Eirik KG
Norbrygg-medlem
Ja, jeg vet ikke helt sikkert hva som gav økningen, men tenker at skyllinga har mesteparten av "skylda".Skyller du med mer vann, vil det jo øke effektiviteten noe. (Går ut fra at du endra forholdet mellom vann i mesk og under skylling.) Steget på 72 grader gelatiniserer mer stivelse, men den konverteres stort sett bare til dekstriner, så sjøl om du øker utbyttet noe, får du ikke et sterkere øl. (Utgjæringsprosenten vil bli noe dårligere.)
Spørsmålet er om du kan øke konversjonseffektiviteten noe særlig. Da har du i så fall ikke hatt full konversjon tidligere, og det kan kanskje den relativt lave effektiviteten du viser til, tyde på. Men det skal egentlig ikke være noe problem å få tilnærma full konversjon, så jeg klarer ikke helt å tru at det er der det ligger.
Det er noe der jeg ikke helt skjønner når så mange har en effektivitet nede under 75%. Meskeeffektiviteten er jo avhengig av både effektiv konversjon av stivelsen ("konversjonseffektivitet") og av effektiv overføring av det konverterte sukkeret til koking ("skylleeffektivitet", for å sette et navn på det), og jeg har tenkt at det er det siste som er problemet, dvs. at det blir igjen for mye sukker i masken. Det kan være at du har fiksa et problem når du har økt mengden skyllevann.
Chitmaltet har høy diastatisk kraft, men wienermaltet har mer enn nok enzymer til å konvertere den stivelsen det inneholder, så å tilføre et overskudd av enzymer skulle egentlig ikke forandre noe som helst - annet enn muligens den tida det tar å nå full konversjon. Bruker du mye råfrukt, kan den ekstra mengden enzymer spille en større role, men ikke i den gristen du bruker her.
Chitmaltet gir muligens ekstra godt med ekstrakt, men med bare 6% skulle ikke det kunne gi noe særlig utslag på utbyttet. Men med større mengder, kan det være viktig. (Jeg har merka at jeg har fått økt utbytte med både gulvmalta bøhmisk og Barke-pilsnermalt fra Weyermann.)