Gjæring stoppet på Fermzilla All Rounder

Kjetil Hansen

Norbrygg-medlem
Det har nå snart gått 2 uker siden vi overførte 50l 7 Fjell Småtøs (Bryggselv) til 2 stk Fermzilla. Begge ble satt i kjeller med temp. på ca.15 - 16 grader og under trykk (0.8 Bar). Resultatet ble OG 1.043 som vi var godt fornøyd med. Dagene har gått og ser at vi har fått en svært dårlig utgjæring. FG ligger nå på 1.020 og det er et stykke unna målet på 1.010. Ser jo helt klart at temperaturen har vært for lav, men er det noe vi kan gjøre nå eller må vi ta til takke med et svakere øl?
 
Hvordan har dere målt SG?

Skru opp tempen noen grader og rist gjæren opp igjen.

Koblet på en piknik slange til øl ut på Fermzillaen og lot prøven stå i ca.20 min. på benken for å få ut litt Co2. Dette er nå gjort over 1 ukes tid med mange prøver og samme resultat. Vil prøve å sette dem i romtemperatur noen dager, riste lett å se om det kan hjelpe. Kan dette øke faren for usmak i ølet? Vil gjerne ha et svakere øl enn et øl med dårlig smak.
 
Men du har målt med hydrometer? Refraktometer gir feil verdier når det er alkohol i bildet.

Såpass sent i gjæringen tror jeg ikke du risikerer så mye usmaker, iallefall ikke under trykk. Dette er jo uansett et øl som normalt gjæres rundt 20°C
 
Men du har målt med hydrometer? Refraktometer gir feil verdier når det er alkohol i bildet.

Såpass sent i gjæringen tror jeg ikke du risikerer så mye usmaker, iallefall ikke under trykk. Dette er jo uansett et øl som normalt gjæres rundt 20°C

Vi har benyttet et hydrometer til måling. Setter Fermzillane i romtemperatur å håper på en litt bedre utgjæring.
 
Det har nå snart gått 2 uker siden vi overførte 50l 7 Fjell Småtøs (Bryggselv) til 2 stk Fermzilla. Begge ble satt i kjeller med temp. på ca.15 - 16 grader og under trykk (0.8 Bar). Resultatet ble OG 1.043 som vi var godt fornøyd med. Dagene har gått og ser at vi har fått en svært dårlig utgjæring. FG ligger nå på 1.020 og det er et stykke unna målet på 1.010. Ser jo helt klart at temperaturen har vært for lav, men er det noe vi kan gjøre nå eller må vi ta til takke med et svakere øl?
Slik jeg har forstått det, vil trykk hemme celleveksten. Kombinert med lav temperatur, kan nok dårligere utgjæring bli resultatet. De jeg kjenner som har testet dette grundig hevder i hvert fall at man bør kompensere med mer gjær.
 
Det er noen slue markedsføringsmekanismer i bakgrunnen her. Visse produsenter, importører og YouTube-påvirkere både her og i Sverige har gjort en imponerende innsats...
Fy søren... det er jo nesten dårlig gjort det. Kan skjønne et lite trykk om man ønsker å gjære lager ved tilnærmet romtemperatur, da må man jo begrense gjæren litt, men ellers...? :(
 
Fy søren... det er jo nesten dårlig gjort det. Kan skjønne et lite trykk om man ønsker å gjære lager ved tilnærmet romtemperatur, da må man jo begrense gjæren litt, men ellers...? :(
Det kan være en god idé å sette på litt trykk ved CC. Disse Pet-karene imploderer allerede ved svakt undertrykk. Ellers er det veldig lite fordeler forbundet med trykkgjæring av ale – og en god del ulemper.
 
Det er noen slue markedsføringsmekanismer i bakgrunnen her. Visse produsenter, importører og YouTube-påvirkere både her og i Sverige har gjort en imponerende innsats...

Gode ord. Jeg synes det har tatt helt av - ikke bare når det gjelder trykkgjæring. Men trykkgjæring topper.
 
Hva tenker der om trykkgjæring av vanlig ale på sommeren når temperaturen kan stige opp mot 25 og høyere ?
 
Det kan være en god idé å sette på litt trykk ved CC. Disse Pet-karene imploderer allerede ved svakt undertrykk. Ellers er det veldig lite fordeler forbundet med trykkgjæring av ale – og en god del ulemper.

Det kan vel også nevnes at Brasserie de la Senne har egendesignet gjæringskar for å minske trykket så mye som mulig, se denne posten. Og Zinne Bir er et av mine favoritt øl:)
 
Tilbake
Topp