Er Burton Ale noe å teste?

Kold Brygg

Moderator
Snakker her om ølstilen og ikke gjæren :)

Stilen kan vel beskrives i sjiktet med Old Ale, Winter Warmer og litt løsere Barley Wine.
Til tross for at enkelte medlemmer her har stor forkjærlighet for engelske øl, har jeg ikke funnet noe om Burton Ale på forumet.

Kan bidra med det jeg har funnet.
Godkjent av BJCP
IBU: 40 – 50
SRM: 14 – 22
OG: 1.055 – 1.075
FG: 1.018 – 1.024
ABV: 5.0% – 7.5%

Som Martyn Cornell skriver:
Burton Pale Ale, also known as Burton Ale is the original dark, rather sweet beer the brewers of Burton upon Trent made and exported to Russia before they started brewing even paler, bitterer India Pale Ales in the 1820s.

The recipe for Greene King Burton Pale Ale is absolutely typical of the Burton Ale style: pale ale and crystal malts, brewing sugar for additional extract, caramel, and Special Brewing Sugar, a dark molasses-type sugar, for colour and extra flavour. The result is a sweet, dark, fruity warming beer, just like its few surviving brother beers in the Burton Ale style, which include Young’s Winter Warmer, Marston’s Owd Roger and Theakston’s Old Peculier.

Det er noen kilder med aktuelle oppskrifter. Martyn Cornell og Antony Hayes i Zymurgy (se vedlegg).
Youtube-video med en Burton som er laget på denne oppskriften, og smaksnotater etterhver som den har utviklet seg. 12 og 18 måneder, samt 8 år :)
http://chopandbrew.com/lagniappe/bad-ass-burton-ale-recipe/

En litt annen oppskrift fra Zymurgy

Martyn Cornell har også en artikkel på bloggen sin.

Drew Beechum skriver litt på BeerAdvocate med oppskrift.

Ron Pattison litt om klassifieringskodene som ble brukt av bryggeriene. Her er det mulig å hente ut informasjon om humlemengde som ble brukt på øl som skulle lagres.

Gordon Strong har en artikkel på BYO for de som har tilgang.

Wikipedia har en del historikk.

Gjær som er anbefalt i de forskjellige oppskriftene er:
Wyeast 1968 ESB Ale Yeast
Wyeast 1318 London Ale III
White Labs WLP002 English Ale Yeast
Windsor yeast

Ingen har brukt
WLP023 Burton Ale eller Wyeast 1275 Thames Valley

Er det bevisst eller bare tilfeldig at Burton Ale ikke har vært diskutert eller tilsynelatende brygget av forummedlemmene?
 

Vedlegg

  • BurtonAle.pdf
    772,8 KB · Sett: 9
Snakker her om ølstilen og ikke gjæren :)

Stilen kan vel beskrives i sjiktet med Old Ale, Winter Warmer og litt løsere Barley Wine.
Til tross for at enkelte medlemmer her har stor forkjærlighet for engelske øl, har jeg ikke funnet noe om Burton Ale på forumet.

Kan bidra med det jeg har funnet.
Godkjent av BJCP
IBU: 40 – 50
SRM: 14 – 22
OG: 1.055 – 1.075
FG: 1.018 – 1.024
ABV: 5.0% – 7.5%

Som Martyn Cornell skriver:


Det er noen kilder med aktuelle oppskrifter. Martyn Cornell og Antony Hayes i Zymurgy (se vedlegg).
Youtube-video med en Burton som er laget på denne oppskriften, og smaksnotater etterhver som den har utviklet seg. 12 og 18 måneder, samt 8 år :)
http://chopandbrew.com/lagniappe/bad-ass-burton-ale-recipe/

En litt annen oppskrift fra Zymurgy

Martyn Cornell har også en artikkel på bloggen sin.

Drew Beechum skriver litt på BeerAdvocate med oppskrift.

Ron Pattison litt om klassifieringskodene som ble brukt av bryggeriene. Her er det mulig å hente ut informasjon om humlemengde som ble brukt på øl som skulle lagres.

Gordon Strong har en artikkel på BYO for de som har tilgang.

Wikipedia har en del historikk.

Gjær som er anbefalt i de forskjellige oppskriftene er:
Wyeast 1968 ESB Ale Yeast
Wyeast 1318 London Ale III
White Labs WLP002 English Ale Yeast
Windsor yeast

Ingen har brukt
WLP023 Burton Ale eller Wyeast 1275 Thames Valley

Er det bevisst eller bare tilfeldig at Burton Ale ikke har vært diskutert eller tilsynelatende brygget av forummedlemmene?
Det var grundig jobbing:)!

Jeg har bare smakt Owd Roger, og likte den. Det er et øl jeg kan tenke meg å prøve å brygge, sjøl om dette ikke er noe jeg kommer til å drikke mye av. Jeg kom så langt som til å leite etter oppskrift: https://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/viewtopic.php?t=53097

Akkurat nå sliter jeg med å få brygga nok av annet øl, men skal ikke utelukke at jeg prøver seinere..
 
Takk, nytter ikke å vente på at andre gjør jobben.

Er litt i samme båt selv, men planlegger denne som et juleøl. lagring vil være en fordel.
Regner med det går noen i gaver, kanskje en byttekalender så sitter jeg vel igjen med 10-20 flasker selv. Det er plenty for et par år framover .

Må bare forske meg fram til en ok maltbase og eventuelle tilsetninger. Humlene blir noen klassiske engelske.

Morsomt om andre hiver seg på enten nå eller for framtidige planer.

Gjær der, er jeg blank. Åpen for forslag. Kanskje kjøre en splitt?

Her er et par oppskrifter for Fullers Old Burton Extra 1935.



Tenker det er et godt utgangspunkt.
 
Sist redigert:
Takk, nytter ikke å vente på at andre gjør jobben.

Er litt i samme båt selv, men planlegger denne som et juleøl. lagring vil være en fordel.
Regner med det går noen i gaver, kanskje en byttekalender så sitter jeg vel igjen med 10-20 flasker selv. Det er plenty for et par år framover .

Må bare forske meg fram til en ok maltbase og eventuelle tilsetninger. Humlene blir noen klassiske engelske.

Morsomt om andre hiver seg på enten nå eller for framtidige planer.

Gjær der, er jeg blank. Åpen for forslag. Kanskje kjøre en splitt?

Her er et par oppskrifter for Fullers Old Burton Extra 1935.



Tenker det er et godt utgangspunkt.
Et nnærliggende svar på spørsmålet om gjær er WLP023, som er en Burton-gjær. Du skal tåle litt svovel om du bruker den - og jeg fikk for mye av det da jeg prøvde den, så det er en gjær jeg ligger unna. Men den er antakelig "riktig". Jeg foretrekker wyeast 1318/Imperial A38, eller eventuelt, hvis du vil ha litt bedre utgjæring, skotsk gjær (wlp028, Imperial A31, husker ikke nummeret på wyeast sin i farta.) WLP013 er også et godt alternativ; den tåler alkohol godt.

Windsor gir sjukt dårlig utgjæring, så den er en sak for seg. Men ølet blir godt:).
 
Et nnærliggende svar på spørsmålet om gjær er WLP023, som er en Burton-gjær. Du skal tåle litt svovel om du bruker den - og jeg fikk for mye av det da jeg prøvde den, så det er en gjær jeg ligger unna. Men den er antakelig "riktig". Jeg foretrekker wyeast 1318/Imperial A38, eller eventuelt, hvis du vil ha litt bedre utgjæring, skotsk gjær (wlp028, Imperial A31, husker ikke nummeret på wyeast sin i farta.) WLP013 er også et godt alternativ; den tåler alkohol godt.

