Selvfølgelig. Alt for sent å svare på meldinger. 2-5 % er typisk innenfor det disse tyskerne nevnte om jeg husker riktig. Tyskere og amerikanere er tenker ofte diametralt motsatt når det gjelder utførelse og til dels prosess så jeg er ikke overrasket over at Finn nevner opp til 20 %. For tyskerne i podcasten handlet det mest om å bygge fylde og skumfasthet for lyse øltyper (pils/helles). De to tyske representantene i fra Best Maltz hadde for eksempel ikke smakt NEIPA selv. Jeg anbefaler forøvrig podcasten. Jeg lærte blant annet at de aller lyseste carapils-typene kan bidra med en del gjærbart sukker. Det trodde jeg ikke var tilfelle. Ikke alle lyse crystalmalts er like i sin natur heller har jeg skjønt. For meg som sporadisk hjemmebrygger er kanskje ikke dette så viktig, men for de som virkelig ønsker å perfeksjonerer seg kan slikt være interessant.
Janish fikk jo normal utgjæring i øl brygga med 50% Carapils fra Briess, og rapporterer at andre har opplevd det samme: "I’ve recently had three brewing friends brew beers high in Carapils as well and none of them experienced poorer than expected attenuation."
Jeg er etter hvert nokså skeptisk til å ta hva representanter for firmaer sier for god fisk når det ikke stemmer med hva bryggere opplever. At det har noe for seg å bruke carapils til noe som helst fordi det gir et høyt dekstrininnhold til ølet, har jeg ingen tru på. I den grad det er undermodifisert, og følgelig har en større andel tyngre proteiner, kan det gi bedre skum og munnfølelse, men det er i så fall ikke på grunn av dekstrinene - og jeg ville heller brukt chitmalt. (At pilsbryggere og NEIPAbryggere har ulike anbefalinger av mengde chitmalt er ikke spesielt overraskende

! Ei heller at tyskerne ikke hadde smakt NEIPA. Noen har åpenbart ikke noe behov for en videre horisont.)
Glykoproteiner er blant de stoffene som bidrar til skumfasthet og munnfølelse, og et langt steg på 72 grader fremmer poduksjonen av dem. Så en kombinasjon av en passende dose chitmalt og dette steget er noe jeg har tru på om en sliter med munnfølelse og skumfasthet.