Høy utgjæring.

hansbt

Norbrygg-medlem
Har brygget en 1664 som presterte å gjære helt ned til 1007. Da blir det vel tørt etter tidligere erfaring. Planen er å søte den med laktose, men hvor mye er nødvendig på 20 liter. Karbonerer på fat.
Innspill?
 
Jeg tror laktose blir for søtt i 1664
Har du smakt den? Er ikke sikkert den oppleves for tørr
 
Akkurat satt på coldcrash.
Smakte litt på testprøven, den kjentes tørr ut, litt sur.
Vurderte å lage en lake med 100-150g og tømme i fatet ved omtapping.
OG havna faktisk på 1055, brukte ett halvkilo malt ekstra...
Gjær WLP400.

Har brukt laktose en gang før på ett hveteøl, men huska ikke hvor mye.
Det funka veldig bra.
 
Har brygget en 1664 som presterte å gjære helt ned til 1007. Da blir det vel tørt etter tidligere erfaring. Planen er å søte den med laktose, men hvor mye er nødvendig på 20 liter. Karbonerer på fat.
Innspill?

Brygger du fra sett eller har du oppskrift du følger ?
Bare lurer siden jeg brygger dette for et vennepar.
Drikker det ikke selv så jeg kan ikke hjelpe deg :(
 
Deler du oppskriften ?

Klart:
Malt; 3kg pils, 2kg hvete, 0,3kg torrified hvete, 0,3kg sukker.
Gjær; 2,5l starter WLP400.
Humle; 50g saaz v/60 og 15 min, 10g amarillo og mosaic 1 min, 10g amarillo og mosaic tørrhumle dag 7.
Annet; 60g fersk appelsinskall, 20g fersk sitronskall og 5g korianderfrø 15 min. 1 liter aprikospure dag 7.
Kjemi; Gjærnæring og clarex 15 min. 3 ml melkesyre i vann før tilsetting av malt.
Mesking; 65 C° i 80 min, 72 C° i 15 min, 76 C° i 5 min. Koketid 90 min.
Gjæring; Start på 19 C°.
Karbonerer kun på fat, så vannmengden tilpasses underveis slik at det akkurat fyller ett 19-liters stupfullt.
Gikk ned fra 68 C° som ble brukt forrige gang, kan være grunnen til vel høy utgjæring.
Har forøvrig bestemt meg for å koke lake med 200g laktose som blir blanda i når det tappes på fat i morra kveld.
Om det blir litt søtt, så drekker entusiastene det opp anyway før jula er over. Garantert..
 
Klart:
Malt; 3kg pils, 2kg hvete, 0,3kg torrified hvete, 0,3kg sukker.
Gjær; 2,5l starter WLP400.
Humle; 50g saaz v/60 og 15 min, 10g amarillo og mosaic 1 min, 10g amarillo og mosaic tørrhumle dag 7.
Annet; 60g fersk appelsinskall, 20g fersk sitronskall og 5g korianderfrø 15 min. 1 liter aprikospure dag 7.
Kjemi; Gjærnæring og clarex 15 min. 3 ml melkesyre i vann før tilsetting av malt.
Mesking; 65 C° i 80 min, 72 C° i 15 min, 76 C° i 5 min. Koketid 90 min.
Gjæring; Start på 19 C°.
Karbonerer kun på fat, så vannmengden tilpasses underveis slik at det akkurat fyller ett 19-liters stupfullt.
Gikk ned fra 68 C° som ble brukt forrige gang, kan være grunnen til vel høy utgjæring.
Har forøvrig bestemt meg for å koke lake med 200g laktose som blir blanda i når det tappes på fat i morra kveld.
Om det blir litt søtt, så drekker entusiastene det opp anyway før jula er over. Garantert..

Hører gjerne hvordan det virker. Jeg tror ikke det vil merkes noe særlig, basert på hva jeg har fått ut av laktosetilsetning sjøl. Men jeg vil gjerne vite hvordan dette funker.
 
Tappa på fat med 200g laktose. I tillegg 2 flasker uten laktose med karboneringsdrops. Blir nok ikke helt riktig sammenligning siden det blir to måter å karbonere på. Lar det stå ett par uker før test.
 
Sammenligna i går kveld. Den med laktose var absolutt rundere i smaken, mere munnfølelse.
Det smakte ikke søtt, veldig lik originalen når du får den tappet fra fat slik jeg husker den. Aprikossmaken var der, men dempet og rund.
Den uten var mere syrlig, smakte mere aprikos. Den sure ettersmaken var stort sett borte.
Min gane likte begge. Men må jeg velge, velger jeg helt klart laktoseversjonen.
Hvor mye forskjellig karbonering påvirker aner jeg ikke.
Fatversjonen er spot on på farge, flaskeversjonen er blitt en god del mørkere.
Nesten rød i farge.
 
Sammenligna i går kveld. Den med laktose var absolutt rundere i smaken, mere munnfølelse.
Det smakte ikke søtt, veldig lik originalen når du får den tappet fra fat slik jeg husker den. Aprikossmaken var der, men dempet og rund.
Den uten var mere syrlig, smakte mere aprikos. Den sure ettersmaken var stort sett borte.
Min gane likte begge. Men må jeg velge, velger jeg helt klart laktoseversjonen.
Hvor mye forskjellig karbonering påvirker aner jeg ikke.
Fatversjonen er spot on på farge, flaskeversjonen er blitt en god del mørkere.
Nesten rød i farge.

Det var interessant. Kanskje jeg skal bruke den laktosen jeg har hatt liggende noen år, da:).
 
Tilbake
Topp