Windsor gir sjukt dårlig utgjæring, så den er en sak for seg. Men ølet blir godt:).
Det trodde jeg også, men jeg har som sagt ikke funnet noen oppskrifter fra anerkjente kilder som bruker den. Ikke at det trenger å bety så mye.

barclayperkins bloggen kaster inn Nottingham.
Den andre var jeg kanskje litt raskt med å inkludere, men det finnes masse oppskrifter fra klassiske engelske øl.
OBE her er en moderisert versjon av oppskriften fra barclayperkins, men der brukes WLP013 London Ale. Det virker som man kan komme unna med det meste av engelske gjær.
 
Det trodde jeg også, men jeg har som sagt ikke funnet noen oppskrifter fra anerkjente kilder som bruker den. Ikke at det trenger å bety så mye.

barclayperkins bloggen kaster inn Nottingham.
Den andre var jeg kanskje litt raskt med å inkludere, men det finnes masse oppskrifter fra klassiske engelske øl.
OBE her er en moderisert versjon av oppskriften fra barclayperkins, men der brukes WLP013 London Ale. Det virker som man kan komme unna med det meste av engelske gjær.
Ja, det dreier seg vel om hvilke karakteristikker man er ute etter. Dessuten er det minst like viktig hvilken temperatur man gjærer på. Høyere temperatur, mer fruktighet.
 
Jeg ser det er flere som har gode erfaringer med å kjøre en blanding av Nottingham og Windsor. Går jeg for dette kan jeg utsette ferskgjær-kjøret .
 
Jeg ser det er flere som har gode erfaringer med å kjøre en blanding av Nottingham og Windsor. Går jeg for dette kan jeg utsette ferskgjær-kjøret .
Hvis du helst vil bruke tørrgjær,har det jo dukka opp flere gode alternativer. Verdant fra Lallemand er en slektning av Wyeast 1318, og samme produsent har London, som er fra Fuller's, etter alle solemerker å dømme. Altså den samme som wlp002. Begge de to er gode altrnativer - om du ikke er opptatt av utgjæringa. (De er langt unna å være i klasse med Windsor!)
 
Tror jeg begynner å bli ferdig med min oppskrift.

Legger IBU lavere enn BJCP legger opp til, men det skyldes i hovedsak at IBU gjennomgående er lavere på referanseølene til Martyn Cornell.

Den er en blanding av Martyn Cornell sin ordinære og Drew Beechum (se første post),
Marstons Owd Rodger som du lenker til @Finn Berger og Theakston Old Peculier som han også referer til som en Burton Ale.

Legger mesken på 67 for å få en viss søthet. Blir det tørrgjær blir det 50/50 av Windsor/ Nottingham. Mulig jeg spør en bekjent om å lage gjærstarter til Burton. Får se.

Fortsatt usikker på det meste :) og derfor åpen for innspill. :)
 
Burton Ale ikke helt enkelt å få oversikt over. Over tid har det vært en del utvikling (naturlig nok), og man har i grunn skilt på minst 2 klasser. Det som omtales som den ordinære ligger i området mellom 1.048 til 1.060. Fuller kaller den Burton Old her og Barclay Perkins KK. ABV ligger mellom 5-6%

Martyn Cornell mener også at Bass No. 1 Barleywine er en Burton Ale, jeg husker ikke hvor jeg fant det. OG 1.105 er en del høyere enn Fullers OBE 1.072 og Barclay Perkins m.fl. KKKK 1.078. Men de kraftigere KKKK-variantene ligger og snuser på Barleywine.

På et tidspunkt har oppskriftene i følge Ron Pattison inneholdt svært lite mørk malt, man brukte ekstrakt for å få farge. Dette ble vanligere utover 1900-tallet. Det har vært vanskelig å få oversikt over humlemengdene. Jeg skjønner ikke helt enhetene som er brukt qtr og brl, og forholdet mellom disse får jeg heller ikke til å stemme. Men det ser ut som humlemengden har vært en del høyere enn dagens øl. Ordinær Burton (KK) har blitt beskrevet som en Mild med litt høyere ABV og mye mer humle.

