Chit malt/diastatisk malt (Spitzmalz)

Bryggselv har citmalt i 25 kg sekker. De deler ikke opp pga liten etterspørsel. De vurderer dette akkurat nå, on De skal dele det opp. Kanskje hvis mange spør etter chitmalt i normale kvanta nå.mens De vurderer det?
 
Her får man svarene. Det er det siste temaet som tas opp i podcasten. https://podcasts.apple.com/no/podcast/the-brewdeck-podcast/id1527835620?i=1000515525136 mye protein, men lite diastatisk evne.
Scot Janish har gjort et eksperiment med dekstrinmalt fra Briess, og konklusjonen er at dekstrinmalt (caapils etc.) ikke gjør det det påstår det gjør. Så om noen hører representanten for Briess lovprise dekstrinmaltet deres i denne podcasten, kan det være greit å lese dette, også.

Chitmaltet har vel ikke mer protein, men det har mer ikke-modifisert protein, hvilket er rimelig, siden springa avbrytes svært tidlig. Og dermed bidrar det positivt til skumdannelsen. Chitmaltet skal også faktisk øke utbyttet, siden det har et høyt innhold av maltets "starterenzymer", i følge BestMalz. Jeg mener at de tidligere har sagt at chitmalt har ekstra høy diastatisk kraft, men det står ikke lenger. (Jeg refererer til denne sida.) Hvilke enzymer som går under betegnelsen "starterenzymer", har jeg ikke klart å finne ut.
 
Sist redigert:
Jeg har brukt spitzmalt (fra Ireks) og chitmalt (fra Best Malz) i endel år. Har kjøpt sistnevnte i sekker fra CraftCo. Har ikke testet side om side, men det er min bestemte mening at chitmalt fungerer godt. Har gjerne et par hundre gram i lyse øl, og selv løl med adjunkter og lav IBU får godt med ganske holdbart skum.
 
Det er
Jeg har brukt spitzmalt (fra Ireks) og chitmalt (fra Best Malz) i endel år. Har kjøpt sistnevnte i sekker fra CraftCo. Har ikke testet side om side, men det er min bestemte mening at chitmalt fungerer godt. Har gjerne et par hundre gram i lyse øl, og selv løl med adjunkter og lav IBU får godt med ganske holdbart skum.
Det er det de fra Best Maltz sier i podcasten og. En bedre løsning enn carapils, men bør ikke brukes i samme mengde. Jeg har sett det beskrevet som six-row barley møter carapils. Veldig nysgjerrig på det, men som du skriver om mengde så er det i overkant å kjøpe 25 kilo for min del :)
 
Det er

Det er det de fra Best Maltz sier i podcasten og. En bedre løsning enn carapils, men bør ikke brukes i samme mengde. Jeg har sett det beskrevet som six-row barley møter carapils. Veldig nysgjerrig på det, men som du skriver om mengde så er det i overkant å kjøpe 25 kilo for min del :)
Hvilke mengder angir de?
 
Hvilke mengder angir de?J
Jeg har gått gjennom hva Scott Janish sier i The New IPA, og ut fra det virker det greit å bruke ganske mye, i alle fall opptil 20%. Men han har eksempler på øl der det er brukt 35%, også, uten å antyde at det er noe spesielt med det.

I NEIPAene som de brygger på Sapwood Cellars, bryggeriet som han driver sammen med Michael Tonsmeire, bruker de 8-10%.
 
Jeg har brukt kanskje 2-3% med chitmalt.
Synes det hjelper på skumfastheten.
Første brygg med Best Chit står og gjærer nå hvor jeg brukte 10%. Har flere brygg med Castle sitt chitmalt, både bygg og hvete. Byggmaltet er jeg usikker på i hvilken grad det har gitt meg bedre skum, og opplever i større grad økt munnfølelse. Hvetemaltet har derimot gitt noe bedre skumfasthet synes jeg, men ikke noen stor forskjell.
 
Begynte på et fat nå på mandag med en moderne lager som nå har stått i 3 mnd. Denne hadde vel så god skumfasthet som jeg noen gang har hatt. Her var det 10% Castle Chit hvetemalt. Men det var også 10% Crisp cara gold som i henhold til produsent også skal hjelpe på skummet. Mest sannsynlig spiller vel disse på lag. Uansett ble det aldri tomt for skum i glasset på denne. Men pilsglassene mine kan produsere litt skum under drikkingen hvis forholdene ligger til rette for det … Så det er en type glass som kan hjelpe på mestringsfølelsen ;)
 
Første brygg med Best Chit står og gjærer nå hvor jeg brukte 10%. Har flere brygg med Castle sitt chitmalt, både bygg og hvete. Byggmaltet er jeg usikker på i hvilken grad det har gitt meg bedre skum, og opplever i større grad økt munnfølelse. Hvetemaltet har derimot gitt noe bedre skumfasthet synes jeg, men ikke noen stor forskjell.

