Holdbarhet til humle under "optimal" lagring

ØlBelge

Norbrygg-medlem
Hei folkens,
Har følgende uåpnede pakker med humle liggende: Motueka (2013), Simcoe (2014) og Cascade (2014), kjøpt på Bryggselv og lagret uåpnet i kjøleskap hele tided.

Bør de være ok fremdeles?
 
Ja, men en del redusert. Hvis du googler litt (hops+storage) finner du info om hvilke typer som mister hvor mye av hva over tid når de lagres på ulike måter.
 
Hei folkens,
Har følgende uåpnede pakker med humle liggende: Motueka (2013), Simcoe (2014) og Cascade (2014), kjøpt på Bryggselv og lagret uåpnet i kjøleskap hele tided.

Bør de være ok fremdeles?
Putter du dem i frysen neste gang, tror jeg du ville fått enda bedre holdbarhet.
 
I sommer har jeg kjøpt en del humle fra 2014, som vel er høstet for omtrent akkurat tre år siden på denne tida. For bruk av gammel humle har noen laget denne kalkulatoren:

http://brewerslog.appspot.com/HopAlphaCalc

...så man vet hvor mye alfasyreinnhold man har igjen i humla. Ifølge denne kalkulatoren har humlene, ila. 1100 dager vakuumpakket og nedfrosset, mistet omkring halvparten av alfasyren! Ifølge kalkulatoren later det til at humle som bare er noen måneder gammel, også kan være verdt å regne om for å kompensere for forvitringa.

Samtidig, er det denne noe uhøytidelige "forskningsrapporten":

http://brulosophy.com/2015/09/28/the-impact-of-age-hops-exbeeriment-results/

...hvor to brygg med tilsynelatende like mengder, men det ene med fersk, og det andre med ti år gammel humle, ikke er forskjellige nok til at en nokså stor gjeng med ølsmakere er i stand til å smake noe særlig forskjell. Dette er jo til å bli frustrert av. Må jeg doble dosene, eller har mange av dere erfaringer som tilsier at denne kalkulatoren trygt kan ignoreres?

IBU-en er jo en ting, men vil tre år ha mye å si for smaken?
 
For å gjøre det enda vanskeligere så er det også forskjell på holdbarhet mellom humletyper. Samt at behandling av humla før du fikk den kan spille inn. Mange sier blant annet at citra holder seg meget godt.
Selv gjør jeg det så uvitenskapelig at jeg ganger 2015 humle med 1,33 og 2014 humle med 1,5 så har jeg i hvert fall kompensert en del.
Sist jeg brukte en magnum humle fra 2014 og ganget med 1,5 følte jeg at bitterheten fremdeles ikke var høy nok, men det blir jo veldig subjektivt.
 
Har jeg gammel humle legger jeg meg litt over. 20-30% over. Prøver så langt som mulig å unngå å bruke gammel humle til tørrhumling. Har nå begynt å lage "single hop IPA", der jeg kvitter meg med eldre humler. Det er også veldig lærerikt.
 
For oppbevaring av humlerester etter at originalposene er åpnet, er det kun vakuum som gjelder, eller er det andre muligheter (billigere) som gir tilnærmet samme holdbarhet?
 
Takker for fornuftige innspill! Jeg reagerte egentlig litt på humlemengden, men tenkte at folket på Brygg Selv kam sine saker. Det blir sikkert godt uansett. Prøver tørrhumling 2g/liter.
Jeg brygget den der med noen små forandringer som kona sitt juleøl. Hun liker ikke typiske vinter varmere, så da ble det en amber ale i stedet. Brukte nesten samme humleskjema, og det blei en knallgod øl. Men jeg tilsatte altså 6 gram amarillo pr liter ved flameout, for hun får lett halsbrann av bitre øl.
 
For oppbevaring av humlerester etter at originalposene er åpnet, er det kun vakuum som gjelder, eller er det andre muligheter (billigere) som gir tilnærmet samme holdbarhet?
Når du heller ut humle, bør du ikke ‘blåse opp posen’, men trykke det ut et mindre hull. Deretter ruller og presser du ut så mye luft som mulig. Surr rundt med strikk. Det gir ikke samme holdbarhet, men duger...
 
For oppbevaring av humlerester etter at originalposene er åpnet, er det kun vakuum som gjelder, eller er det andre muligheter (billigere) som gir tilnærmet samme holdbarhet?

Gjør som @msevland sier. Jeg bruker ikke strikk, men en bit gaffa. Uslåelig. Det fikser alt, fra den gamle Toyota'en vår og altså til humleposer.

Oppbevart i fryser'n holder dette fint lenge.
 
For oppbevaring av humlerester etter at originalposene er åpnet, er det kun vakuum som gjelder, eller er det andre muligheter (billigere) som gir tilnærmet samme holdbarhet?

Har vært borti en del poser som har vært åpnet, "enkelt" lukket og fryst ned igjen, de oppfattet jeg ikke som like freshe som de som har vært vakumert. Med en vakumpakker så har du også det du trenger for å lage sous vide-mat. To smekker i en flue.
 
Har vært borti en del poser som har vært åpnet, "enkelt" lukket og fryst ned igjen, de oppfattet jeg ikke som like freshe som de som har vært vakumert. Med en vakumpakker så har du også det du trenger for å lage sous vide-mat. To smekker i en flue.
Posene fra bryggselv har ziplock, med mindre man sparer humle i årevis, så burde det holde å presse luften ut av posen, lukke zippen og putte det tilbake i fryseren ass, menne det er meg.
 
Sist redigert:
Posene fra bryggselv har ziplock, med mindre man sparer humle i årevis, så burde det holde å presse luften ut av posen, lukke zippen og putte det tilbake i fryseren ass, menne det er meg.

Når jeg mente enkelt så var det bare krøllet sammen i åpningen.
 
Når jeg mente enkelt så var det bare krøllet sammen i åpningen.
Jeg må bare beklage, blei 2 for mange i går, jeg siterte feil person, skulle bare dele hvordan jeg gjør det, var egentlig ikke rettet mot noen andres metoder, legger meg flat:oops:
 
En uåpnet humlepose typ; finest nitrogenfylt, hva er holdbarheten på noe slik så lenge den er oppbevart i fryseren?
 
Tilbake
Topp