Torvrøkt malt og CaCl

VKN

 
Holder på med et testøl med torvrøkt malt. Batchen er 12 L med 50g torvrøkt malt av ca 4 kg (1,25 %). Det er velkjent at man skal passe på å fjerne all klor fra bryggevannet ved bruk av røykmalt.

1 time inn i meskingen, innså jeg at jeg tilsatte 2g kalsiumklorid ved starten av bryggingen. Jeg har dermed 35 - 40 ppm klorid i bryggevannet.

Er dette vits i å fortsette? Hva skal jeg "smake etter" når jeg leter etter eventuelle usmaker? Vørteren smaker så mye annet rart at jeg klarer ikke å hente ut "torv-smaken", ei heller noe annet galt (enda)
 
Sist redigert:
Klorid og klorin er ikke helt det samme, klorid er et ion av klorin og kan ikke være "frittstående". Har egentlig aldri hørt noe om at f.eks CaCl er fælt i røykøl, men har ikke dykket ned i materien.
 
Klor er en gass ved romtemperatur så det kan det ikke være,
med mindre du tenker på det engelske ordet "chlorine"
 
Grunnstoffet er Cl, - klor på norsk.
Her snakker vi kjemi. ;-)

Kalsiumklorid har et Ca atom og to Cl atomer. Molekylet er CaCl2. Danner ioner i vann. Da får en klorioner.
 
Uansett så er det klorid vi ønsker når vi vannjusterer, ikke klor. Bare for ikke å forvirre trådstarter maksimalt :)

Edit: Jo må forvirre litt til... klor er chlorine på engelsk, men vår klorin er ikke chlorine ;)
 
Sist redigert:
Mulig trådstarter ikke lenger er forvirret, men det er denne trådleseren! Var det dumt å tilsette Kalsiumklorid?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp