Star San og salgsstopp. Er enda mulig å få tak i.

Perfekt timing. Har en liten skvett Star-San igjen som helt sikkert holder et par uker. Da dodga jeg den krisa i hvert fall [emoji23][emoji1303]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg er nysgjerrig på hvordan de har løst StarSan-problemet.

Har de endret innholdet, slik at de nå har et lovlig desinfeksjonsmiddel i Europa? Eller har de bare sluttet å kalle det desinfiserende?

Det er vel den siste løsningen som Bryggselv har valgt med sin Craftsan, men jeg synes det er en dårlig løsning.
 
Jeg er nysgjerrig på hvordan de har løst StarSan-problemet.

Har de endret innholdet, slik at de nå har et lovlig desinfeksjonsmiddel i Europa? Eller har de bare sluttet å kalle det desinfiserende?

Det er vel den siste løsningen som Bryggselv har valgt med sin Craftsan, men jeg synes det er en dårlig løsning.
Star San - What is the problem ?

There is a number of posts, reports etc about
Five Star Chemicals & Supply, Inc Star San, PBW etc
Most are Wrong.
It's not been banned
It's not dangerous ( when used as per the instructions )
It does not have wrong ingredients
It's not about the measurements
The list goes on.
.
The problem is the REACH registration of all the components.
The imported volume exceeded 1 ton/year so the government put a block on the import in Europe
( Brouwland of Belgium is the offical European Importer of Five Star Products ).

As soon as the legal team of Five Star properly fixed the registration.
We can import it and start selling the Five Star products again
Nothing will change, the formule stays the same for all the products.

Once all sorted it will be back in stock.
 
Ditto.

Men nå oppdaget jeg i dag at jeg ikke fåt tak i Supermoss, heller - som jo også er et produkt fra 5 Star. Det skjønner jeg mindre av. Det inneholder da vel ikke tvilsomme kjemikalier?

Om Supermoss er viktig for deg har jeg en uåpna på lur. Tenkte å ta den i bruk når jeg har brukt opp whirlflok'en. Men kan sende den til Hadeland om det kniper...
 
Så da blir jeg litt nysgjerrig på hvordan de merker det når de er tilbake på markedet.
Men var det merkingen som egentlig var problemet? Jeg har brukt knapt en time for å prøve å forstå, så jeg er genuint interessert i å forstå helhetsbildet, jeg har oppfattet problemet slik at du må søke for å kunne selge produktet. Om du ikke regner med å selge mer en 1 tonn, så er det en helt annen søknad enn over 1 tonn.

Min oppfatning er at de hadde søkt om 1 tonn, men nådde den grensen og dermed ikke fikk selge mer?
 
Om Supermoss er viktig for deg har jeg en uåpna på lur. Tenkte å ta den i bruk når jeg har brukt opp whirlflok'en. Men kan sende den til Hadeland om det kniper...

Det var et hyggelig tilbud:), men jeg kan like gjerne bruke Protafloc, som jeg har skaffa meg nå. Det gjør sikkert samme nytta. Jeg bruker ikke Supermoss av noen spesiell grunn; det var bare det første jeg kjøpte etter at jeg hadde funnet ut at Irish Moss (altså den tørka tang naturell-varianten) var klønete å bruke. Og så har det liksom ikke vært noen grunn til å prøve noe annet.

Det er jo (mer eller mindre) det samme virkestoffet - karragenan - i alle disse midlene, så hvilket jeg bruker, er vel egentlig likegyldig.
 
Men var det merkingen som egentlig var problemet? Jeg har brukt knapt en time for å prøve å forstå, så jeg er genuint interessert i å forstå helhetsbildet, jeg har oppfattet problemet slik at du må søke for å kunne selge produktet. Om du ikke regner med å selge mer en 1 tonn, så er det en helt annen søknad enn over 1 tonn.

Slik jeg har forstått dette, så er det flere regler som gjelder.

Alle kjemikalier må være i henhold til reglene i REACH-direktivet. Det gjelder uansett om det er vaskemidler, maling, tilsetninger til bensinproduksjon eller hva det nå skulle være. Så er det i tillegg en del regler for biocider, som inkluderer desinfiserende midler. Her er det BPD (98/8/EC) som gjelder. Desinfiserende midler må derfor i tillegg være godkjent og registreres som det.

Problemet med StarSan er at dodecylbenzenesulphonic acid ikke er godkjent som desinfiserende middel i EU. Så vidt jeg har forstått det (basert på middels husk og kilder jeg ikke finner igjen) tilfredstiller det heller ikke kravene til godkjenning.

Derfor kan disse produktene selges som vaskemidler, så lenge de tilfredstiller REACH og andre regler for vaskemidler, men ikke som desinfeksjonsmidler.