Brukte deler av gårsdagen til å systematisere oppskriftene for å få en bedre oversikt.
Jeg ser at min er forholdsvis lik Theakston Old Peculier med noe høyere OG.


Øl (med lenke til orginal oppskrift)Marston's Owd Rodger (klone)Fullers Old Burton Extra (OBE)Absent Friends (Martyn Cornell)Theakston Old Peculier (klone)Young's Winter Warmer (klone)Gone for a Burton (min)
OG
1,077​
1,072​
1,070​
1,057​
1,055​
1,070​
FG
1,019​
1,016​
1,017​
1,014​
1,017​
1,017​
ABV
7,6 %​
7,4 %​
7,0 %​
5,6 %​
5,0 %​
7,0 %​
IBU
31​
69​
152​
35​
37​
34​
EBC
39​
33,8​
33,5​
43,5​
30,5​
31,5​
Grist87.5% Maris Otter 12.5% British brown malt 60-70L41% English pale malt
41% American 6-row
14,5% Flaked Maize
2,8% White sugar
Caramel colorant (farge ekstrakt)
97,8% Maris Otter
2,2% Sjokolade Malt
91,5% Maris Otter
4,9% Krystall Malt
3,6% Sjokolade Malt
71,7% Maris Otter
6,5% Krystall Malt
2,8 Syre Malt
19% Mørkt sukker
91,1% Maris Otter
5,1% Krystall Malt
1,3% Sjokolademalt
2,5% Melasse
Mesk65° C65° C @ 120min66° C66° Cukjent66° C
Kok60 min?90 min90 min90 min90 min60 min
Humler@60 Fuggle 1,91 g/l
@30 Fuggle 1,23 g/l
@10 EKG 0,61 g/l
@90 Golding 4,53 g/l
@30 Golding 2,24 g/l
DH Golding 3,09 g/l
@90 EKG 13,16 g/l
DH EKG 2,63 g/l
@90 Challenger 1,26 g/l
@90 Fuggle 0,61 g/l
@10 EKG 0,61 g/l
@90 Fuggle 2,2 g/l (30 IBU)
@20 EKG 0,89 g/l
@60 Challenger 1,2 g/l
@30 EKG 1 g/l
@10 EKG 1 g/l
GjærFlere engelske er foreslåttNottingham
(1968 London ESB, WLP002 English Ale Yeast)
WindsorS-04Valgfri engelskWindsor/ Nottingham evt WLP023 Burton/ 1275 Thames Valley
GjæringHøyt18.3°C14d @18°C14d @20°Cukjent14d @20°C

Jeg ser at min oppskrift er nærmere KKKK enn KK. IBU bør kanskje litt opp, til 40? Eventuelt kan jeg senke OG. Bruk av melasse for å sette farge virker som et naturlig grep. Kanskje til og med bruke en enda mørkere - blackstrap melasse?
De fleste av oppskriftene bruker 90 minutters kok, har det noen hensikt?
 
Jeg har brukt 023 i en engelsk bitter med godt resultat. Særpreget smak (som jeg likte) som avtok veldig over tid. Etter noen mnd var det lite smak igjen. Gjenbrukte gjæren på en havrestout. Den ble bra uten spes gjærpreg.

Svovellukt under gjæring som forsvant forholdsvis raskt.
 
Det høres ikke helt ut som noe som skal brukes i et øl som muligens blir lagret.

Foreløpig lener jeg meg på en Nottingham/ Windsor blanding. Tror jeg beholder OG-en som planlagt og bruker vanlig molasse. I tillegg til å bruke litt Challenger enten ved 30 minutter eller 10 minutter, noen som har erfaring med dette og ønsker å dele sine erfaringer?
 
