Virker ikke urimelig ut fra denne
beskrivelsen til Bestmalz:
"BEST Chit Malt is used as a speciality among the functional malts either temporarily or continuously in the mashing process. The slightly dissolved barley malt contains a lot of high-molecular protein compared to a pilsner malt. It is therefore suitable for compensating for very highly dissolved malts and for improving foam.
The malt has a particularly large number of so-called inherent starter enzymes. These improve the substance conversion in the starch and thus increase the yield. BEST Chit Malt does not affect the color of the beer."
Det der er vel en måte å si "particularly high diastatic power" på? Men reint teoretisk skjønner jeg ikke hvordan høyere diastatisk kraft skal kunne øke ekstraktutbyttet ut over det vi normalt får med moderne malt, som jo har nok diastatisk kraft til å gi full konversjon. (Jeg skjønner ikke helt hva som menes med "inherent starter enzymes". Nettsøk gir ikke noe svar. Jeg vil tru det bare er snakk om de vanlige diastatiske enzymene, beta-, alfa- og limit dekstrinase.)
Jeg fant en
tråd der trådstarter fikk følgende info fra Bestmalz om chit malt:
"Chit malt is indeed less soluble than Pils or Caramel Pils, because
the purpose of Chit malt is to give your beer a better foam stability with high molecular proteins. You can add Caramel Pils up to 50% whereas Chit Malt only up to 15%. And I personally haven?t seen anybody use Chit malt with more than 5% in a batch. Another difference between Caramel Pils and Chit malt is the caramelisation of the Caramel Pils, which make it harder for the enzymes to breakdown. All in all I think you won?t have difficulties while lautering or filtering the batch with Chit malt."
De sier ikke noe der om høyere utbytte. Og "less soluble" må vel dreie seg om stivelsen - og da skulle en tru at du fikk lavt utbytte av sjølve chit maltet. Og dataarket sier jo minimum 50% ekstrakt, hvilket er veldig lavt. Men Bestmalz må vel mene at enzymene sørger for økt konversjon av stivelsen i resten av gristen, da. Du skal jo ikke bruke mye chit malt, i følge dem.
Håper dette var tilstrekkelig forvirrende
.