Sjømannsdilemma

Hei,

Jeg har nå oppdaget en ny hobby, ølbrygging:)

Jobber på sjøen med turnus 6 uker jobb og 6 uker fri.

11 dager før jeg skulle reise på sjøen, brygget jeg en Nelson Blonde. OG 1.060 på jobbreisedag dag 10. i gjæringskarret målte jeg 1.017. Jeg tok da ut gjæringslåsen og tapet igjen hullet og satte hele gjæringskarret på kjølerommet + 4 grader.

Var det lurt?

Hva bør jeg gjøre når jeg kommer hjem?
 
Jeg har nå oppdaget en ny hobby, ølbrygging:)
Kult. Relativt fersk jeg og, men forsøker meg på noen innspill likevel:

Jeg tipper at ølet ditt fortsatt er supert når du kommer hjem, men at det kan ha litt mer «usmak» enn ellers, og at du ikke bør lagre det lenge. Altså flask eller fat det når du kommer hjem og drikk det opp før neste turnus? RDWHAHB! Viktigste grunnen til at jeg tror det er at jeg tipper at teipen din vil slippe inn luft, og at du kan få noe usmak fra bunnfallet. Lufta kan gjøre at noen infeksjoner som ellers ikke ville greidd seg kan vokse på overflaten av ølet. Om det skulle skje ville jeg bare forsøkt å stikke om men unngå topplaget, også smakt om det er greit. Veldig mange anbefaler også at du ikke lar ølet stå på bunnfallet fra gjæringa så lenge, altså at du stikker den om til en ny beholder. Kanskje også lurt å være ekstra forsiktig med å ikke forstyrre bunnfallet før du stikker om, men det vet jeg ikke.

Det er ikke klart fra innlegget ditt om du tror ølet har gjæra ut. 1,017 kan være et ferdig gjæra øl eller ikke. Vet du om ølet hadde holdt 1,017 et par dager? Du kan evt. prøve en tvungen utgjæringstest (google forced fermentation test) når du kommer hjem, hvis du vil være helt sikker på å unngå flaskebomber: Ta ut et par dl og sett den varmt og rist ofte, helst på magnetrører i en dag eller to, også ser du om SG har sunket.
 
Det har nå stått i kjølerommet i 1 1/2 uke. Jeg skal få noen til å fjærne tapen og sette i gjærlåsen igjen. Grunnen til at jeg fjærnet gjærlåsen var at jeg ble tippst om det får jeg reiste ut.

Tusen takk for innspill!
 
Om ølet er ferdig utgjæret vet jeg ikke. Jeg har kun målt når jeg tappet fra bryggeren til gjærkarret og når jeg satte det til kjøling.

For ikke å lage noe bevegelse i gjærkarret lurer jeg på om jeg skal tappe det rett på flasker der det står uten å røre gjærkarret. Sette flaskene i romtemperatur og la de stå til karbonering uten bruk av sukker, slik at vist det er noe sukker i vørteren blir det omdannet til kullsyre. Vis det ikke er noe kullsyre etter f.eks 14 dager kan jeg da åpne flaskene å tilsette ett karboneringsdrops?

Hvordan høres det ut?
 
Risikoen for at ølet ikke var ferdig gjæra, virker ganske stor - med mindre du har konstatert at du hadde nådd FG. Så jeg vil si at du har en litt tricky situasjon når du kommer hjem. Flasker du, risikerer du at gjæringa kommer i gang igjen på flaskene. Jeg ville vel satt den i romtemperatur igjen, og sett hva som hendte. Forhåpentligvis kommer da gjæringa i gang igjen, og så får du en normal ende på gjæringsprosessen.

På 4 grader vil gjæren antakelig gå i dvale, men det kan hende det skjer noe, sånn at gjæringsprosessen gjøres ferdig på de 6 ukene. Men da kan teipen være et problem.

Ta ikke sorgene på forskudd. Kankje blir det et kjempeøl:).
 
Men, vist det har kommet oksygen inn i ølet og det har blitt infisert, vil jeg kjenne smaken nå ( dvs om 4 1/2 uke) eller kommer det senere når det har blitt tappet på flasker å ferdig karbonert?
 
Oksygen-påvirkning vil oksidere ølet, det vil gjøre det mørkere og påvirke lukt og smak. Ville luktet og smakt på en liten prøve før flasking, om det er oksidert har jeg sett det beskrevet som: Lukter gammel bok, våt papp, rosiner. Men det vil nok også utvikle seg over tid, så kan bli mer merkbart etter noen uker når det er karbonert.
 
Jeg jobber på sjøen, dog 4 uker turnus og brygger ofte før jeg reiser ut. 6 uker går som regel meget godt. Ikke alltid noen kan gjøre noe med ølet når jeg er borte, og da lar jeg det stå på gjæringstemperatur til jeg er hjemme. Har hatt øl på gjærinsdunken både 6 og 7 uker og det har gått fint. Ett av de beste var en dobbeltbokk med 4 mnd på dunken:mad:, så går nok fint. RDWHAHB
 
Tilbake
Topp