Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

28DE6F0F-ADB1-4906-918E-DFEF118A59A1.jpeg Da har jeg testet opp mot originalen nå.
Min ble noe sterkere med 7,8% mot 6,5% originalt.
Kjenner ingen fusel eller usmak i noen.
Hjemmebrygget har mere banan og moden frukt i aroma mot noe mere sitrus og blomst i originalen.Smak er veldig lik men noe mere krydder i originalen.Skummet forsvinner raskere i glasset enn originalen men på bildet er originalen nylig helt opp i glasset mens hjemmebrygget har stått en stund.Ønsker nok mere kryddertoner men mulig det kommer etter litt lenger enn en uke i kjøleskap.Blir helt klart ett øl jeg vil brygge fremover,også ønsker jeg meg kryddertonene fra originalen.
Veldig fornøyd med resultatet ,og glad for å ha venta de fire ukene på at det skulle gjøre seg ferdig.Det endte på 1.002 til slutt.
 
Målte min i går - 12. dag etter brygging. Gikk fra 1.044 til 1.000 allerede. Tipper at gjæren klarer å spise litt ekstra i løpet av neste uke. Smaker og lukter saison så tror at dette blir bra.
Fant også en maur som hadde drukna i gjærlåsen. Gir sikkert saisonen ekstra rustikk smak:D.
 
Fatet 19 l på torsdag, i går havnet 6 liter på flasker. OG 1.066, FG 1.002. Ble drøye 8 ABV, neste gang skal jeg ha lavere OG. Skal bli spennende å sammenligne med originalen etter hvert. Flaskene (Kinn sine 0,75) fikk godt med drops.. Håper de holder.
 
Flaska saisonen min i dag, 19 dager etter brygging. Gikk fra 1044 til 0.996. ABV 6,3% og hvis jeg regner med 0,2% fra sukkeret til karbonering, er jeg spot-on på 6,5%.
Brukte ca 90% norsk pils, resten hvete og litt surmalt. Mesket på ca 65 (traff ikke innmesk temp) i en time og 72 i 20 minutter. Northern Brewer og litt Goldings som bitterhumle, Mittelfruh til smak/aroma. Pitchet BE-134 på ca 18-19 uten rehydrering. Temperaturen var 28 under stormgjæringa, 23-24 etterpå.
Hydrometerprøve smakte saison. Ingen usmaker. Gleder meg til å smake på ferdig øl.
Dette er første gang jeg prøvde å brygge saison. Kjempebra å ha flere øl jeg kan brygge og like, siden det er mange ølstiler jeg ikke klarer å like uansett hvor mye jeg prøver:).
 
Jeg har meska inn på 71-72 med mine saison og truffet mesketemp på 63-64.

Nei, som @loebrygg sier, så tenker jeg på å meske på 71 grader. (Det er fin temperatur for en skotsk ale (wee heavy)). Og jeg tenker at BE-134 fint håndterer den økte dekstrinmengden du får på den temperaturen. Men det er jo ingen grunn til å prøve.
 
Nei, som @loebrygg sier, så tenker jeg på å meske på 71 grader. (Det er fin temperatur for en skotsk ale (wee heavy)). Og jeg tenker at BE-134 fint håndterer den økte dekstrinmengden du får på den temperaturen. Men det er jo ingen grunn til å prøve.
Det er alltids en grunn til å gjøre noe, det kan til nød være rekreasjonelt eller eksperimentelt.
 
Tenkte å brygge noe tilsvarende i kveld om jeg får tak i B-134. Har noen testet med puffet (torrified) hvete? Har brukt det i et par lyse øl med godt resultat.
 
Tenkte å brygge noe tilsvarende i kveld om jeg får tak i B-134. Har noen testet med puffet (torrified) hvete? Har brukt det i et par lyse øl med godt resultat.

Har prøvd for ei god stund sida, og syntes vel ikke det gjorde noe spesielt. Jeg har landa på at vanlig hvetemalt er det beste, uansett, når det gjelder hvete. Så jeg har hverken flaka hvete eller torrefied liggende nå.
 
Har prøvd for ei god stund sida, og syntes vel ikke det gjorde noe spesielt. Jeg har landa på at vanlig hvetemalt er det beste, uansett, når det gjelder hvete. Så jeg har hverken flaka hvete eller torrefied liggende nå.
Ja, Gulating hadde ikke saisongjær, så da blir det en tur til Bryggselv uansett.
 
Vær obs på at hvis du handler på BS Oslo så går BE-134 gjæra ut på dato nå i juni
Kom hjem i dag med en pose bf 06.2020
Auda, en hyllevarmer. Handler på hovedlageret, men skal passe på. Fikk faktisk tilsendt Oslo-kveik (fra en annen stor forhandler) - den rundet årsdagen for produksjon. Men allikevel potent.
 
Tilbake
Topp