Løsning med fat?

BjarteM

Norbrygg-medlem
Akkurat ferdig med å tappe 80 flasker, en sedvanlig anledning til å vurdere fat.

Jeg er imidlertid usikker på om det kommer til å funke for meg, så trenger innspill på om det går, og hva jeg trenger av utstyr. Dette er situasjonen:

  • Jeg har ikke mulighet for et kjøleskap med tappekraner stående noe sted i huset. Ingen permanent løsning er mulig å få til her.
  • Jeg har en kjølig kjeller hvor jeg oppbevarer flaskene i dag. Fatene må stå her
  • Jeg har et lite kjøleskap på balkongen som jeg bruker som mellomstasjon for flaskene. Det er lite, men har kanskje plass til 1 eller maks 2 fat.
  • Jeg har 2-3 oppskrifter jeg brygger ofte, og vil gjerne kunne bytte mellom dem.
Antar at fatene skal stå med trykk, men må de stå i kjøleskap, eller holder det med en kjølig kjeller? (ca 10-15 grader)

Hva trenger jeg egentlig av utstyr?
 
CO2-tank med trykkregulator og gasstilkobling til fat. Piknik-kraner.

Fatene kan stå i kjeller.

Best om du får tappet oksygenfritt. Det er skrevet mye om det på forumet.
 
Akkurat ferdig med å tappe 80 flasker, en sedvanlig anledning til å vurdere fat.

Jeg er imidlertid usikker på om det kommer til å funke for meg, så trenger innspill på om det går, og hva jeg trenger av utstyr. Dette er situasjonen:

  • Jeg har ikke mulighet for et kjøleskap med tappekraner stående noe sted i huset. Ingen permanent løsning er mulig å få til her.
  • Jeg har en kjølig kjeller hvor jeg oppbevarer flaskene i dag. Fatene må stå her
  • Jeg har et lite kjøleskap på balkongen som jeg bruker som mellomstasjon for flaskene. Det er lite, men har kanskje plass til 1 eller maks 2 fat.
  • Jeg har 2-3 oppskrifter jeg brygger ofte, og vil gjerne kunne bytte mellom dem.
Antar at fatene skal stå med trykk, men må de stå i kjøleskap, eller holder det med en kjølig kjeller? (ca 10-15 grader)

Hva trenger jeg egentlig av utstyr?

Har du råd er ein Lindr ei pen løsning.
Då kan fata stå varmt også


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fungerer de med vanlige fat?

558352eb83f99365b85156c74d80f367.jpg


Ja dei er ingen problemer. Du kjører på med CO2 for å drive ut.

056f0e27e77d37233f2b920f7638f481.jpg




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Jeg har plass til 6 fat, 4x19 og 2x12, kjøleskapet tar vel ca 20x20cm ekstra, er du sikker på at du ikke har plass i boden? Nå har jeg riktig nok CO2 tanken utenfor, men den tar jo ikke mye plass.

received_857713278048912.jpeg
 
Jeg lurer litt på de samme tinga, men i tillegg, hva er ulempen med fat med g-kopling sammenlikna med vanlige korneliusfat? De er en del billigere så lurer på om det er dumt...
 
Jeg lurer litt på de samme tinga, men i tillegg, hva er ulempen med fat med g-kopling sammenlikna med vanlige korneliusfat? De er en del billigere så lurer på om det er dumt...

Etterhvert så finner du forskjellige løsninger for å hold deg fast.. løse ting. Ball locks er mer brukt enn G-koblinger. Som oftest så er det de med G-koblinger og lignende som spør om hvordan koble til det ene eller andre, hva slags adapter trengs etc.

Så jeg vil si at det er dumt, buy once cry once. Og så kan du kjøpe asessoarer over en lav sko senere.
 
Det er kun fatene som er rimeligere, lokket med tilkobling er vel ca 400kr, så kommer overganger til ball-Lock i tillegg (meget praktisk på ting som ikke er fastmontert). Brukt 19l Cornelius og 20l G-fat med kobling er ca like dyrt, men g-fat blir dyrere hvis du vil ha en like praktisk løsning.

Men fatene er betraktelig lavere, så hvis det er høyden som gjør at du ikke kan bruke like store Cornelius-fat, så er det en grei løsning. (Men koblingen er ufattelig stor på de, er kanskje mulig å bygge de om når jeg tenker på det, enten annen kobling. eller tette og borre hull til gass in og øl ut, er kanskje vanskelig å få det tett)

Hvis det er bredden som gjør at Cornelius-fat blir vanskelig (slik som hos meg, kjøleskapet jeg bruker er under 40cm bredt innvendig) så kan disse være kjekke:

Mangrove Jack Mini Keg 10 L - øltønne

Jeg fikk en med stiv slange, en med myk slange, den med myk slange bør vel kunne ligge også. Fermzilla All-Rounder er også et alternativ.
 
Akkurat ferdig med å tappe 80 flasker, en sedvanlig anledning til å vurdere fat.

Jeg er imidlertid usikker på om det kommer til å funke for meg, så trenger innspill på om det går, og hva jeg trenger av utstyr. Dette er situasjonen:

  • Jeg har ikke mulighet for et kjøleskap med tappekraner stående noe sted i huset. Ingen permanent løsning er mulig å få til her.
  • Jeg har en kjølig kjeller hvor jeg oppbevarer flaskene i dag. Fatene må stå her
  • Jeg har et lite kjøleskap på balkongen som jeg bruker som mellomstasjon for flaskene. Det er lite, men har kanskje plass til 1 eller maks 2 fat.
  • Jeg har 2-3 oppskrifter jeg brygger ofte, og vil gjerne kunne bytte mellom dem.
Antar at fatene skal stå med trykk, men må de stå i kjøleskap, eller holder det med en kjølig kjeller? (ca 10-15 grader)

Hva trenger jeg egentlig av utstyr?

Gå for mellomløsning, 11 L fat og flasker. Litt dyrere å kjøpe inn fat, ellers ingen forskjell. Bør passe godt til ditt kjøleskap også. Picnickraner fungerer godt, du trenger ikke permanente tappekraner. Eg har mine fat stående med trykk i kjeller med 8-18 grader, kjøler de ved bruk, har laget tappekasse som kjøler kjapt ned. Har 5 faste kraner og bruker picnic ved behov. Veldig enkelt å veksle[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp