DuoFiller boksfyller

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Har ikke sett noen tråder om denne på forumet. DuoFiller er en elegant automatisk boksfyller. Laget i Norge av Stig Mortveit. Kjenner flere som har testet den – og det er bare lovord så langt. Skal kunne klare opptil 3 vol. om man kjøler ned mot frysepunktet – uten at jeg kan gå god for det.


Hjemmeside: www.duofiller.no
 
Jeg har brukt min på ca 5-600 bokser nå, og er meget fornøyd[emoji1303]

Anbefales[emoji1305]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har forrige versjon, men ikke rukket å teste den ennå. Blir spennende. [emoji481][emoji4][emoji1303]
1a7d7cd9bfd1ac5d83d3081793e51106.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har brukt min på ca 5-600 bokser nå, og er meget fornøyd[emoji1303]

Anbefales[emoji1305]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Denne ser jo meget elegant ut, kan du si litt om skum ifbm. fylling og fyllingsgraden, blir de helt fulle? Det er jo ikke mottrykk på denne løsningen, blir innjustering på forskjellige øltyper nødvendig under skifte av fat? Hva med trykk på fatene går det greit å fylle med med serveringstrykket på ca. 1 bar, og hvilken temperatur bør fatene ligge på under tapping på boks. Ble litt mye, men erfaring er dyrekjøpt lærdom;)
 
Denne ser jo meget elegant ut, kan du si litt om skum ifbm. fylling og fyllingsgraden, blir de helt fulle? Det er jo ikke mottrykk på denne løsningen, blir innjustering på forskjellige øltyper nødvendig under skifte av fat? Hva med trykk på fatene går det greit å fylle med med serveringstrykket på ca. 1 bar, og hvilken temperatur bør fatene ligge på under tapping på boks. Ble litt mye, men erfaring er dyrekjøpt lærdom;)
Tror du få svar på det meste på hjemmesidene og i videoen til Thomas.
 
Denne ser jo meget elegant ut, kan du si litt om skum ifbm. fylling og fyllingsgraden, blir de helt fulle? Det er jo ikke mottrykk på denne løsningen, blir innjustering på forskjellige øltyper nødvendig under skifte av fat? Hva med trykk på fatene går det greit å fylle med med serveringstrykket på ca. 1 bar, og hvilken temperatur bør fatene ligge på under tapping på boks. Ble litt mye, men erfaring er dyrekjøpt lærdom;)

Har erfart at dess kaldere ølet er, dess mindre skum[emoji4] Trykket bør være tilsvarende likt det er karbonert på, eller mere.
Når det gjelder fyllingsgrad, så stiller man inn dette manuelt en gang pr linje. Denne er uavhengig av skumdannelse, så hvis det skummer voldsomt, så gir den seg ikke før øl’et er på satt nivå. Detter resulterer i masse tap av øl. Denne funker litt som en Lindr, at det er bedre å sette opp trykket enn å senke det. Fordelen da er også at det går fortere å fylle[emoji1303]

Jeg stiller inn nivået på starsan løsningen jeg kjører gjennom først, så det spiller ingen rolle hvilken ølstil du skal tappe. Dette fordi den måler trykket i CO2 røret for å få riktig nivå, og da er det flytene veske(altså ikke skum) som gjelder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Denne såg interressant ut. Per nå bruker jeg Tapcooler sin løsning, har fått det for meg at mottrykksfyller er "overlegent" ift. purging/oksygennivå.
Mye jeg får for meg som ikke stemmer, noen tanker rundt dette?
 
Dette er en beergun på steroider; dobbeltløpet og automatisk.
Jeg har brukt den ved 3 anledninger nå, og fyller direkte ferdigkarbonert fra racking port på Spike CF15 unitank. Det jeg ser er at jeg får mye skumproblemer mot slutten av tanken - typisk siste 10-12 liter.

Edit: Måtte ty til TapCooler løsningen for de siste 10-12 literne.
 
Denne såg interressant ut. Per nå bruker jeg Tapcooler sin løsning, har fått det for meg at mottrykksfyller er "overlegent" ift. purging/oksygennivå.
Mye jeg får for meg som ikke stemmer, noen tanker rundt dette?

Du har nok rett i det, en lukket beholder som er purget for oksygen med co2 vil inneholde mindre oksygen en enn åpen beholder som er purget med co2, alt annet likt. Det vil også være enklere å styre hvor mye skum du får på toppen med en mottrykksfyller.

