Antioxin

Nå har jeg ikke prøvd så hardt å sette meg inn i kjemien her, men vil sulfitt hjelpe? Fra og med i går har jeg begynt å tilsette kaliummetabisulfitt i blandingskaret før flasking. Samtidig sørger jeg for at ølet ikke kommer i kontakt med luft før det havner i flaska, og så satser jeg på at sulfitten tar hånd om det som kommer til der.

Det tar vel tid før vi kan begynne å se på resultater av det vi gjør. Jeg kjører lodo så langt jeg klarer nå. Det svake punktet tror jeg er mellom koking og tapping. Jeg bruker veldig ofte tilsetninger i wp, og lodo krever at du kjøler ned så raskt som mulig. Jeg lar også den nedkjølte vørteren stå en halvtime (minst) for at avfallet skal bunnfelle seg, og det er antakelig heller ikke gunstig.
Du tilsetter hvor mye kaliummetabisulfitt per 10 liter? Jeg har pulver typen, ikke tabletter... :)
 
Du tilsetter hvor mye kaliummetabisulfitt per 10 liter? Jeg har pulver typen, ikke tabletter... :)

Målet er 10 ppm sulfitt. Jeg brukte et halvt gram på 25 liter, som gir litt i overkant av det. Jeg har tatt tallene fra bryggosofene, som har gjort et par exbeerimenter med dette: Cold-Side Oxidation: The Impact Adding Sodium Metabisulfite (SMB) At Packaging Has On Kölsch | exBEERiment Results! og Cold-Side Oxidation: Impact Of Dosing Beer With Potassium Metabisulfite (PMB) At Packaging | exBEERiment Results! De bruker 0,3 gram på et fat (5 gallons, 19 liter).

Utgangspunktet for utregningene er at 1 gram gir 175 ppm i en gallon (3,79 liter). Det er neppe nødvendig å være blånøye med denne mengden. I episode 143 av brülosophy-podcastene ( The Brülosophy Podcast ) diskuteres erfaringene med å bruke sulfitt ved tapping.

Jeg målte på ei gammal apotekerskålvekt jeg har. Ellers er det jo en enkel løsning å måle opp en litt større mengde og blande med druesukker for å få noe som er litt greiere å håndtere når du skal veie oppsmå mengder. Hvis du ikke har dealervekt, da:).
 
Hvor kjøper dere? (har bare skumlest siste sidene)
Hadde vært artig å prøvd på et par øl
 
Jeg bruker det på alle brygg, om det virker vet jeg ikke :p
Jeg brukte det ei god stund, og kjørte et stramt lodo-opplegg, også. Kan ikke si at jeg merka noen effekt hverken da jeg begynte med det eller da jeg slutta. (Det eneste var at meskeposene mine blei bleika:p.)

Hvilket ikke beviser noe som helst i noen retning, sjølsagt:).

Jeg trur at den ingrediensen i mixen som muligens kan ha noe for seg, er brewtan B. Men effekten, hvis det er noen, er heller liten.
 
Ser at både kalsiumsulfitt og bisulfitt selges som Antioxin, men det går vel kanskje ut på det samme siden
meta bisulfitt dekomponerer til sulfitt så vidt jeg har forstått
K2S2O5 → K2SO3 + SO2
Kanskje også like greit med sulfitt da så man ikke får unødvendig mye SO2 i ølet
 
Ser at både kalsiumsulfitt og bisulfitt selges som Antioxin, men det går vel kanskje ut på det samme siden
meta bisulfitt dekomponerer til sulfitt så vidt jeg har forstått
K2S2O5 → K2SO3 + SO2
Kanskje også like greit med sulfitt da så man ikke får unødvendig mye SO2 i ølet
Antioxin er en blanding av sulfitt (kalium- eller natriumsulfitt, husker ikke hvilket), askorbinsyre og brewtan B (et tanninstoff). Så vidt jeg veit er det et varemerke, så det virker rart om bare sulfitt selges som antioxin.
 
Tilbake
Topp