Chit malt/diastatisk malt (Spitzmalz)

Bryggerlosjen sender jo ikke. Litt vanskelig for de av oss som ikke bor i nærheten. Hørt med Brewshop.no, men de hadde ingen planer om å ta inn dette. Kjipt, da ser det ikke ut som at det er mulig å få tak for min del.


- Catnip Brew -
 
Jeg vil tro at de flaka variantene fra Chateau (Castle) er greie, egentlig. Men det er umulig å få noe fornuftig ut av det malteriet:(.

Derimot fikk jeg mye fornuftig ut av denne beersmith-episoden om NEIPA med Michael Tonsmeire (The Mad Fermentationist). Han driver jo bryggeriet Sapwood Cellars sammen med Scott Janish, og her snakker han en del om chit malt.

(Jeg sitter og koker i hop noe som forhåpentlig er en forbedret versjon av NEIPA-oppskrifta mi, og plukka opp et par nyttige tips fra denne.)
 
Er det noen som har noen tips om steder hvor man kan få tak i chit malt hvete i Norge som ikke er valset, eller ble konklusjonen her at de flaka er like gode.
 
Er det noen som har noen tips om steder hvor man kan få tak i chit malt hvete i Norge som ikke er valset, eller ble konklusjonen her at de flaka er like gode.
Om du velger valset chit malt eller spitz malt tror jeg går for det samme. Begge er kortmaltet bygg uten enzymer, såvidt jeg vet. Vanskelig å få tak i Ireks malt om dagen, så spitz malt er neppe noe alternativ uansett.
 
Ok takker. Vet du om det er tilgangen generelt som gjør det vanskelig å få tak i eller er det at etterspørselen i Norge er så liten at de ikke ønsker å ta det inn.
 
Er det noen som har noen tips om steder hvor man kan få tak i chit malt hvete i Norge som ikke er valset, eller ble konklusjonen her at de flaka er like gode.
Jeg har brygga et par brygg nå med valsa bygg-chit som jeg har fått fra Ølbrygging, og det har funka veldig bra. (Jeg har brukt det i NEIPA.)

@Holmentoppen: Chitmalt skal ha mye enzymer, jfr. hva Bestmalz sier om sitt chitmalt. Ølbrygging sier at det ikke har det, men kan ikke si hvor de har det fra. Dette er jo malt, og det er malta på veldig lav varme, så jeg forstår ikke hvordan det ikke kan ha godt med enzymer.
 
Ok takker. Vet du om det er tilgangen generelt som gjør det vanskelig å få tak i eller er det at etterspørselen i Norge er så liten at de ikke ønsker å ta det inn.
Tror kanskje det er lav omløpshastighet. Jeg kjøpte fra Ølbrygging for temmelig lenge siden, og da hadde de det på salg. Har nylig gått gjennom alle oppskriftene mine, og det er faktisk ingen av dem som inneholder dette maltet nå. Men kan nok oppnå mye av det damme med torrified wheat, naked oats eller en av de andre proteinrike kornene.
 
@Holmentoppen: Chitmalt skal ha mye enzymer, jfr. hva Bestmalz sier om sitt chitmalt. Ølbrygging sier at det ikke har det, men kan ikke si hvor de har det fra. Dette er jo malt, og det er malta på veldig lav varme, så jeg forstår ikke hvordan det ikke kan ha godt med enzymer.
Godt mulig at det stemmer. Men tenker at det ikke har noen særlig praktisk betydning. Min restbeholdning går nok snart i komposten. Har ikke brukt det på lenge, og mistenker at det var gammelt allerede da jeg kjøpte det.
 
Godt mulig at det stemmer. Men tenker at det ikke har noen særlig praktisk betydning. Min restbeholdning går nok snart i komposten. Har ikke brukt det på lenge, og mistenker at det var gammelt allerede da jeg kjøpte det.
Jeg mener bestemt at det har en positiv effekt på NEIPA'en min. Men du fikk vel ditt fra Drammen? Jeg har mitt fra Ølbrygging.

Bruker du mye, så er det jo kjekt å vite om det har kraft til å konvertere seg sjøl. Og det kunne jo kanskje også være mulig å tenke seg et øl der du bruker chit i tillegg til en del råfrukt. (Innrømmer at det er en smule søkt ;).) Og da ville det være greit å vite hva slags diastatisk kraft det har.
 
