Mørke partikler gjærstarter

Hei, jeg har laget meg en gjærstarter med kveik som jeg har gjenbrukt fra en tidligere batch. Jeg fant noen små brune partikler i bunnen.

Noen som vet hva dette er? Tenkte kanskje noe brent spraymalt eller noe slikt, er det bare å bruke?2AE5D490-EE5E-41AD-85F5-45FB3B548F0F.jpeg
 
Hei, jeg har laget meg en gjærstarter med kveik som jeg har gjenbrukt fra en tidligere batch. Jeg fant noen små brune partikler i bunnen.

Noen som vet hva dette er? Tenkte kanskje noe brent spraymalt eller noe slikt, er det bare å bruke?Vis vedlegget 51838
Sånt er en del av det å gjenbruke gjær. Antakeligvis er det rester av det tyskerne kaller "braune hefe", som består av proteiner og polyfenoler, og som du finner igjen i den brune ringen som avsetter seg i gjæringskaret ditt. Smaker du på det, kjenner du at det er intenst bittert. Men det er ikke noe å bry seg om.Bruk gjæren, du:).
 
Takk for svar, da blir det ølbrygging i finværet. Håper denne batchen blir like gode som den forrige, som forsvant alt for raskt av en eller annen merkelig årsak
 
Tilbake
Topp