Sinnafjes, surefjes, smilies osv.

erikraude

Norbrygg-medlem
Forumet har tatt et stort steg, og gått straka vegen fra Xenforo 1.5 (1.5.6, med siste oppdatering i 2016) til XenForo 2.2. Mye er blitt bedre, og mye er nok nytt. Finner du noe, så post gjerne her.
Flere måter å reagere på posts på. Det er nytt.
 
Flere måter å reagere på posts på. Det er nytt.

Jeg liker ikke de der, i hver fall ikke de negative. Det blir for lettvint å gi uttrykk for reaksjoner på den måten. Hvis man reagerer på et innlegg, bør man formulere reaksjonen på en skikkelig måte, og begrunne den. Det skylder man faktisk den som har skrevet det innlegget man reagerer på. Så hvis man kan redusere utvalget til en enkel "like", hadde det vært kjekt. ("like" er greit. I tillegg til å være et uttrykk for at man liker noe, hvilket vel er nokså uskyldig, signaliserer det også at innlegget er lest.)
 
Jeg liker ikke de der, i hver fall ikke de negative. Det blir for lettvint å gi uttrykk for reaksjoner på den måten. Hvis man reagerer på et innlegg, bør man formulere reaksjonen på en skikkelig måte, og begrunne den. Det skylder man faktisk den som har skrevet det innlegget man reagerer på. Så hvis man kan redusere utvalget til en enkel "like", hadde det vært kjekt. ("like" er greit. I tillegg til å være et uttrykk for at man liker noe, hvilket vel er nokså uskyldig, signaliserer det også at innlegget er lest.)

Det blir om ikke annet lettere å reagere på innlegg i "bryggetabber" og "grusome bilder" ;)
 
Sist redigert:
Hva slags uheldig praksis?

Jeg mener at bruk av negative emoj'er i seg sjøl faktisk er uheldig. Det er litt for enkelt å bare slenge fra seg et sinnafjes. Og de andre kan også brukes ironisk, og bli tvetydige. Jeg er opptatt av at vi skal ha en hyggelig og åpen måte å kommunisere på, og disse "signaltegna" kan underminere det.

Som jeg sa ovenfor: Vi skylder den som har skrevet et innlegg som vi på en eller annen måte reagerer på, å svare ordentlig. Det er den eneste måten vi kan få saklige og gode diskusjoner på.

Så kan det innvendes at de aller fleste gangene disse tegna brukes, vil det være helt uskyldig. Det er jeg enig i. Men på den annen side; er det egentlig noen berikelse av kommunikasjonen ? Taper vi mye på å ikke kunne bruke slike kommentartegn?
 
Jeg mener at bruk av negative emoj'er i seg sjøl faktisk er uheldig.

Jeg synes du skal ha såpass tillit til at voksne folk oppfører seg bra mot hverandre, særlig på dette forumet, ihvertfall inntil det motsatte er bevist.

De fleste av oss er vant til å bruke emojis og jeg kan ikke si at jeg har sett noe uheldig bruk noen steder, så hvorfor skulle det bli det her?


Som jeg sa ovenfor: Vi skylder den som har skrevet et innlegg som vi på en eller annen måte reagerer på, å svare ordentlig. Det er den eneste måten vi kan få saklige og gode diskusjoner på.
Hva er forskjell på 'Liker', som du synes er ok, og de nye tegnene når det gjelder dette?

PS! Det er ikke alt nytt som er skummelt eller farlig og må reguleres eller forbys ;)
 
Sist redigert:
Hva er forskjell på 'Liker', som du synes er ok, og de nye tegnene når det gjelder dette?
For min del handler det om de negative. Latter og sånt kan være fint, men jeg er redd det blir for lettvint å trykke sinnafjes eller trist fjes istedenfor å faktisk skrive hva man mener. Akkurat som jeg gjorde litt lenger opp i tråden her. Jeg har ihvertfall sett det skje på andre forum. Om det er fordi folk der er mindre voksne enn her eller fordi muligheten bringer ut det verste i folk skal jeg ikke kunne si.
 
Jeg synes du skal ha såpass tillit til at voksne folk oppfører seg bra mot hverandre, særlig på dette forumet, ihvertfall inntil det motsatte er bevist.

De fleste av oss er vant til å bruke emojis og jeg kan ikke si at jeg har sett noe uheldig bruk noen steder, så hvorfor skulle det bli det her?



Hva er forskjell på 'Liker', som du synes er ok, og de nye tegnene når det gjelder dette?