Jeg mener bestemt at det har en positiv effekt på NEIPA'en min. Men du fikk vel ditt fra Drammen? Jeg har mitt fra Ølbrygging.

Bruker du mye, så er det jo kjekt å vite om det har kraft til å konvertere seg sjøl. Og det kunne jo kanskje også være mulig å tenke seg et øl der du bruker chit i tillegg til en del råfrukt. (Innrømmer at det er en smule søkt ;).) Og da ville det være greit å vite hva slags diastatisk kraft det har.
Fikk mitt fra Ølbrygging i sin tid. Ireks. Tror kanskje ikke de fører det merket lenger.
 
Nei, dette er fra Castle - som det er umulig å hverken finne eller få noe vettug informasjon fra :(. (Møkkamalteri, jeg blir sur.)
Jeg kjøpte litt av dette maltet for en tid tilbake. Når jeg importerte Castle sine malt inn i beersmith viser den følgende:
Chitmalt.png
Vet jo ikke, men tipper det kanskje er Castle malting som har laget til disse maltprofilene til beersmith …
 
Jeg laget mitt eget chitmalt. Tenkte det skulle hjelpe meg med å få bedre holdbarhet i skummet. Det ser ut som at det hjelper, men det kan være innbilning for alt jeg vet.
 
Jeg kjøpte litt av dette maltet for en tid tilbake. Når jeg importerte Castle sine malt inn i beersmith viser den følgende:
Vis vedlegget 48832
Vet jo ikke, men tipper det kanskje er Castle malting som har laget til disse maltprofilene til beersmith …
Ja, eller det står 0 på diastatisk kraft fordi det ikke finnes opplysninger. Her er hva Betsmalz sier om sitt chitmalt: https://bestmalz.de/en/malts/best-chit-malt/ - og jeg skjønner ikke hvorfor andre produsenters chit malt plutselig skal være uten enzymer.
 
Ja, eller det står 0 på diastatisk kraft fordi det ikke finnes opplysninger. Her er hva Betsmalz sier om sitt chitmalt: https://bestmalz.de/en/malts/best-chit-malt/ - og jeg skjønner ikke hvorfor andre produsenters chit malt plutselig skal være uten enzymer.
Nei, det er absolutt ikke å stole på dette altså! Det er feil info på flere malttyper her når det gjelder dette (flere som viser 0 som beviselig ikke er det), men jeg antar at utbyttet er korrekt. Og det er da noe …
 
Jeg har Bestmalz chit malt liggende, og det er et fremragende malt til NEIPA og ikke minst istedenfor cara hell/cara pils/hvete for skumfasthet.
Knallbra i stouter og mye mer en ønsker å få munnfylde.

I Norge selges det kun i stort kvanta så enten kjøp stort eller gå sammen med noen.

Trenger du 1kg eller 2 si fra så kan jeg sende til deg, null problem.

Anbefales på det varmeste
 
Jeg har Bestmalz chit malt liggende, og det er et fremragende malt til NEIPA og ikke minst istedenfor cara hell/cara pils/hvete for skumfasthet.
Knallbra i stouter og mye mer en ønsker å få munnfylde.

I Norge selges det kun i stort kvanta så enten kjøp stort eller gå sammen med noen.

Trenger du 1kg eller 2 si fra så kan jeg sende til deg, null problem.

Anbefales på det varmeste
Når du sier store kvanta, så regner jeg med at det bare er aktuelt å handle inn for bryggerier? Vi snakker ikke om 25 kg's sekker? Det kunne jeg i så fall tenkt meg å kjøpe.

Ellers er jeg fornøyd med den flaka varianten som Ølbrygging selger. Men den har stått som utsolgt hos Castle ganske lenge, så jeg lurer på om de har tenkt å kutte ut produksjonen.
 
Du kan bestille 25kg sekker hos bryggselv, men siden det er et typisk spesialmalt går det ikke mye av det så det kan fort bli gammelt.

Jeg kjøper inn i bryggelag med endel medlemmer og da går det nok til det holdes ferskt
 
Tilbake
Topp