blichmann grain-mil

Kva kapasitet har ein sommer vs Blichman ?
75 kg i timen på Maltman 75 og det er vel denne kverna dei har hos Jernia i Ørsta.
12 lb / minutt på Blichmann. ~ 5,5 kg * 60 blir jo over 300 kg i timen. Nesten så eg sliter med å tru på det altså, selv med 6" lange valser.
 
75 kg i timen på Maltman 75 og det er vel denne kverna dei har hos Jernia i Ørsta.
12 lb / minutt på Blichmann. ~ 5,5 kg * 60 blir jo over 300 kg i timen. Nesten så eg sliter med å tru på det altså, selv med 6" lange valser.
5 kg i minuttet stemmer nok veldig bra. Den går litt saktere på norsk 50 hz frekvens. Jeg kan godt ta tiden om noen er interessert.
 
Da husket jeg endelig å ta tiden. Den bruker 11 sekunder per kilo. Så en normalbatch tar ca 1 minutt å kverne.

Noe annet som er verdt å nevne er at valsene har langsgående grunne riller tett i tett. (Valseomkretsene er stor, og det er enormt mange riller). Vanlige regler for spalteåpning gjelder ikke for denne mølla. Min normalsetting for pilsmalt og de fleste spesialmalt er 1,65 mm. Maris Otter, hvete og naked oats går et par knepp trangere – omtrent 1,5 mm. Det høres ut som vide åpninger, men resultatet blir meget bra.
 
Da husket jeg endelig å ta tiden. Den bruker 11 sekunder per kilo. Så en normalbatch tar ca 1 minutt å kverne.

Noe annet som er verdt å nevne er at valsene har langsgående grunne riller tett i tett. (Valseomkretsene er stor, og det er enormt mange riller). Vanlige regler for spalteåpning gjelder ikke for denne mølla. Min normalsetting for pilsmalt og de fleste spesialmalt er 1,65 mm. Maris Otter, hvete og naked oats går et par knepp trangere – omtrent 1,5 mm. Det høres ut som vide åpninger, men resultatet blir meget bra.
Har den samme riller som Mash Master?
Mitt håp er at jeg aldri må kjøpe ny mølle :beermug:
 
Jeg skal ikke pushe denne, altså. Den er perfekt til mitt bruk, men hadde jeg bare kvernet noen titalls kilo i uka, ville jeg fortsatt å bruke den gamle Monstermillen. Nesten 20 000 for en maltmølle er ganske mye...
Ja, det er jo der jeg er da. Noen titalls kilo i uka. Men nå er "have-syken" sterk, og bedageligheten har overtaket i beslutningssenteret i hjernen min.
 
Hvis det ikke haster veldig, ville jeg vel fyrt av en mail for å høre om de planlegger en 220v versjon først.
 
Fint om flere maser på 220V versjon, har sendt mail om det og fått beskjed om at det ligger i planene. Om onkel Blichmann merker at flere vil ha 220V versjon så kanskje det går raskere :)
 
Tilbake
Topp