Brygge mindre batch enn oppskrift

Jeg brygger biab og skyller. At det er vesentlig mer klønete må vel være en overdrivelse? Jeg koker og mesker i samme kjelen. Meskeposen blir løftet opp og lagt på en grillrist over kjelen. Når den har rent av seg blir den lagt i et utrangert gjæringskar hvor jeg tilfører skyllevann mens first runnings varmes opp til kok. Deretter blir grillrista lagt over gjæringskaret for la meskeposen renne av seg før det blir helt oppi kokekjelen.
Nei, jeg har jo ikke prøvd, så jeg skal vel være forsiktig med å uttrykke meg så bastant. Jeg bare ser for meg en del styr og søl med det du beskriver. Men jeg må jo også til slutt ta ut posen med masken, så det går kanskje på ett ut?

Jeg vil ikke koke alt grumset; det er en grunn for meg til ikke å gjøre det sånn som deg. Jeg skal ikke påstå at det er så viktig, men jeg regner det som en av de mange småtingene som kanskje til sammen betyr noe. Jeg tror ikke jeg ville vært så god til å håndtere en BIAB-pose med 7-8 kilo malt i, heller:). (Jeg sikter mot å ha 32 liter nedkjølt vørter i kjelen etter kok, så det blir fort en del malt.)
 
Jeg bruker 2 kjeler, mens syns ikke det er klønete, jeg varmer meskevann i en 15 liters kjele og mesker i den, på en time må den 1 gang på koketoppen for å holde mesketemp med - 1 grad, så bruker jeg en 20 liters kjele til å varme opp skyllevann.

Etter mesk løfter jeg posen over i en jula bøtte og skyller 10 min der før jeg setter et dørslag og lar det renne av seg. Så oppi 20 literen og opp til kok, meskekjelen og skyllevann bøtte vasker jeg mens det koker. Null stress.
I tillegg så trer jeg meskeposen over kanten på det samme gjæringskaret og kverner maltet i det før brygginga begynner. Så det maltstøvet som trenger gjennom meskeposen blir med i skylleprossessen. Henter vel ca 0.01% i meskeeffektivitet der :p
 
Nei, jeg har jo ikke prøvd, så jeg skal vel være forsiktig med å uttrykke meg så bastant. Jeg bare ser for meg en del styr og søl med det du beskriver. Men jeg må jo også til slutt ta ut posen med masken, så det går kanskje på ett ut?

Jeg vil ikke koke alt grumset; det er en grunn for meg til ikke å gjøre det sånn som deg. Jeg skal ikke påstå at det er så viktig, men jeg regner det som en av de mange småtingene som kanskje til sammen betyr noe. Jeg tror ikke jeg ville vært så god til å håndtere en BIAB-pose med 7-8 kilo malt i, heller:). (Jeg sikter mot å ha 32 liter nedkjølt vørter i kjelen etter kok, så det blir fort en del malt.)
"32 liter nedkjølt vørter" og, "brygge mindre batcher", ikke rart det kanskje blir noe klønete:p

Jeg mesker sjeldent over 3-4 kilo.
 
I tillegg så trer jeg meskeposen over kanten på det samme gjæringskaret og kverner maltet i det før brygginga begynner. Så det maltstøvet som trenger gjennom meskeposen blir med i skylleprossessen. Henter vel ca 0.01% i meskeeffektivitet der :p
Samme som jeg gjør. (Men jeg heller støvet oppi mesken.) Unngår problemer med støving når vann og malt skal blandes.
 
Samme som jeg gjør. (Men jeg heller støvet oppi mesken.) Unngår problemer med støving når vann og malt skal blandes.
Jeg òg gjorde det, men jeg glømte det bestandig så jeg måtte alltid av med lokket for å røre det inn når jeg egentlig var ferdig med innmesk (ingen stor jobb akkurat). Men nå har det blitt til at det ligger der og venter på sine maltvenner fra meskeposen.
 
Nei, jeg har jo ikke prøvd, så jeg skal vel være forsiktig med å uttrykke meg så bastant. Jeg bare ser for meg en del styr og søl med det du beskriver. Men jeg må jo også til slutt ta ut posen med masken, så det går kanskje på ett ut?

Jeg vil ikke koke alt grumset; det er en grunn for meg til ikke å gjøre det sånn som deg. Jeg skal ikke påstå at det er så viktig, men jeg regner det som en av de mange småtingene som kanskje til sammen betyr noe. Jeg tror ikke jeg ville vært så god til å håndtere en BIAB-pose med 7-8 kilo malt i, heller:). (Jeg sikter mot å ha 32 liter nedkjølt vørter i kjelen etter kok, så det blir fort en del malt.)
Du kommer forsåvidt med et godt poeng angående søl som jeg ikke nevnte. Jeg har en nedsenket grillrist med hjelp fra noen gjengestenger fra biltema som lå i garasjen. Dermed er meskeposen trygt innafor kjeleveggen. Den er overraskende lett å plassere med en hånd, men ved store øl (eller generelt mye malt)er det greit å la meskeposen renne av seg litt før man begynner å plassere rista.IMG_20210115_368.jpg
 
Sist redigert:
Men det går jo også greit å skvise posen. Holde med ei hånd, og klemme den mot sida av kjelen med den andre.
Joa, går det også. Har brukt og bruker ovnsrist, men søler noen ganger når jeg baler med å få den under, og plassert meskeposen midt på. En liten nedsenket rist som den på bildet så fin ut. Har alt jeg trenger også :)
 
Hvor mye vann opptar masken din etter at du har skviset?
Aner ikke. Dette er ikke noe jeg driver med for å utvinne mer vørter, heller. Jeg bare skviser ut litt for at det ikke skal renne fra posen i det jeg hiver den over i avfallsbøtta.

Det har hendt et par ganger at jeg har trengt den ekstra vørteren. Men det er ikke så mye ekstra vørter å få ut av posen. Det meste har nok rent ut av krana. Jeg tapper ikke med helt åpen kran, så vørteren får tid til å trekke ut av masken.

(Det er igjen et par liter i kjelen når jeg er ferdig med å tappe. Det er stort sett grums. Lar jeg det stå ei stund, kan jeg utvinne en halvliter vørter av det, men det er det liten vits i - i alle fall så lenge vi ikke snakker om no sparge, som jeg sjelden brygger.)
 
Tilbake
Topp