Brygger du for å delta i konkurranser?

Dersom du er av dem som sender inn øl til konkurranser, brygger du da øl spesielt til konkurransen?

  • Aldri

    Stemmer: 16 31,4%
  • Sjelden

    Stemmer: 23 45,1%
  • Ofte

    Stemmer: 11 21,6%
  • Alltid

    Stemmer: 1 2,0%

  • Totalt antall stemmer
    51

Finn Berger

Moderator
NM stunder til, om alt går som det skal, og flere andre konkurranser er på beddingen, også. Så brått blei jeg nysgjerrig på i hvor stor grad folk begår konkurranseølene sine med overlegg. Det som trigga nysgjerrigheta, var dette spørsmålet fra @peram til @john petter :https://forum.norbrygg.no/threads/definisjon-av-oltyper-nye-klasser.2142/post-569268

NB! Dette er altså et spørsmål til de av dere som deltar eller har deltatt i konkurranser, eller som ikke har gjort det før, men som sterkt overveier å sende inn øl til NM eller en annen konkurranse i nær framtid. (Har du aldri deltatt i en konkurranse, og ei heller tenker å gjøre det, er jo ikke svaret så interessant:).)

Jeg kan jo samtidig oppfordre folk som ikke har tenkt på seg sjøl som "konkurransebryggere" til å tenke over om de kanskje skulle bli det. For meg var det først en helt håpløs tanke. Det var da ikke derfor jeg brygga??!! Og det er det i og for seg fremdeles ikke (jeg svarte "sjelden":)). Men det er jo ikke noen motsetning mellom å brygge for å ha godt øl å kose seg med og å dele med andre, og å sende inn et øl eller flere som du er fornøyd med. Jeg måtte mases til å gjøre det - takk til han som veit han var ansvarlig:) - og er glad for at jeg gjorde det. Det er gøy, og det bringer litt spenning inn i hverdagen (så jeg slipper å drive med fallskjermhopping og denslags utriveligheter). Og så får du tilbakemeldinger, og etter hvert en slags ide om hvordan ølet ditt er. Det er faktisk ganske nyttig.
 
Sist redigert:
Aldri, og det bærer vel resultatene preg av. :D

Ihvertfall kan jeg late som det er derfor. :p

Nei, jeg gjør vel som Erik, heller ikke det
men skulle det dukke opp en konkuranse som passer og jeg har noe som passer, sender jeg inn
Har alltid ett eller annet til NM,
men jeg pleier ikke å brygge for NM
(Svarte for ordenskyld; sjeldent, for det har vel hendt)
 
Sjelden, nesten aldri. Men når jeg først har brygget, tar jeg høyde for at ølet vil kunne delta i en eller annen konkurranse – og tapper noen halvliters flasker eller bokser. (Vanligvis skjer det daglige konsumet fra fat eller mindre bokser.)
 
Av og til prøver jeg å treffe rett i forhold til definisjonene til norbrygg. Mest for å gjøre bryggingen mer interessant.
Blir ølet godt kan det fort bli med til NM.
 
Brygger for min kjære, mine gjester og for meg selv.
Har alt på fat.

Men, skulle jeg finne på å sende inn noe, har jeg Beergun. Gjort det en gang, og det var greit å få bedømmelse. Gikk ut i første runde. ;-)
 
Jeg håper en dag å sende noen av mine brygg til konkurranse,men den omstendelige prosedyren med å pakke flaskene inn og skrekken for at de blir ødelagt under forsendelse har foreløpig holdt meg tilbake.
Er evt da ikke med for å vinne,men for å få et ærlig svar om hvordan jeg ligger i løypa kvalitetsmessig på brygget :) .
 
Jeg tapper aldri på halvlitersflasker, så da går NM ut hvert år. Synd, for det hadde jo vært kjekt med en tilbakemelding.
 
Sjelden, nesten aldri. Men når jeg først har brygget, tar jeg høyde for at ølet vil kunne delta i en eller annen konkurranse – og tapper noen halvliters flasker eller bokser. (Vanligvis skjer det daglige konsumet fra fat eller mindre bokser.)
Det er vel det jeg gjør, også. Jeg tapper alltid noe på halvlitersflasker, sånn at jeg kan sende inn om det skulle bli aktuelt, så sånn sett kan man jo si at jeg alltid tenker konkurranse - men det er bare når jeg tapper:). Jeg skjeler alltid litt til definisjonene, også, uten at jeg av den grunn bare brygger øl som er innafor enn eller annen type - eller lar meg styre så mye av det. (Men jeg tenker nok på definisjonene til å la meg irritere litt noen ganger når de ikke stemmer helt med egne oppfatninger:).)

Det er ellers interessant å høre hva som får folk som ellers kunne tenkt seg å delta, til ikke å gjøre det. Det er litt jobb både å melde seg på og å få sendt ølet, så alt som kan forenkle dette, vill være av det gode. For min egen del synes jeg det er veldig greit når jeg kan levere inn ølet direkte, så jeg slipper å sende. Så det bør vi tenke på å legge til rette for så langt mulig.

Og så skulle jeg ønske at flaskereglene var litt mer liberale - men jeg skjønner at det er en sak for dommerne:). (Egentlig er problemet at jeg gjerne skulle kunnet tappe alt på bjørnunger, for de utnytter plassen i kjøleskapene mine best:).)
 
Har bare deltatt en gang, og resultatet viser vel at dette ikke var brygget for konkurranse. Det fikk meg også til å innse at konkurranser ikke er for meg. Typeriktighet spiller liten rolle for min del, og det er åpenbart superviktig for å nå opp.
 
