Tysk Pils

MegaTrond

Norbrygg-medlem
Heisann. Pleier å ta med ett par Lederer pils når jeg er på polet. Noen som har oppskrift på den eller noe som ligner veldig?
 
Heisann. Pleier å ta med ett par Lederer pils når jeg er på polet. Noen som har oppskrift på den eller noe som ligner veldig?

Min favoritt, også.

Jeg finner ikke så mye, men humla er Spalter Select i følge Vinmonopolet. Den er litt spesiell; gir et krydret preg ulikt andre tyske humler. Det er mulig det holder med å bare bruke en bitterhumletilsetning. Malt? Gjerne 100% pilsnermalt, tror jeg. Og relativt høy bitterhet. 40 IBU? Vinmonopolet sier 34, men jeg ville tatt i litt mer.
 
Jeg prøvde Barke pilsnermalt fra weyermann sist. Synes det ble veldig godt. Hadde i 5% carapils. Synes det ga et «tysk» preg på maltbasen
 
Jeg sjekket humla en gang i fjor. Mener de faktisk bruker modifisert Spalter humle (de forklarer de grønne flaskene). Det sto enten på selve flaskene eller på hjemmesidene (som jeg ikke finner i farten). Eldgamle Spalter må ikke forveksles med med den mye mer tilgjengelige Spalter Select. Importøren har skrevet at det er Select, men det tror jeg er en misforståelse.
 
Jeg sjekket humla en gang i fjor. Mener de faktisk bruker modifisert Spalter humle (de forklarer de grønne flaskene). Det sto enten på selve flaskene eller på hjemmesidene (som jeg ikke finner i farten). Eldgamle Spalter må ikke forveksles med med den mye mer tilgjengelige Spalter Select. Importøren har skrevet at det er Select, men det tror jeg er en misforståelse.

Jeg har ikke klart å finne Spalt noe sted nå. Det er helt sikkert Spalt som er brukt opprinnelig, men det er mulig de har vært nødt til å bytte. Uansett; Select er det nærmeste vi kommer nå.

Jeg bruker Select i altbier, og jeg har prøvd det i pils, med en solid dose som smaks/aroma-humle. Det ga et ganske kraftig krydderpreg, så det skal en nok være forsiktig med. (Men jeg likte det:).)
 
Jeg har ikke klart å finne Spalt noe sted nå. Det er helt sikkert Spalt som er brukt opprinnelig, men det er mulig de har vært nødt til å bytte. Uansett; Select er det nærmeste vi kommer nå.

Jeg bruker Select i altbier, og jeg har prøvd det i pils, med en solid dose som smaks/aroma-humle. Det ga et ganske kraftig krydderpreg, så det skal en nok være forsiktig med. (Men jeg likte det:).)
Det produseres lite, og er kanskje ikke tilgjengelig gjennom de vanlige grossistene? Men Spalter brukes fremdeles i Tyskland. Infoside her. Har selv brukt Spalter Select i Altbier, i mangel av ”ekte” Spalter.
 
Spalt gir visst veldig små avlinger, så det er mindre lønnsomt å dyrke den. Jeg liker Select, sjøl om det er ei humle jeg ikke kommer til å bruke veldig mye av. Den er ganske spesiell. Jeg har ingen forutsetninger for å si noe om forskjellen mellom den og originalen, men dette er hva The Oxford Companion to Beer sier:

"The aroma of Spalter Select is easy to distinguish from either Hallertauer Mittelfrueh or Spalter-Spalt. It has some background spicy and herbal notes that are similar to these hops, but it also has a characteristic heavy, sweet, almost candy-like aroma that makes it instantly recognizable." The Oxford Companion to Beer Definition of Spalter Select (hop)
 
Så noe slikt som dette kanskje?

b99d8a01f4922b7a62619da2becbab26.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Latterlig enkelt. Alt henger på brygginga;).

Siden jeg uttalte meg så bastant om carapils; her er kilden min: Dextrins and Mouthfeel - Scott Janish

Stemmer med erfaringene mine. Jeg har aldri merket noen som helst effekt av carapils.
Leste nylig en artikkel (av en tilsynelatende renomert brygger, og jeg husler ikke hvor) som skrev at han brukte det, men måtte opp i mot 10% for å se noen effekt …
 
Leste nylig en artikkel (av en tilsynelatende renomert brygger, og jeg husler ikke hvor) som skrev at han brukte det, men måtte opp i mot 10% for å se noen effekt …

Janish brukte 50% i sitt brygg, som han altså fikk laboratorietestet av Whitelabs. Han viser også til et brülosophy-exbeeriment der det var brukt 10%, og bare 2 av 11 valgte riktig i triangeltesten.

Forøvrig ser man etter hvert ut til å bli mer og mer enige om at dekstriner egentlig gjør fint lite for ølet. Det er proteiner og polyfenoler som påvirker munnfølelsen, ikke dekstriner. Og sånn sett er nok chitmalt det man heller skule bruke. Vi får bare håpe det etter hvert blir mer tilgjengelig i bryggebutikkene, så vi får prøvd det ut. (Brewshop og Ølbrygging har det - og så kan du kjøpe det i Drammen, hos Bryggerlosjen.)
 
Lederer kloneoppskrift noen?
Lurer på det samme:)

Lederer er veldig lys, så jeg tviler på at de bruker noe annet enn pils/syremalt. Så trener man tysk lagergjær og Spalt. Vi må nok bare prøve oss frem når det gjelder humlemengder.

Enn så lenge har jeg tenkt på noe slikt:
97% pils
3% syremalt
ren tysk lagergjær - Diamond, W34/70, wlp830...
Like mengder Spalt@90 og 30 min. til 34 IBU, og litt ekstra humle mot slutten/eller i WP.
Det kan nok være lurt å justere vannet med litt kalsiumsulfat.
 
Lurer på det samme:)

Lederer er veldig lys, så jeg tviler på at de bruker noe annet enn pils/syremalt. Så trener man tysk lagergjær og Spalt. Vi må nok bare prøve oss frem når det gjelder humlemengder.

Enn så lenge har jeg tenkt på noe slikt:
97% pils
3% syremalt
ren tysk lagergjær - Diamond, W34/70, wlp830...
Like mengder Spalt@90 og 30 min. til 34 IBU, og litt ekstra humle mot slutten/eller i WP.
Det kan nok være lurt å justere vannet med litt kalsiumsulfat.
Husket at @Holmentoppen hadde lagt ut en oppskrift. Den er ganske anderledes ;-)
 
Heh, da er det ikke mye som skal til før noe er "ganske" annerledes for deg. Han har 4% munich light og kjører magnum for å redusere humle i kjelen, spitz malt er da vel unødvendig i en grain bill med bare basemalt.
:) Tenkte mest på Munich malten, dersom fargen skal være veldig lys ;-)
 
:) Tenkte mest på Munich malten, dersom fargen skal være veldig lys ;-)
Hvor lyst er veldig lyst? Det er vel ikke Tsingtao eller Corona lyst som er målet. Lys gyllen er fargen. 4% lys munich merkes ikke stort på farge, og er nok med for å gi et hint av kompleksitet i form av høy/brød som man ikke får fra bare pilsner malt. Men det finnes sikkert en Lederer tråd (kanskje denne?) som @Finn Berger kan flytte disse innlegga til.
 
Tilbake
Topp