75 kg i timen på Maltman 75 og det er vel denne kverna dei har hos Jernia i Ørsta.Kva kapasitet har ein sommer vs Blichman ?
5 kg i minuttet stemmer nok veldig bra. Den går litt saktere på norsk 50 hz frekvens. Jeg kan godt ta tiden om noen er interessert.75 kg i timen på Maltman 75 og det er vel denne kverna dei har hos Jernia i Ørsta.
12 lb / minutt på Blichmann. ~ 5,5 kg * 60 blir jo over 300 kg i timen. Nesten så eg sliter med å tru på det altså, selv med 6" lange valser.
I svarte da. Er dette hva feriepengene går til i år.resultatet blir meget bra.
Jeg skal ikke pushe denne, altså. Den er perfekt til mitt bruk, men hadde jeg bare kvernet noen titalls kilo i uka, ville jeg fortsatt å bruke den gamle Monstermillen. Nesten 20 000 for en maltmølle er ganske mye...I svarte da. Er dette hva feriepengene går til i år.![]()
Har den samme riller som Mash Master?Da husket jeg endelig å ta tiden. Den bruker 11 sekunder per kilo. Så en normalbatch tar ca 1 minutt å kverne.
Noe annet som er verdt å nevne er at valsene har langsgående grunne riller tett i tett. (Valseomkretsene er stor, og det er enormt mange riller). Vanlige regler for spalteåpning gjelder ikke for denne mølla. Min normalsetting for pilsmalt og de fleste spesialmalt er 1,65 mm. Maris Otter, hvete og naked oats går et par knepp trangere – omtrent 1,5 mm. Det høres ut som vide åpninger, men resultatet blir meget bra.
Nei, Mash Master har mye grovere riller. Blichmann har flere hundre tynne, grunne riller på hver valse.
Ja, det er jo der jeg er da. Noen titalls kilo i uka. Men nå er "have-syken" sterk, og bedageligheten har overtaket i beslutningssenteret i hjernen min.Jeg skal ikke pushe denne, altså. Den er perfekt til mitt bruk, men hadde jeg bare kvernet noen titalls kilo i uka, ville jeg fortsatt å bruke den gamle Monstermillen. Nesten 20 000 for en maltmølle er ganske mye...