Kan vi snakke om wienerøl

Da ordner jeg bare på gristen, og gjør ellers alt på samme måten:

Til 32 liter før tapping:
5,1 kg wienermalt
0,6 kg mørkt münchener 10 EBC
0,6 kg mørkt hvetemalt 7 EBC
0,1 kg Cafafa Special 2
0,1 kg syremalt

EBC blir 22, så da er jeg godt innafor. Og blir det godt, kan jeg jo sende det inn til NM:).
Dette er pirk, altså – men har ikke mørk münich ca. 25 EBC?
 
Denne artikkelen dumpet nettopp inn i mailboksen min :)

https://beerandbrewing.com/vienna-lager-fire-in-the-glass/

"In 2016, on the 175th anniversary of Dreher’s first brew, the Schwechat brewery decided to reintroduce Wiener Lager. Brewmaster Andreas Urban experimented with different malt bills, settling on a 60 percent Vienna, 40 percent pilsner split. Even that ratio renders a deep amber beer with real mouthfeel and depth."

Det der stemmer ikke - og det bommer med ei mil. Jeg har nylig brygga en Wiener med 100% wienermalt, og den har 10 EBC. "Deeep amber" antyder minst 25 EBC.
 
Så og den og tenkte mitt. Litt fargemalt må til eller rause doser munich malt (eller begge deler). Men en artig stil å brygge! Må brygge mange varianter ser jeg.
 
"In 2016, on the 175th anniversary of Dreher’s first brew, the Schwechat brewery decided to reintroduce Wiener Lager. Brewmaster Andreas Urban experimented with different malt bills, settling on a 60 percent Vienna, 40 percent pilsner split. Even that ratio renders a deep amber beer with real mouthfeel and depth."

Det der stemmer ikke - og det bommer med ei mil. Jeg har nylig brygga en Wiener med 100% wienermalt, og den har 10 EBC. "Deeep amber" antyder minst 25 EBC.
Nå selges det jo wienermalt fra 5 til 14 EBC, bare det vil gi bra stor forskjell. Men det er nok også minst 1 % av noe mørkere for innholdsfortegnelsen på bryggeriets nettside oppgir i innholdsfortegnelsen : Wiener Malz, Pilsener Malz, Spezialmalz.

Tillegg: Kilden var muligens denne artikkelen, hvor poenget var nettopp at de ikke brukte kun wienermalt.
A Few Words on Austrian Beer — Beervana
 
men "amber" er heller ikke amber color
men snarere "rav"

Litt morranerding:):

Det har en bestemt fargeverdi i ølsammenheng. På norsk går "ravfarget" fra 15 til 25 EBC, BJCPs skala er nokså tilsvarende (tallene er SRM, gang med 2 for å få EBC, sånn røffly):
Straw2-3, Yellow3-4, Gold 5-6, Amber 6-9, Deep amber/light copper 10-14, Copper 14-17, Deep copper/light brown, 17 -18, Brown 19-22, Dark Brown 22-30, Very Dark Brown 30-35, Black 30+, Black, opaque 40+
Palmer har forresten denne skalaen over "ravfarget" trykt på innsida av omslaget på How to Brew: Pale amber = 18 EBC, medium amber = 24 EBC, og dark amber = 30 EBC.
 
Farge i dunkel, wiener, bockøl og sikkert mange andre kommer ofte fra en tilsetning av sinamar i tyske bryggerier. Sinamar er et ekstrakt lagd på carafa III, men gir mindre bidrag til smak. Veldig vanskelig å få tak i mindre mengder av dette her i Norge, så neste gang jeg brygger wiener tror jeg at jeg prøver sukkerkulør. Røsta maltsmak i den blir feil i min bok, men en brygger det en liker selv. Jeg tenker en maltbase på 95% wiener og 5% melanoidinmalt eller carahell blir godt, tilsetter et enzym jeg har fått tak i for å få fg ned mot 1.006 også
 
Sist redigert:
Litt rar denne fargediskusjonen...

