Øl og plastikk

Altså hvis du tenker å servere i et lag, så kan det jo funke som en stor growler
men kulsyra varer ikke lenge når den først er åpna
 
Jeg er spent på om plastkanna er stiv nok. Min gjetning er at den vil bli rund som en ball, at ølet ikke vil bli særlig karbonert (med mindre du tok høyde for økt volum ved deformasjon da du beregna karbonering) og at det kommer til å bli sølete når du åpner. Gleder meg til fasit.
 
Oppdatering:
Det er nå fire dager siden øl plastikk-prosjektet ble igangsatt. Kanna var fin og utvida. Jeg slapp ut litt co2 fra topplokket, og helte ut litt i et glass fra tappekran. Det var litt kullsyre å hente. Jeg har konkludert med å la den stå i 10 dager til og slippe ut litt og litt co2 etter behov. Deretter skal den i kjøleskapet i 14 dager. Har enda trua!
 

Vedlegg

  • Snapchat-1929153113.jpg
    Snapchat-1929153113.jpg
    328,6 KB · Sett: 99
Hvis du slipper ut co2 etterhvert så blir det ikke skikkelig karbonert.
Står den ved romtemp skal du ved normal karbonering opp i rundt 2bar, det tror jeg ikke den kanna tåler, og om den tåler det kan jeg garantere at den ikke vil se sånn ut.
 
Hvis du slipper ut co2 etterhvert så blir det ikke skikkelig karbonert.
Står den ved romtemp skal du ved normal karbonering opp i rundt 2bar, det tror jeg ikke den kanna tåler, og om den tåler det kan jeg garantere at den ikke vil se sånn ut.

Det blir lavkarbonert, og det tenker jeg går greit. Prøver og ser hva som skjer. Er en berg og dalbane av en tulleøl fra før, så har ikke så mye å tape. ✌️
 
Hvis du slipper ut co2 etterhvert så blir det ikke skikkelig karbonert.
Står den ved romtemp skal du ved normal karbonering opp i rundt 2bar, det tror jeg ikke den kanna tåler, og om den tåler det kan jeg garantere at den ikke vil se sånn ut.
Jeg tror kanna tåler 2 bar , stau pau!!
Gleder meg til neste oppdatering.
 
Hadde du ikke sluppet ut co2 så ville du ufrivillig sluppet ut masse øl rundt omkring.
Vet ikke hvor mange ganger jeg har forklart hva som skal til for å karboners på plastfat el.l. :)
Ofte stilte spørsmål er å karboners på gjæringskaret men da må du ha en bil stående på lokket for å holde det igjen :)
 
Ofte stilte spørsmål er å karboners på gjæringskaret men da må du ha en bil stående på lokket for å holde det igjen :)

Skal man karbonere til 2,5 vol CO2 naturlig ved 20C så blir det et trykk på 1,9bar i bøtta.

Hvis lokket er 35cm i diameter gir det en løftekraft på lokket på 1,8tonn... ;)
 
Tilbake
Topp