøl, hvilken temperatur?

Hvilke erfaringer har dere med WLP300 i tysk hveteøl? Hvilken temperatur liker du å la den gjære på?
 
Det var en overraskende lav gjæringstemperatur.

Pitch rate kan også være nyttig å vite.

Jeg pitcher helt normalt for ale.

Nå er ikke jeg verdens største autoritet på dette ølet. Men 14 funker fint. Zainasheff sier han fant lykke - etter mye strev - på 17, og det er vel ganske vanlig.
 
Jeg pitcher lavt på hveteøl. Tror jeg får frem mer estere fra gjæren på den måten.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Jeg pitcher lavt på hveteøl. Tror jeg får frem mer estere fra gjæren på den måten.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Hvor lavt går du da? Prisen for den strategien der er jo en risiko for mer høyere alkoholer og fare for vanskeligheter med utgjæring, og dertil hørende dårlig opprydding i usmaker. Men det er forskjell på å pitche lavt og å underpitche.

Du kan jo styre dette med temperatur, også.Varmere gir mer estere. Erfaringa mi med dette ølet er at det aldri blir noen mangel på estere (banan, særlig). Det er nellik jeg sliter med å få fram.
 
Jeg er ikke hvete-ekspert, men jeg pitcher ca 75% av hva Brewers friend sier denne OG trenger. Jeg skal rapportere smak om ca 1-2 uker.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Dette er litt gøy. Jeg har funnet ut etter en god del forsøk at en rate på 0.57 er optimalt hos meg. Dette er da veldig uvitenskapelig men etter å ha funnet gjennomsnittet av alle pitchene mine tatt på øyemål fra målebeger/glass, så ble det 0.57. Når jeg i ettertid har pratet med andre som har dykket ned i hefe så fant jeg ut at de som regel ligger på rundt 0.55 - 0.6. Men om det er fordi "andre gjør det", eller fordi de selv synes det er best der vet jeg ikke, har aldri spurt om det, dumt.

Børre ligger på 0.56.

Det som gjør det artig, er selv med forskjellige gjæringsregimer og gjær, så er fellesnevneren pitchraten. Men så spørs det litt på hvor mange som har kommet frem til at det selv, og hvor mange som har fått det fra andre, mtp hvor mange som selv synes det er best med den raten, hvis det ga noe mening.
 
Sist redigert:
I denne artikkelen oppgis det veldig vide grenser; 3-8 milliarder pr. liter; altså 75-180 milliarder til et 25-liters brygg. Selv det høyeste tallet der er lavt i forhold til hva jeg bruker, mens det laveste vel er bare litt under @Miguels tall. Forøvrig sier forfatteren at "The pitch in not a suitable parameter for home brewers to influence the banana flavor.
Clove aromas are hardly influenced by the pitch rate."
 
I denne artikkelen oppgis det veldig vide grenser; 3-8 milliarder pr. liter; altså 75-180 milliarder til et 25-liters brygg. Selv det høyeste tallet der er lavt i forhold til hva jeg bruker, mens det laveste vel er bare litt under @Miguels tall. Forøvrig sier forfatteren at "The pitch in not a suitable parameter for home brewers to influence the banana flavor.
Clove aromas are hardly influenced by the pitch rate."

Joda, den artikkelen der har (bør iallefall) de fleste som er interessert i bayersk hefe ha lest.

Jeg vil si at han har både rett og ikke helt rett mtp isoamyl acetate. Men 0.57 er iallefall det beste utgangspunktet for å manipulere estere videre fra, for meg iallefall. Nellik mener jeg er som jeg har sagt tidligere, de er satte. Måten å få frem eller kamuflere de på er å manipulere mengden estere, for å enten få de mer frem, altså dempe esterne, eller omvendt. Men hvis du pitcher veldig mye, så vil du få færre estere, i følge meg iallefall, det er derfor jeg kom frem til en rate som er lavere enn 0.75 som er vanlige for ales.
 
Joda, den artikkelen der har (bør iallefall) de fleste som er interessert i bayersk hefe ha lest.

Jeg vil si at han har både rett og ikke helt rett mtp isoamyl acetate. Men 0.57 er iallefall det beste utgangspunktet for å manipulere estere videre fra, for meg iallefall. Nellik mener jeg er som jeg har sagt tidligere, de er satte. Måten å få frem eller kamuflere de på er å manipulere mengden estere, for å enten få de mer frem, altså dempe esterne, eller omvendt. Men hvis du pitcher veldig mye, så vil du få færre estere, i følge meg iallefall, det er derfor jeg kom frem til en rate som er lavere enn 0.75 som er vanlige for ales.

Tror du er ganske spot on der:).
 
men anbefaler ikke mrmalty 1 M cells / mL / °P?

Vanlig er 0.75 iallefall (for en normal gravity ale) 0.75 er liksom standarden for normalstyrke ales, alle kalkulatorer bruker dette tallet som default. 1M er altfor mye iallefall for en hefe.
 
Tilbake
Topp