Utgangspunktet for den synes å være bjcp-definisjon som, slik jeg har forstått, også Norbrygg bygger på. Jeg mener også å ha lest at denne bygger på Taco-varianten av Wiener Lager som i eksil har utviklet seg til en mørkere variant.

Ser også i en artikkel i linken over her et sted at Schwechat sin variant virker lysere.

Mitt motiv for å brygge denne stilen er å forsøke å finne ut hva som gjorde Dreher sin lager til noe som skilte den ut fra datidens øvrige lagere, ikke å sikte mot konkurranser der bedømmingen gjøres opp mot definisjoner som sannsynligvis ligger et godt stykke unna Dreher sin lager.

Smaken er faktisk det viktigste for meg, så jeg fokuserer heller på meskeprosess og gjæringsprosess..
 
Sist redigert:
Farge i dunkel, wiener, bockøl og sikkert mange andre kommer ofte fra en tilsetning av sinamar i tyske bryggerier. Sinamar er et ekstrakt lagd på carafa III, men gir mindre bidrag til smak. Veldig vanskelig å få tak i mindre mengder av dette her i Norge, så neste gang jeg brygger wiener tror jeg at jeg prøver sukkerkulør. Røsta maltsmak i den blir feil i min bok, men en brygger det en liker selv. Jeg tenker en maltbase på 95% wiener og 5% melanoidinmalt eller carahell blir godt, tilsetter et enzym jeg har fått tak i for å få fg ned mot 1.006 også

Jeg brukte 100 gram carafa II i den siste wiener'n min, tror ikke det blir så merkbart - men den er ikke ferdig gjæra ennå. Fikk jekka den inn i "riktig" sone på den måten.

Sukkerkulør er blitt en del brukt i England, trur jeg? Jeg er litt skeptisk for min egen del; jeg synes fargen bør speile det maltet som er brukt - men på den annen side så har jo de 100 grammene med carafa II jeg brukte, den samme funksjonen.

Du vil ha wiener'n din skikkelig tørr? Ikke at det er noe galt med å ville det, men jeg lurer på hvordan det står i forhold til øltypen hvis vi brygger med tanke på konkuranse. Den opprinnelige wiener'n hadde visst veldig lav utgjæringsprosent. Jeg veit ikke hvor mye sødme det medførte, men direkte tørt kan det ølet neppe ha vært. Definisjonene nå sier "middels til kraftig maltsmak" (Norbrygg), og dette er hva BJCP sier: "Soft, elegant malt complexity is in the forefront, with a firm enough hop bitterness to provide a balanced finish. The malt flavor tends towards a rich, toasty character, without significant caramel or roast flavors. Fairly dry, crisp finish, with both rich malt and hop bitterness present in the aftertaste. Floral, spicy hop flavor may be low to none. Clean lager fermentation character."

Nåja, jeg gjøre heller ikke noe for å hemme utgjæringa. Jeg brygger den vel som en pils. 100% wienermalt gjør nok forskjell til at det ikke blir det samme ølet, men forskjellen er ikke veldig stor - ikke med Weyermanns wienermalt, i alle fall, som vel er det lyseste av dem som er på markedet.
 
Trur jaggu jeg må teste ei flaske av Wiener'n min i kveld jeg, sjøl om den bare har ei drøy uke bak seg i kjelleren siden ferdigkarbonert.

Som nevnt over fikk jeg ei rimelig heftig utgjæring på 83%, men litt spent på om de 20% med lys Munchener jeg hadde i gristen har sørget for nok restsødme. Jeg hadde ellers 79% Wienermalt og 1% Carafa II Spezial i gristen. Dette basert på en oppskrift jeg fikk fra en kompis i Tyskland.

