Kan vi snakke om wienerøl

Da er nok ditt litt mørkere enn mitt. Men det er vanskelig å si hvor mye sjokolademaltet påvirker.
Jeg tror ikke det utgjorde veldig mye, jeg ble anbefalt å ta med meg 100 gram fra butikken, men syntes fargen var bra, så jeg tilsatte bare en liten neve.
 
Jeg tror ikke det utgjorde veldig mye, jeg ble anbefalt å ta med meg 100 gram fra butikken, men syntes fargen var bra, så jeg tilsatte bare en liten neve.
Jeg bruker 30 gram Carafa Special II til en batch på 32 liter før tapping i et øl som ellers bare har pilsnermalt (en etterligning av Kinns Bygdeoriginal), og det gir et øl med 10 EBC. Så det skal ikke mye til før det har en effekt. Men da er det med fra starten av meskinga, jeg veit ikke om du får full fargeeffekt når du tilsetter ved utmesk.
 
dugg på glasset eller er det så uklart fortsatt?
Mest dugg på glasset (kommer fra 2 grader), men også bittelitt "tåke". Så ikke krystallklart, og det tror jeg egentlig ikke det blir … Veldig tight i ølskapet, og jeg må flytte litt på fatet for å koble til (har dessverre ikke manifoild eller lignende og må bytte om mellom de 4 fatene mine). Kjøpte nylig et par serveringslokk til corneliusfat og første pilsen er fatet og klar til test i midten av januar. Vi får se … ;)
 
Har aldri forstått å servere øl ved 2 grader. Demper jo så mye smak.
Ja det gjør jo det … Har skapet så kaldt da jeg også oppbevarer gjær i samme skap. Men nå liker jeg også ølet mitt kaldt sånn stort sett. Også derfor jeg har så tynne og små glass, for å få tempen opp litt raskt. Har ikke målt temp (men det skal jeg jammen gjøre), men synes det er perfekt i tidsrommet 5-15 minutter etter skjenking. Og med fatet 10 meter unna funker dette bra for meg :)
 
Tja, vet ikke jeg, men tenker som så at varme tykke glass har mer varme å avgi enn tynne glass.
Fast stoff med bedre varmeledningsevne enn luft varmer/kjøler hurtigere enn luft?
Så var det dette med varmeledningsevnen til glass kontra luft da
 
? Er det ikke i tykke glass du får tempen kjapt opp? Mener tykke glass holder på kulden mye dårligere enn tynne....?
Måtte Google litt … Glass har dårlig varmeledningsevne, altså er det en god isolator. Disse spiegelau-glassene har syltynne vegger og tykk bunn. Utformingen til glasset er også tynt med kanskje 7-8 cm på toppen. Jeg opplever at temp øker ganske fort, men skal måle om litt å se :)
 
Måtte Google litt … Glass har dårlig varmeledningsevne, altså er det en god isolator. Disse spiegelau-glassene har syltynne vegger og tykk bunn. Utformingen til glasset er også tynt med kanskje 7-8 cm på toppen. Jeg opplever at temp øker ganske fort, men skal måle om litt å se :)
I forhold til metaller er varmeledningsevnen til glass dårlig ja, men i forhold til isolasjon er den ganske dårlig. Med et tykt/tungt glass vil du få en umiddelbar temperaturøkning ved at glasset og ølet varmer/kjøler hverandre til de har omtrent samme temperatur. Deretter tenker jeg formen på glasset og omgivelsestemperaturen har mest å si, samt hvor mye du holder i det.
 
I forhold til metaller er varmeledningsevnen til glass dårlig ja, men i forhold til isolasjon er den ganske dårlig. Med et tykt/tungt glass vil du få en umiddelbar temperaturøkning ved at glasset og ølet varmer/kjøler hverandre til de har omtrent samme temperatur. Deretter tenker jeg formen på glasset og omgivelsestemperaturen har mest å si, samt hvor mye du holder i det.
Selvsagt vil det foregå en umiddelbar varmeutveksling mellom kaldt øl i et romtemperert glass, men isolasjonsevnen er vel god allikevel. Det er vel derfor store øl serveres i tykke glass, for at de skal holde bedre på temperaturen.

 
Jeg bruker 30 gram Carafa Special II til en batch på 32 liter før tapping i et øl som ellers bare har pilsnermalt (en etterligning av Kinns Bygdeoriginal), og det gir et øl med 10 EBC. Så det skal ikke mye til før det har en effekt. Men da er det med fra starten av meskinga, jeg veit ikke om du får full fargeeffekt når du tilsetter ved utmesk.
Du får en del farge selv ved kort kontakt tid. Den var en liten periode tidlig i min karriære at jeg holdt en pose med svartmalt under utløpet til kjelen (før jeg begynte å underlette til kok) for å få farge. Det smakte faktisk ganske "ikke-svart", såvidt jeg husker. Lenge siden. Men ølet ble svart iallefall.
 
Du får en del farge selv ved kort kontakt tid. Den var en liten periode tidlig i min karriære at jeg holdt en pose med svartmalt under utløpet til kjelen (før jeg begynte å underlette til kok) for å få farge. Det smakte faktisk ganske "ikke-svart", såvidt jeg husker. Lenge siden. Men ølet ble svart iallefall.
Jeg har lest flere steder at dersom målet er farge alene er det flere som bare trekker f.eks en humlepose med det maltet de måtte ønske mot slutten av meskingen til ønsket farge er oppnådd og så fisker den ut igjen.
 
Vis vedlegget 48935
første smaksprøve på Viennaen min.
Virker veldig lovende både på smak og utseende.
Jeg synes den lyse wieneren er et veldig godt alternativ til pils. Og den mørke jeg brygga, synes jeg er klart bedre enn dunkles (bayer). Så wienerøl skal det brygges mer av framover:).

Men lys (100% wienermalt) og mørk wiener er nokså ulike øl; så det er nok god grunn for å regne dem som ulike ølstiler.
 
Kom over Hansa Vienna i dag, og har sammenligna den med min lyse (10 EBC) og min mørke (22 EBC).

Hansas er søtere, litt karamellaktig i smaken. Minner også rett og slett om vørterøl, om man bare tenker den tanken med ølet i munnen. Og så er det lukta av smørmalt. Egentlig ikke så ille, sjøl om det ikke frister å drikke mer enn ett glass - og ikke noen kandidat til å bli et favorittøl. Jeg foretrekker avgjort min egen mørke, som er tørrere og bitrere. Min lyse (100% wienermalt) er et annet slags øl, rett og slett - mer i retning pils.

Litt artig med fargesammenligningen:
Hansa Vienna og lys wiener.jpgHansa Vienna og mørk wiener.jpg
 
Tilbake
Topp