Sist redigert:
Det begynner å nærme seg brygging av denne. Noen som har tanker om vannprofil her?

Klassisk Burton Ale er jo en underkategori av Ole Ale i BJCP systemet. Britiske øl er jo ofte mineralrike. Spørsmålet er hvor jeg legger meg.

Jeg har foreløpig lagt meg på samme profil som Martin Brungard fra Bru 'n' water samtykker til her for en Old Ale.
Ca 60 Mg 10 Na 20 SO 100 Cl 50 HCO 70
 
Kanskje litt på siden, men Burton Union har et litt spesielt oppsett for gjæring..! Jeg vet ikke hvor viktig det er å ta hensyn til dette i et hjemmebrygg- oppsett, men skulle ikke forundre meg om dette i høy grad er med på å prege sluttresultatet..!? :)
Ganske godt beskrevet her: https://medium.com/@FerretTheBeer/brew-lexicon-burton-union-system-f51b48eb4591
Brew Your Own's forsøk på å kopiere dette i hjemmebryggerskala: https://byo.com/project/build-a-burton-union-system-projects/
En Burton union sørger vel for å utrette det som jeg opplever jeg må gjøre med typiske topphøstere, nemlig å få gjæren tilbake i ølet. I andre oppsett snakkes det vel om å "slå ned" gjæren. (Jeg "rister den ned" om gjæringa ser ut til å gå treigt.) Og så får du sikkert en viss tilførsel av oksygen med gjæren som sendes tilbake etter å ha vært ute og lufta seg, så det blir kanskje som åpen gjæring, sjøl om ølet befinner seg i tønner?

(Jeg abonnerer ikke på BYO, så jeg får ikke lest den artikkelen. Noe jeg tenker å teste, er å ta vare på det som tyter ut gjennom en blow off, og så, når gjæringa ser ut til å gå i stå - som jeg har opplevd noen ganger nå - gi den litt vørter, og så hive den tilbake når den har kommet skikkelig opp i fart. Jeg gjorde det nå, men med en annen gjær (A31) etter at et brygg med A38 (samme som Wyeast 1318) hadde gått i stå på 1.020, og det ser ut til å fungere særdeles godt - om jeg skal dømme etter gjærlåsaktiviteten. Men siden A31 er en annen gjær, som er en bedre attenuator, blir det vanskelig å si at dette ville fungert godt med gjær høsta fra samme brygg.)
 
Sist redigert:
En Burton union sørger vel for å utrette det som jeg opplever jeg må gjøre med typiske topphøstere, nemlig å få gjæren tilbake i ølet. I andre oppsett snakkes det vel om å "slå ned" gjæren. (Jeg "rister den ned" om gjæringa ser ut til å gå treigt.) Og så får du sikkert en viss tilførsel av oksygen med gjæren som sendes tilbake etter å ha vært ute og lufta seg, så det blir kanskje som åpen gjæring, sjøl om ølet befinner seg i tønner?

Det er akkurat dette elementet av "åpen gjæring" jeg tenker må påvirke sluttresultatet.. Burton Union gjør til overmål dette under tak med åpne vegger ("utendørs")
 
Nå skal min kun brygges i 30l spann.
Gahr brygget vel en del med åpent kar, spesielt de første dagene. Windsor og Nottingham, kan vel begge være rimelig hissige under stormgjæring. Kanskje dette er anledning til å teste åpen gjæring?

Har forøvrig tenkt å kjøre følgende gjæring.
Pitch først Windsor på 18-20 grader. Sette temperaturen til 20 grader.
Ca 24-36t etterpå senke temperaturen til 17 grader pitche Nottingham. La stå i 2-3 uker.
Flaskemodne til jul. Innspill?