Litt avhengig av hvordan smaken blir om en stund trur jeg at jeg holder på maltmixen, men bytter fra Tettnanger til Saazer på neste forsøk... og muligens en annen lagergjær...
 
Denne tråden har etter hvert utvikla seg vekk fra sitt opprinnelige tema, og diskusjonen passer bedre til overskrifta her. Og jeg tror vi trenger en sånn tråd; wienerøl er litt in for tida - heldigvis. Så jeg flytter de relevante trådene hit, og lar dem utgjøre starten på tråden.
 
Sist redigert:
Jeg brukte 100 gram carafa II i den siste wiener'n min, tror ikke det blir så merkbart - men den er ikke ferdig gjæra ennå. Fikk jekka den inn i "riktig" sone på den måten.

Sukkerkulør er blitt en del brukt i England, trur jeg? Jeg er litt skeptisk for min egen del; jeg synes fargen bør speile det maltet som er brukt - men på den annen side så har jo de 100 grammene med carafa II jeg brukte, den samme funksjonen.

Du vil ha wiener'n din skikkelig tørr? Ikke at det er noe galt med å ville det, men jeg lurer på hvordan det står i forhold til øltypen hvis vi brygger med tanke på konkuranse. Den opprinnelige wiener'n hadde visst veldig lav utgjæringsprosent. Jeg veit ikke hvor mye sødme det medførte, men direkte tørt kan det ølet neppe ha vært. Definisjonene nå sier "middels til kraftig maltsmak" (Norbrygg), og dette er hva BJCP sier: "Soft, elegant malt complexity is in the forefront, with a firm enough hop bitterness to provide a balanced finish. The malt flavor tends towards a rich, toasty character, without significant caramel or roast flavors. Fairly dry, crisp finish, with both rich malt and hop bitterness present in the aftertaste. Floral, spicy hop flavor may be low to none. Clean lager fermentation character."

Nåja, jeg gjøre heller ikke noe for å hemme utgjæringa. Jeg brygger den vel som en pils. 100% wienermalt gjør nok forskjell til at det ikke blir det samme ølet, men forskjellen er ikke veldig stor - ikke med Weyermanns wienermalt, i alle fall, som vel er det lyseste av dem som er på markedet.

Invertsukker er vel veldig vanlig i England ja. Sukkerkulør er kun for fargen sin del. Jeg syns ikke lav FG gjør at ølet oppleves spesielt tørt, men det gjør noe positivt med drikkbarheten. Jeg er ikke så opptatt av hvordan øl smakte for 100 år siden, jeg er ganske sikker på at det meste av øl som ble brygget da smakte rimelig dårlig :D Elegant maltkompleksitet er jeg sikker på at jeg vil oppleve, karamell i øl betyr oksidasjon for min del, det unngår jeg, brent smak unngår jeg også ved å ikke bruke carafa, så da er jeg vel i mål tenker jeg.
 
Da ordner jeg bare på gristen, og gjør ellers alt på samme måten:

Til 32 liter før tapping:
5,1 kg wienermalt
0,6 kg mørkt münchener 10L / 25 EBC
0,6 kg mørkt hvetemalt 7L / 17 EBC
0,1 kg Cafafa Special 2
0,1 kg syremalt

EBC blir 22, så da er jeg godt innafor. Og blir det godt, kan jeg jo sende det inn til NM:).

Da har denne stått 6 dager siden jeg flaska den, og om den holder seg så god som den er nå, er dette noe av det bedre jeg har fått til. Det har en veldig spesiell smak av mørk karamell, ikke søt, men nesten litt krydra. Det er kanskje humla som slår inn: 20 gr Magnum + 75 gr Saaz @ 60 er hele humlinga her. En sånn effekt av tilsetning på bare 60 er jo ganske interessant.
 
Brewfather sier 23.... men jeg tilsatte 20-30 gram knust sjokolademalt ved utmesk, for å få bittelitt mer farge..
 
Tilbake
Topp