PS! Det er ikke alt nytt som er skummelt eller farlig og må reguleres eller forbys ;)
Jeg har vel sagt at "dersom det blir...", og jeg har allerede begrunnet hvorfor jeg synes "like" er greit.
 
Må ta dette opp som en bug eller noe. Vi trenger kanskje en "feil og forslag"-tråd. (Ville skrive "Bug & feature", men så kom jeg på at @Finn Berger var her - og han fyller jo året i dag ;) :beercheers: - ikke har vi party smiley heller....Eh... fest-eh...fest-smiler,Finn)
Sitter akkurat og feirer med en 11% RISo_O, så det får greie seg med partying;).

Et problem med disse kommentarsmiliene er at det ikke framgår hvem som har lagt dem inn. Så hvis en hater innlegget mitt og en annen elsker det, så veit jeg ikke hvem jeg skal hate igjen:oops:
 
og jeg har allerede begrunnet hvorfor jeg synes "like" er greit.
Ja, men du har ikke sagt noe om hva som er forskjellen på 'liker' og andre smileys som gjør at du stiller andre krav til dem.

"like" er greit. I tillegg til å være et uttrykk for at man liker noe
Et smilefjes sier vel også at man liker noe? De andre smileysene uttrykker andre ting.

Hvis man reagerer på et innlegg, bør man formulere reaksjonen på en skikkelig måte, og begrunne den.
Men dette gjelder altså ikke 'liker', man behøver ikke å si noe om hvorfor man liker noe? Jeg forstår ikke argumentasjonen.
 
Ja, men du har ikke sagt noe om hva som er forskjellen på 'liker' og andre smileys som gjør at du stiller andre krav til dem.


Et smilefjes sier vel også at man liker noe? De andre smileysene uttrykker andre ting.


Men dette gjelder altså ikke 'liker', man behøver ikke å si noe om hvorfor man liker noe? Jeg forstår ikke argumentasjonen.
Det dreier seg vel om at en støtteerklæring eller sympati står godt på egne ben, mens misnøye i alminnelighet bør forklares. Å utvide til flere reaksjoner enn den udelt positive tommelen opp åpner naturligvis for disse spørsmålene. Dette smilefjeset du beskriver vil selvsagt være sidestilt med en tommel opp, og jeg tror at de fleste lett vil kunne plassere øvrige emojis inn i enten en positiv eller negativ kategori. Spørsmålet Finn påtaler er vel hvorfor vi ønsker å ha den negative kategorien - et betimelig spørsmål som jeg gir ham fullt medhold i.
 
Jeg forstår ikke Finn på den måten, så vidt jeg kan se ønsker han bare 'liker', som i det gamle forumet.

Det gjør ikke meg noe om sint-fjeset fjernes, som er den eneste negative emojien jeg kan se. Men jeg har også tiltro til at folk på dette forumet ikke vil bruke denne på en negativ måte mot andre. Såpass voksne er vi vel?
 
Jeg forstår ikke Finn på den måten, så vidt jeg kan se ønsker han bare 'liker', som i det gamle forumet.
Da vet jeg ikke. Jeg spekulerer bare jeg også.
Det gjør ikke meg noe om sint-fjeset fjernes, som er den eneste negative emojien jeg kan se. Men jeg har også tiltro til at folk på dette forumet ikke vil bruke denne på en negativ måte mot andre. Såpass voksne er vi vel?
Vi får gi det litt tid og se hvordan det går. Jeg håper jo at du har rett.
 
Ja, men du har ikke sagt noe om hva som er forskjellen på 'liker' og andre smileys som gjør at du stiller andre krav til dem.


Et smilefjes sier vel også at man liker noe? De andre smileysene uttrykker andre ting.


Men dette gjelder altså ikke 'liker', man behøver ikke å si noe om hvorfor man liker noe? Jeg forstår ikke argumentasjonen.
Synes @GHalvorsen gir et godt svar:).
 
Jeg forstår ikke Finn på den måten, så vidt jeg kan se ønsker han bare 'liker', som i det gamle forumet.

Det gjør ikke meg noe om sint-fjeset fjernes, som er den eneste negative emojien jeg kan se. Men jeg har også tiltro til at folk på dette forumet ikke vil bruke denne på en negativ måte mot andre. Såpass voksne er vi vel?
Hvis vi er såpass voksne at vi ikke vil bruke den negative karakteren, trenger vi vel ikke ha den der i påvente av at det skal dukke opp en umoden sjel som faller for fristelsen til å bruke den;)?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp