God oppskrift på Belgisk Wit? Lykkes ikke helt...

Nå har jeg satt en batch delt i to der en er med wlp-400. @Amarillo og dere andre, det står på gjærpakka at den skal kjøles ned til gjæringstemp etter at den har begynt (5-15t). Er det et poeng, eller bare få den ned på 17-18 grader med en gang?
 
Får håpe du lykkes med denne batchen. Selv kommer jeg også til å prøve meg på Wit, jeg liker best det litt fruktige variantene. Tror jeg kommer til å teste en variant av 7 Fjell Møllaren

Lervig sin oppskrift på White Dog ligger ute om du vil ha en mer klassisk.
 
Og legg til litt flaket hvete og eller havre
Oppskriften i post #1 skriker egentlig Weiss og ikke Wit
 
Hmm. Etter 18 timer er halvdelen med Safale T58 godt i gang på 18 grader. Wlp400 virker helt død. Rugga litt på tanken og satte den over i annet rom med ca 20 grader. Tanker noen? Bruker denne lang tid på å starte? Det skal sies at jeg glemte at den var fersk, og den ble liggende i esken fra bryggselv utenfor kjøleskap et par uker. Kan jeg ha drept den?
 
Takk. Da tar jeg med meg det. Jeg brukte en pakke på ca 10 liter. Virker det som en god ide å la den stå nå på ca 20 og se om den starter likevel? Den bør vel starte men seinere, eller? Alternativet er vel å skaffe ny gjær og prøve på ny. Med starter
 
Sist redigert:
Takk. Da tar jeg med meg det. Jeg brukte en pakke på ca 10 liter. Virker det som en god ide å la den stå nå på ca 20 og se om den starter likevel? Den bør vel starte men seinere, eller? Alternativet er vel å skaffe ny gjær og prøve på ny. Med starter

På 10 liter er det kanskje nok, og litt underpitch på belgisk er ikke så ille
Har droppa starter én gang på fersk gjær og da var det laang lag time, og endte opp med litt høy fg
men hvis den ikke har starta innen i morgen vill jeg satt en liten starter på ny gjær
 
Takk, god plan. Jeg kjøpte som sagt et sett, og der regner de en pk på 20 l. Den andre gjæren jeg brukte bestilte jeg separat. Men du tenker altså det er lite? 2-3 pk på 20 L?
 
Takk, god plan. Jeg kjøpte som sagt et sett, og der regner de en pk på 20 l. Den andre gjæren jeg brukte bestilte jeg separat. Men du tenker altså det er lite? 2-3 pk på 20 L?
Nei de regner ikke 1 pk ferskgjær som nok i ett "normalt sett". Du må alltid belage deg på å sette starter når du bruker ferskgjær, eller kjøpe ekstra pakker. Men det kan bli dyrt om du trenger en del. Hva du faktisk trenger må du regne ut. Ved starter og magnetrører kan du regne ca. 150-160 mrd ekstra celler per liter starter. Sjelden jeg setter starter på mindre enn 3 liter. Da er jeg oppi ca 550-600 mrd celler, og det hadde kostet meg ca 500-600 kr å kjøpe. Dessuten blir vitaliteten en helt annen når du lager starter.
 
Hmm. Etter 18 timer er halvdelen med Safale T58 godt i gang på 18 grader. Wlp400 virker helt død. Rugga litt på tanken og satte den over i annet rom med ca 20 grader. Tanker noen? Bruker denne lang tid på å starte? Det skal sies at jeg glemte at den var fersk, og den ble liggende i esken fra bryggselv utenfor kjøleskap et par uker. Kan jeg ha drept den?
Største problemet er vel at den har ligget i romtemp lenge. Tror eg bare hadde kjøpt en ny pakke og pitcher rett i. På 10 liter bør vel det være greit. Ellers er oppfordringen med å begynne med starter et godt tips. Gjør bryggingen mer gøy (for noen).

T 58 i Wit kan bli litt spennende. Den er litt mørk og fenolsk, men en del pepper synes eg. Blir sikkert godt :)
 
Nei de regner ikke 1 pk ferskgjær som nok i ett "normalt sett". Du må alltid belage deg på å sette starter når du bruker ferskgjær, eller kjøpe ekstra pakker. Men det kan bli dyrt om du trenger en del. Hva du faktisk trenger må du regne ut. Ved starter og magnetrører kan du regne ca. 150-160 mrd ekstra celler per liter starter. Sjelden jeg setter starter på mindre enn 3 liter. Da er jeg oppi ca 550-600 mrd celler, og det hadde kostet meg ca 500-600 kr å kjøpe. Dessuten blir vitaliteten en helt annen når du lager starter.
Nyttig oppklaring - takk!
 
Tilbake
Topp