For StarSan var vel egentlig problemet ganske omfattende. På meg virket det som Five Star Chemicals hadde gitt mer eller mindre blaffen i alt av EU-regler, fra regel for advarseltekster på flaskene til å sjekke om produktet faktisk var lovlig å selge. Hvis de nå har fått REACH, etiketter, merking og det grunnleggende på plass så kan de selge produktene sine i EU/EØS. Det jeg lurer på er hva som, eventuelt, gjør at de kan selge StarSan som desinfisirende.
 
Slik jeg har forstått dette, så er det flere regler som gjelder.

Alle kjemikalier må være i henhold til reglene i REACH-direktivet. Det gjelder uansett om det er vaskemidler, maling, tilsetninger til bensinproduksjon eller hva det nå skulle være. Så er det i tillegg en del regler for biocider, som inkluderer desinfiserende midler. Her er det BPD (98/8/EC) som gjelder. Desinfiserende midler må derfor i tillegg være godkjent og registreres som det.

Problemet med StarSan er at dodecylbenzenesulphonic acid ikke er godkjent som desinfiserende middel i EU. Så vidt jeg har forstått det (basert på middels husk og kilder jeg ikke finner igjen) tilfredstiller det heller ikke kravene til godkjenning.

Derfor kan disse produktene selges som vaskemidler, så lenge de tilfredstiller REACH og andre regler for vaskemidler, men ikke som desinfeksjonsmidler.

For StarSan var vel egentlig problemet ganske omfattende. På meg virket det som Five Star Chemicals hadde gitt mer eller mindre blaffen i alt av EU-regler, fra regel for advarseltekster på flaskene til å sjekke om produktet faktisk var lovlig å selge. Hvis de nå har fått REACH, etiketter, merking og det grunnleggende på plass så kan de selge produktene sine i EU/EØS. Det jeg lurer på er hva som, eventuelt, gjør at de kan selge StarSan som desinfisirende.
Hmm, tror æ skjønner, men har ikke alle disse desinfiserende produktene alltid unngått nettopp dette med å kalle det for "skyllewhatever"?

Jeg har inntrykk, kun det, for finner ikke noen kilder, at craftsan kom så fort som det gjorde av den enkle grunn at de valgte å ikke kalle det desinfiserende, men heller et "skyllewhatever"?
 
Hmm, tror æ skjønner, men har ikke alle disse desinfiserende produktene alltid unngått nettopp dette med å kalle det for "skyllewhatever"?

Min ganske gamle flaske kaller det "acid sanitizer", som vel er amerikansk engelsk for desinfeksjonsmiddel. De nye flaskene ser ut til å kalle det "syreholdig anionisk skyllemiddel".

Ikke desto mindre står det "desinfeksjonsmiddel i konsentrert form" i produktbeskrivelsen hos Bryggselv. Brewshop skriver "miljøvennlig, syrebasert desinfeksjonsmiddel". Det er jeg veldig usikker på om det er lovlig.

Jeg synes det er problematisk når et produkt markedsføres som noe det ikke er godkjent som.
 
Min ganske gamle flaske kaller det "acid sanitizer", som vel er amerikansk engelsk for desinfeksjonsmiddel. De nye flaskene ser ut til å kalle det "syreholdig anionisk skyllemiddel".

Ikke desto mindre står det "desinfeksjonsmiddel i konsentrert form" i produktbeskrivelsen hos Bryggselv. Brewshop skriver "miljøvennlig, syrebasert desinfeksjonsmiddel". Det er jeg veldig usikker på om det er lovlig.

Jeg synes det er problematisk når et produkt markedsføres som noe det ikke er godkjent som.
Skjønner, men såvidt jeg har forstått så er desinfiserende en definisjon som stort sett handler om det tar e-coli, five star har jo aldri testet starsan på gjær, som betyr at det er ingen som vet effekten den har på villgjær.

Menne nå handler det vel ikke om starsan er god eller ei, men heller om hvorfor den forsvant fra det europeiske markedet. Og jeg husker enda den gangen Norge glemte å søke om den gassen som holder blandt annet kjøttdeig rødt. De fleste rynket på nesen av brun kjøttdeig.

Jeg tror vel at det er i samme leia five star dreit på draget. Hva de forskjellige brygge butikkene kaller det er ganske så likegyldig, de bruker vel det de kan for å selge produkter?

Edit: Jeg hamstret starsan når jeg hørte den ville forsvinne, og skal garantert kjøpe en ny flaske, selv om jeg sikker har flere års forbruk i boden, bare for å sammenligne etiketten, når den kommer tilbake.
 
Sist redigert:
Både Bryggselv og Brewshop har Starsan inne igjen.
Brewshop skriver: Kan brukes skyllefritt som før, men både Star San, Saniclean, Chemipro San m.m. anbefales nå iht. lovgivning å skylles med vann etter bruk.
 
Tilbake
Topp