Har bare deltatt en gang, og resultatet viser vel at dette ikke var brygget for konkurranse. Det fikk meg også til å innse at konkurranser ikke er for meg. Typeriktighet spiller liten rolle for min del, og det er åpenbart superviktig for å nå opp.
Jeg har også slitt litt med det der, men innser etter hvert at det nesten må være sånn. Skal du sammenligne epler og pærer har du et problem, og den enste løsninga er å først måle dem mot hver sin standard, siden det er umulig å lage en felles. Definisjonene gir jo kvalitetsstandarder for de ulike typene, og dermed dømmes ølene indirekte etter hvor gode de er. De får en poengsum, og via den kan kvaliteten på øl fra ulike stiler sammenlignes.

Du kan sikkert finne en øltype du liker veldig godt, sånn at din personlige preferanse faller sammen med øltypestandarden:).
 
Jeg har også slitt litt med det der, men innser etter hvert at det nesten må være sånn.

[...snip...]

Du kan sikkert finne en øltype du liker veldig godt, sånn at din personlige preferanse faller sammen med øltypestandarden:).
Nei, jeg har forsøkt lenge å forstå "må"-delen av det, og jeg ser ikke at slike konkurranser "må" baseres på typeriktighet. I vin-verdenen er det massevis av konkurranser, og kun en brøkdel av dem er basert på klassifisering som minner om typesystemet for øl.

Jeg har også hatt det slik lenge at jeg ikke ser noen grunn til å brygge øl jeg like gjerne kan kjøpe. Jeg vil heller bruke tiden min på å brygge det ølet jeg ikke kan kjøpe.
 
Sist redigert:
Nei, jeg har forsøkt lenge å forstå "må"-delen av det, og jeg ser ikke at slike konkurranser "må" baseres på typeriktighet. I vin-verdenen er det massevis av konkurranser, og kun en brøkdel av dem er basert på klassifisering som minner om typesystemet for øl.

Jeg har også hatt det slik lenge at jeg ikke ser noen grunn til å brygge øl jeg like gjerne kan kjøpe. Jeg vil heller bruke tiden min på å brygge det ølet jeg ikke kan kjøpe.
Jeg ser ingen grunn til å kjøpe øl jeg like gjerne kan brygge:p.

Da har vinverdenen klart å etablere tilfredsstillende objektive kriterier på tvers av vintypene? Jeg kjenner fint lite til vinverdenen, så jeg kan vanskelig si om jeg synes sammenligningen er god.
 
Jeg ser ingen grunn til å kjøpe øl jeg like gjerne kan brygge:p.

Da har vinverdenen klart å etablere tilfredsstillende objektive kriterier på tvers av vintypene? Jeg kjenner fint lite til vinverdenen, så jeg kan vanskelig si om jeg synes sammenligningen er god.
Vet faktisk ikke om de er objektive. Men såvidt jeg vet smakes det "alltid" blindt (noe som også gjelder ølkonkurransene til Norbrygg). Men for å være ærlig: I den konkurransen jeg nylig deltok i, så spriker dommernes beskrivelser (spesielt på det ene ølet) en god del, så helt objektivt blir det aldri så lenge det er mennesker som smaker.

Uansett: Det er mulig å lage konkurranser der kriteriene er noe annet enn å brygge så likt et forhåndsdefinert ideal som mulig. Se for øvrig også på konkurranser i matlaging. Objektivitet når det gjelder sanseopplevelser er bortimot en umulighet, og om vi ønsker å belønne kreativitet, nyskapning og forbedring av status quo, så er brygging av det samme som noen har brygget før lite tilfredstillende.
 
Vet faktisk ikke om de er objektive. Men såvidt jeg vet smakes det "alltid" blindt (noe som også gjelder ølkonkurransene til Norbrygg). Men for å være ærlig: I den konkurransen jeg nylig deltok i, så spriker dommernes beskrivelser (spesielt på det ene ølet) en god del, så helt objektivt blir det aldri så lenge det er mennesker som smaker.

Uansett: Det er mulig å lage konkurranser der kriteriene er noe annet enn å brygge så likt et forhåndsdefinert ideal som mulig. Se for øvrig også på konkurranser i matlaging. Objektivitet når det gjelder sanseopplevelser er bortimot en umulighet, og om vi ønsker å belønne kreativitet, nyskapning og forbedring av status quo, så er brygging av det samme som noen har brygget før lite tilfredstillende.
Du vil være med på Publikumsfavoritt du.
Der smakes ølet på av alle deltakere/gjester og så stemmes det beste/mest populære ølet frem som vinner.

Samtidig risikerer du at bryggeren som har flest kompiser med vinner, selv om det er et kjedelig/dårlig øl.
 
Vet faktisk ikke om de er objektive. Men såvidt jeg vet smakes det "alltid" blindt (noe som også gjelder ølkonkurransene til Norbrygg). Men for å være ærlig: I den konkurransen jeg nylig deltok i, så spriker dommernes beskrivelser (spesielt på det ene ølet) en god del, så helt objektivt blir det aldri så lenge det er mennesker som smaker.

Uansett: Det er mulig å lage konkurranser der kriteriene er noe annet enn å brygge så likt et forhåndsdefinert ideal som mulig. Se for øvrig også på konkurranser i matlaging. Objektivitet når det gjelder sanseopplevelser er bortimot en umulighet, og om vi ønsker å belønne kreativitet, nyskapning og forbedring av status quo, så er brygging av det samme som noen har brygget før lite tilfredstillende.
All som har deltatt i konkurranser har nok opplevd det der. