Brygging av NM-vinner-øl hos Haandbryggeriet

Jørgen O

Dommer
Sentralstyre
Etter at jeg i fjor vant NM i hjemmebrygging, har jeg nå vært hos Haandbryggeriet i Drammen og brygget 5000 liter øl som kommer i Vinmonopolets bestillingsutvalg i mai!

Jeg valgte å gå for et SMaSH-øl (single malt and single hop) bestående av Weyermann Barke-pilsnermalt og Perle-humle, så her er det muligheter til å bli godt kjent med råvarene.

IBU er beregnet til 40 – i tillegg til en stor dose humle ved kokeslutt. Sulfat-klorid-ratioen er på 4:1. Vørteren ble tilsatt store mengder frisk og vital WLP830-gjær. Dette skal forhåpentligvis bli en lys, crisp, bitter og ganske tørr pils i nordtysk stil.

Takk til Stephen, Michele, Egil, Stefan og de andre hos Haandbryggeriet for en fantastisk bryggedag i Drammen. Det var moro og lærerikt å se hvordan dette foregår i stor skala. 825 kg malt, 25 kg humle og nesten 3 kg mineraltilsetninger på ett brygg er ikke hverdags for en hjemmebrygger!

Nå gjenstår det bare at gjæren gjør jobben sin, så ser jeg fram til å nyte "A SMaSHing Pilsner" i vårsola!

bryggverk.jpg
Haandbryggeriet har et ROLEC-bryggverk av ypperste, tysk kvalitet. Med separate tanker for hvert steg i bryggeprosessen, er det tilrettelagt for effektiv brygging av påfølgende batcher om ønskelig. (Tønnene i forgrunnen har naturligvis ingenting med mitt brygg å gjøre.)

innmesk.jpg
Innmesken har akkurat startet.

bitterhumle.jpg
Mye er automatisert i et moderne bryggverk, men humlen måtte jeg naturligvis tilsette selv. Her går 7,5 kg bitterhumle i et dedikert kammer. Det luktet fantastisk!

finfarge.jpg
Fin farge på vørteren i siktglasset. Her skal den oksygeneres før den går videre til gjæringstankene.

gjæringstanker.jpg
Solid størrelse på gjæringstankene.

gjærprøver.jpg
Gjærprøver til laben. Men vi kan trygt slå fast at denne ferske, andregenerasjonsgjæren ser bra ut.

a-SMaSHing-pilsner.jpg
Jeg synes etiketten ble flott. Norbrygg-logoen er selvsagt også med.
 
Sist redigert:
Høres ut som en fantastisk dag:)! - og et øl etter mitt hjerte. Den skal jeg bestille ei kasse av.

Fin styrke på den, forresten.

Jeg er litt nysgjerrig på humletilsetningene - hvor mange gr/l når? Men det er kanskje hemmelig?
 
Høres ut som en fantastisk dag:)! - og et øl etter mitt hjerte. Den skal jeg bestille ei kasse av.

Fin styrke på den, forresten.

Jeg er litt nysgjerrig på humletilsetningene - hvor mange gr/l når? Men det er kanskje hemmelig?

Neida, det var 7,5 kg ved 60 minutter, 7,5 kg ved 15 minutter og 10 kg ved 0 minutter. Eksakte vannmengder husker jeg ikke her og nå, men batchstørrelsen er altså ca 5000 liter. 90 minutter kok. Enkel og grei oppskrift. :)
 
Etter at jeg i fjor vant NM i hjemmebrygging, har jeg nå vært hos Haandbryggeriet i Drammen og brygget 5000 liter øl som kommer i Vinmonopolets bestillingsutvalg i mai!

Jeg valgte å gå for et SMaSH-øl (single malt and single hop) bestående av Weyermann Barke-pilsnermalt og Perle-humle, så her er det muligheter til å bli godt kjent med råvarene.

IBU er beregnet til 40 – i tillegg til en stor dose humle ved kokeslutt. Sulfat-klorid-ratioen er på 4:1. Vørteren ble tilsatt store mengder frisk og vital WLP830-gjær. Dette skal forhåpentligvis bli en lys, crisp, bitter og ganske tørr pils i nordtysk stil.

Takk til Stephen, Michele, Egil, Stefan og de andre hos Haandbryggeriet for en fantastisk bryggedag i Drammen. Det var moro og lærerikt å se hvordan dette foregår i stor skala. 825 kg malt, 25 kg humle og nesten 3 kg mineraltilsetninger på ett brygg er ikke hverdags for en hjemmebrygger!

Nå gjenstår det bare at gjæren gjør jobben sin, så ser jeg fram til å nyte "A SMaSHing Pilsner" i vårsola!

Vis vedlegget 49959
Haandbryggeriet har et ROLEC-bryggverk av ypperste, tysk kvalitet. Med separate tanker for hvert steg i bryggeprosessen, er det tilrettelagt for effektiv brygging av påfølgende batcher om ønskelig. (Tønnene i forgrunnen har naturligvis ingenting med mitt brygg å gjøre.)

Vis vedlegget 49957
Innmesken har akkurat startet.

Vis vedlegget 49960
Mye er automatisert i et moderne bryggverk, men humlen måtte jeg naturligvis tilsette selv. Her går 7,5 kg bitterhumle i et dedikert kammer. Det luktet fantastisk!

Vis vedlegget 49958
Fin farge på vørteren i siktglasset. Her skal den oksygeneres før den går videre til gjæringstankene.

Vis vedlegget 49962
Solid størrelse på gjæringstankene.

Vis vedlegget 49963
Gjærprøver til laben. Men vi kan trygt slå fast at denne ferske, andregenerasjonsgjæren ser bra ut.


Vis vedlegget 49961Jeg synes etiketten ble flott. Norbrygg-logoen er selvsagt også med.
Håper jeg klarer å sikre meg noe av disse når de kommer på polet! Og at de blir tilgjengelige på Sør-Vest landet. Gleder meg.
Så skal du også ha tusen takk for den fine bilde-reportasjen, at du deler den med oss! :beermug: :D
 
Håper jeg klarer å sikre meg noe av disse når de kommer på polet! Og at de blir tilgjengelige på Sør-Vest landet. Gleder meg.
Så skal du også ha tusen takk for den fine bilde-reportasjen, at du deler den med oss! :beermug: :D

Takk for det! Når et produkt er tilgjengelig i bestillingsutvalget, kan du gå til vinmonopolet.no og bestille det for utlevering på ditt nærmeste Vinmonopol (eller hjemlevering der det er aktuelt).
 
Hvorfor valgte du (dere) å brygge en SMaSH, istedenfor å føgle oppskrifta du vant NM med? Ingen kritikk - bare ren nysgjerrighet:)

Forresten, kylling med brie og hotdog må jeg en gang prøve - kanskje sammen med ølet ditt? :p
 
Hvorfor valgte du (dere) å brygge en SMaSH, istedenfor å føgle oppskrifta du vant NM med? Ingen kritikk - bare ren nysgjerrighet:)

Forresten, kylling med brie og hotdog må jeg en gang prøve - kanskje sammen med ølet ditt? :p

Oppskriften ble som den ble av to årsaker: Mittelfrüh-humlen som var bestilt kom dessverre ikke fram i tide. Når valget da sto mellom å showcase basemaltet alene eller tilsette 5-10 prosent av noe annet uten at det neppe ville gitt så mye ekstra, valgte jeg å gå for en SMaSH. Da får en muligheten til å bli kjent med hovedingrediensene, og samtidig bevise at en oppskrift på pils kan være veldig enkel. :)
 
Dette er vel mere en klasse 1A øl enn 1B? Hvis så, så kanskje definisjonen vår kan ha ett eksempel på klasse 1A øl som det går an å få tak i ;)

Gratulerer igjen til @Jørgen O !
 
Bare syntes 25 kg humle ville gi et humlet preg, men kanskje ikke til 5000 liter nei :)

Jeg skal komme deg litt i møte der: Spesielt den store humletilsetningen ved kokeslutt kan sies å være noe utypisk sammenlignet med klassiske tyske pilsnere. Så det blir en velhumlet tysk pils. Men med moderne lagere eller IPLs er det vel gjerne i større grad bruk av amerikanske humler. I mitt øl er i alle fall ingrediensene tradisjonelle.
 
Oppskriften ble som den ble av to årsaker: Mittelfrüh-humlen som var bestilt kom dessverre ikke fram i tide. Når valget da sto mellom å showcase basemaltet alene eller tilsette 5-10 prosent av noe annet uten at det neppe ville gitt så mye ekstra, valgte jeg å gå for en SMaSH. Da får en muligheten til å bli kjent med hovedingrediensene, og samtidig bevise at en oppskrift på pils kan være veldig enkel. :)
Høres ut som et fantastisk øl. Gleder meg til å smake på :beercheers:.
Forresten - klarte dere å få riktig pH i mesken uten syremalt?

Jeg skal komme deg litt i møte der: Spesielt den store humletilsetningen ved kokeslutt kan sies å være noe utypisk sammenlignet med klassiske tyske pilsnere. Så det blir en velhumlet tysk pils. Men med moderne lagere eller IPLs er det vel gjerne i større grad bruk av amerikanske humler. I mitt øl er i alle fall ingrediensene tradisjonelle.
Jeg kan ikke så mye om nordtysk pils, bortsett fra at jeg har smakt på Lederer og Flensburger pils. Ut ifra det jeg husker hadde begge ølene sterk humlepreg - og mengen av humle dere har brukt hørtes ganske "riktig" ut.
 
Som jeg skrev på FB, så GLEDER jeg meg STORT til det kommer. Gi lyd fra deg da, når det er tilgjengelig for bestilling :D :beercheers:
 
Men med moderne lagere eller IPLs er det vel gjerne i større grad bruk av amerikanske humler.
Står vel "alle humletyper tillatt". Jeg har en split batch av 1A som er tørrhumlet (noe mer forsiktig enn forrige gang) med hhv. saaz og sabro. Jeg får gi deg en flaske av hver hvis jeg får lov til å kjøpe to av dine på Polet ;)
 
Litt OT - men jeg ser at etiketten nevner kun vann, malt, humle og gjær som ingredienser. Dere brukte vel både melkesyre og mineraltilsetninger i tillegg - er ikke det noe produsenten burde opplyse om?
Flere bryggerier som bruker sukker til karbonering sier ingenting om sukkeret på etiketten.
Har du peiling på sånne ting?:)

Bare gøy med diskusjon. :)

Det er jo et interessant spørsmål - og etter hvert et definisjonsspørsmål. Hvis vi hadde brukt syremalt istedenfor, altså malt sprayet med melkesyre - hva er egentlig forskjellen? Og hvis vi hadde hentet grunnvann istedenfor å tilsette mineraler? Resultatet blir jo det samme.

Så er jo disse ingredienslistene ofte konsentrert rundt mulige allergener, derav rekkefølgen og uthevet skrift.

Hva som er påkrevet vet jeg ikke. Men skal man spikke fliser, kan det nok spikkes i mange retninger!
 
Tilbake
Topp