Edit:
Har lest litt i gamle tråder og det ser ut som effekten er minimal av åpen fermentering i hjemmebryggerskala. Gahr rapporterte dette og deler av grunnen til at han hadde løst lokk var for å for å unngå for mye trykk. @Miguel eksperimenterte med eget rom og helt åpen fermentering. Han rapporterte det samme.
 
Sist redigert:
Det begynner å nærme seg brygging av denne. Noen som har tanker om vannprofil her
Jeg hadde en i fjor en mail-utveksling med Jamie Ramshaw. Han arbeidet for Murphy and Son som er et firma som leverer bl. a salter og mineraler til engelske bryggerier( https://www.murphyandson.co.uk). Han gav med en "Modern take" på Burton vanntilsetninger.

"I’d go 200 calcium, 40 HCO3, <20 Mg, 300+ SO4 and 150 Cl The bicarb balances the Calcium’s action and you will get a mash pH around 4.4-4.5".
Jeg brukte denne profilen i en Worthington White Shield som er en av de opprinnelige Burton IPA's, men jeg nedjusterte SO4 til 200ppm etter forslag fra Michael Tonsmeire (https://www.themadfermentationist.com).
 
Jeg hadde en i fjor en mail-utveksling med Jamie Ramshaw. Han arbeidet for Murphy and Son som er et firma som leverer bl. a salter og mineraler til engelske bryggerier( https://www.murphyandson.co.uk). Han gav med en "Modern take" på Burton vanntilsetninger.

"I’d go 200 calcium, 40 HCO3, <20 Mg, 300+ SO4 and 150 Cl The bicarb balances the Calcium’s action and you will get a mash pH around 4.4-4.5".
Jeg brukte denne profilen i en Worthington White Shield som er en av de opprinnelige Burton IPA's, men jeg nedjusterte SO4 til 200ppm etter forslag fra Michael Tonsmeire (https://www.themadfermentationist.com).
Så dette i en annen tråd og jeg kommer til å brygge en Golden Ale for sommeren, hvor vannjusteringeringen er i denne gata. Har fått omtrent samme informasjon i en tråd på HBT.

Hvordan opprinnelig Burton Ale ble justert vet jeg ikke så mye om, men det er nok grunn til å anta at den ble brygget på mineralrikt vann. Uansett blir dette litt anderledes enn Burton IPA som etterhvert ble den dominerende stilen fra Burton. Martin Brungard fra Bru 'n' water er ganske tydelig på at han ville vært litt mer forsiktig med gips i en slik øl. Samtidig er han også klar på at han vil anbefale en del SO4, virker som 70-100 er sjiktet han anbefaler. Og litt lavere på CA. Se forøvrig lenke litt lenger oppe.

Jeg vurderer for øvrig starte en tråd med vannjusteringsprofiler her på forumet. Eller finnes det?
 
Så dette i en annen tråd og jeg kommer til å brygge en Golden Ale for sommeren, hvor vannjusteringeringen er i denne gata. Har fått omtrent samme informasjon i en tråd på HBT.

Hvordan opprinnelig Burton Ale ble justert vet jeg ikke så mye om, men det er nok grunn til å anta at den ble brygget på mineralrikt vann. Uansett blir dette litt anderledes enn Burton IPA som etterhvert ble den dominerende stilen fra Burton. Martin Brungard fra Bru 'n' water er ganske tydelig på at han ville vært litt mer forsiktig med gips i en slik øl. Samtidig er han også klar på at han vil anbefale en del SO4, virker som 70-100 er sjiktet han anbefaler. Og litt lavere på CA. Se forøvrig lenke litt lenger oppe.

Jeg vurderer for øvrig starte en tråd med vannjusteringsprofiler her på forumet. Eller finnes det?
Jeg kjenner ikke til noen tråd som omhandler dette, men jeg bruker stort sett Bru'n water og det regnearket har jo svært mange vannprofiler fra kjente bryggeregioner.
Eller er det jo Gahr's eminente dokument om vann og brygging i Norge.
 
Tilbake
Topp