Her har du et eksempel på en automatisk bokefyller som fyller med mottrykk: XpressFill Carbonated Beverage Counter Pressure 2 Spout Can Filler Beer, Kombucha
Prisen er jo i en litt annen liga, så kanskje like så greit å holde seg til Tapcooler sin :p
 
Dette er en beergun på steroider; dobbeltløpet og automatisk.
Jeg har brukt den ved 3 anledninger nå, og fyller direkte ferdigkarbonert fra racking port på Spike CF15 unitank. Det jeg ser er at jeg får mye skumproblemer mot slutten av tanken - typisk siste 10-12 liter.

Edit: Måtte ty til TapCooler løsningen for de siste 10-12 literne.

Jeg har også samme problem med SS Unitanken min på 70l[emoji4] Tror det kan ha noe med trykket av vesken i tanken som reduseres. Skal teste på bruke en ball ala clearbeer drift system.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Denne såg interressant ut. Per nå bruker jeg Tapcooler sin løsning, har fått det for meg at mottrykksfyller er "overlegent" ift. purging/oksygennivå.
Mye jeg får for meg som ikke stemmer, noen tanker rundt dette?
Nå har de gjort målinger på mengde oksygen i ølet etter tapping med duofilleren, og det var minimalt. Godt innenfor toleranser. Har selv ikke sett noen tegn til oksydering på NEIPA’ene jeg har tappet med denne. :)
 
Denne såg interressant ut. Per nå bruker jeg Tapcooler sin løsning, har fått det for meg at mottrykksfyller er "overlegent" ift. purging/oksygennivå.
Mye jeg får for meg som ikke stemmer, noen tanker rundt dette?
Tror ikke nødvendigvis det stemmer. Lowoxygenbrewing har målt svært lave DO-nivåer med beergun. Selv har jeg slitt med oksydering etter bruk av Tapcooler, men mener jeg har løst problemene nå. Den aller beste metoden tror jeg kan være naturlig karbonering i smekk fulle bokser.
 
Nå har de gjort målinger på mengde oksygen i ølet etter tapping med duofilleren, og det var minimalt. Godt innenfor toleranser. Har selv ikke sett noen tegn til oksydering på NEIPA’ene jeg har tappet med denne. :)
Har de noen testresultater å vise til?
 
Tror ikke nødvendigvis det stemmer. Lowoxygenbrewing har målt svært lave DO-nivåer med beergun. Selv har jeg slitt med oksydering etter bruk av Tapcooler, men mener jeg har løst problemene nå. Den aller beste metoden tror jeg kan være naturlig karbonering i smekk fulle bokser.
Har lagt beergunen på hylla, vært interresant med en sammenligning. Må skaffe et DO-meter først :)
 
Ser ikke noen linker til tester de har gjort, annet enn deres eget statement på produktsiden (duofiller.no): «Tester viser at øl tappet med Duofiller får svært lavt oksygeninnhold og dermed god holdbarhet.»
Betviler ikke det, er vel slik bryggeriene fyller boksene sine også; med åpen purging?
Fikk skikkelig lyst på et DO-meter jeg nå, for å se hvor god kontroll jeg egentlig har på oksygen
Kjemper med meg selv om hvor grensen skal gå med denne hobbyen :)

Mon tro om dette er noe tess:

https://shop.humle.se/en/equipment/measuring/oxygen/dissolved-oxygen-meter-mw600
 
Betviler ikke det, er vel slik bryggeriene fyller boksene sine også; med åpen purging?
Fikk skikkelig lyst på et DO-meter jeg nå, for å se hvor god kontroll jeg egentlig har på oksygen
Kjemper med meg selv om hvor grensen skal gå med denne hobbyen :)

Mon tro om dette er noe tess:

https://shop.humle.se/en/equipment/measuring/oxygen/dissolved-oxygen-meter-mw600
Skal ikke være skråsikker, men mener å ha hørt at disse har for lav oppløsning. Man trenger dyrt proffutstyr for å måle ppb (milliarddeler). Hobbyutstyr måler bare milliondeler, såvidt jeg husker.
 
Skal ikke være skråsikker, men mener å ha hørt at disse har for lav oppløsning. Man trenger dyrt proffutstyr for å måle ppb (milliarddeler). Hobbyutstyr måler bare milliondeler, såvidt jeg husker.
Er vel for godt til å være sant, man "har lyst" til å bli lurt...
 
Norbrygg har jo en haug med penger, kanskje de kan kjøpe inn proffutstyr og måle innsendte prøver?
 
Tilbake
Topp