Begynte på et fat nå på mandag med en moderne lager som nå har stått i 3 mnd. Denne hadde vel så god skumfasthet som jeg noen gang har hatt. Her var det 10% Castle Chit hvetemalt. Men det var også 10% Crisp cara gold som i henhold til produsent også skal hjelpe på skummet. Mest sannsynlig spiller vel disse på lag. Uansett ble det aldri tomt for skum i glasset på denne. Men pilsglassene mine kan produsere litt skum under drikkingen hvis forholdene ligger til rette for det … Så det er en type glass som kan hjelpe på mestringsfølelsen ;)
Det ESB ølet som jeg la ut bilde av med et flott kremet skum var jeg sikker på hadde chitmalt i oppskriften. Men neida.. Bare pale, biscuit og 2 sorter crystal.
Men høy karbonering og masse humle kan vel forklare det.
Det sier bare at ingenting er helt spikret i denne hobbyen. Skråsikkerheten min må iallefall revurderes titt og ofte. Det er kanskje det som gjør den så gøy også.
 
Er nok snakk om hvor mange % av oppskriften de anbefaler.
Selvfølgelig. Alt for sent å svare på meldinger. 2-5 % er typisk innenfor det disse tyskerne nevnte om jeg husker riktig. Tyskere og amerikanere er tenker ofte diametralt motsatt når det gjelder utførelse og til dels prosess så jeg er ikke overrasket over at Finn nevner opp til 20 %. For tyskerne i podcasten handlet det mest om å bygge fylde og skumfasthet for lyse øltyper (pils/helles). De to tyske representantene i fra Best Maltz hadde for eksempel ikke smakt NEIPA selv. Jeg anbefaler forøvrig podcasten. Jeg lærte blant annet at de aller lyseste carapils-typene kan bidra med en del gjærbart sukker. Det trodde jeg ikke var tilfelle. Ikke alle lyse crystalmalts er like i sin natur heller har jeg skjønt. For meg som sporadisk hjemmebrygger er kanskje ikke dette så viktig, men for de som virkelig ønsker å perfeksjonerer seg kan slikt være interessant.
 
Det ESB ølet som jeg la ut bilde av med et flott kremet skum var jeg sikker på hadde chitmalt i oppskriften. Men neida.. Bare pale, biscuit og 2 sorter crystal.
Men høy karbonering og masse humle kan vel forklare det.
Det sier bare at ingenting er helt spikret i denne hobbyen. Skråsikkerheten min må iallefall revurderes titt og ofte. Det er kanskje det som gjør den så gøy også.
Ja, det er mange parametre å holde styr på! Lageren jeg nevnte som eksempel har jo også både relativ høy karbonering og en del humle …
 
Selvfølgelig. Alt for sent å svare på meldinger. 2-5 % er typisk innenfor det disse tyskerne nevnte om jeg husker riktig. Tyskere og amerikanere er tenker ofte diametralt motsatt når det gjelder utførelse og til dels prosess så jeg er ikke overrasket over at Finn nevner opp til 20 %. For tyskerne i podcasten handlet det mest om å bygge fylde og skumfasthet for lyse øltyper (pils/helles). De to tyske representantene i fra Best Maltz hadde for eksempel ikke smakt NEIPA selv. Jeg anbefaler forøvrig podcasten. Jeg lærte blant annet at de aller lyseste carapils-typene kan bidra med en del gjærbart sukker. Det trodde jeg ikke var tilfelle. Ikke alle lyse crystalmalts er like i sin natur heller har jeg skjønt. For meg som sporadisk hjemmebrygger er kanskje ikke dette så viktig, men for de som virkelig ønsker å perfeksjonerer seg kan slikt være interessant.
Janish fikk jo normal utgjæring i øl brygga med 50% Carapils fra Briess, og rapporterer at andre har opplevd det samme: "I’ve recently had three brewing friends brew beers high in Carapils as well and none of them experienced poorer than expected attenuation."

Jeg er etter hvert nokså skeptisk til å ta hva representanter for firmaer sier for god fisk når det ikke stemmer med hva bryggere opplever. At det har noe for seg å bruke carapils til noe som helst fordi det gir et høyt dekstrininnhold til ølet, har jeg ingen tru på. I den grad det er undermodifisert, og følgelig har en større andel tyngre proteiner, kan det gi bedre skum og munnfølelse, men det er i så fall ikke på grunn av dekstrinene - og jeg ville heller brukt chitmalt. (At pilsbryggere og NEIPAbryggere har ulike anbefalinger av mengde chitmalt er ikke spesielt overraskende:p! Ei heller at tyskerne ikke hadde smakt NEIPA. Noen har åpenbart ikke noe behov for en videre horisont.)

Glykoproteiner er blant de stoffene som bidrar til skumfasthet og munnfølelse, og et langt steg på 72 grader fremmer poduksjonen av dem. Så en kombinasjon av en passende dose chitmalt og dette steget er noe jeg har tru på om en sliter med munnfølelse og skumfasthet.
 
Til dere som har prøvd chit, bidrar det også til tettere skum på flasker? Jeg synes etterkarbonering på flaske ofte gir et for fluffy skum. Store bobler gir følesle av at skummet bare er luft, selv om skummet holder seg godt, bidrar det med svært lite til drikkeopplevelsen. Kan chitmalt bedre dette? Gjøre det tettere?
 
Tilbake
Topp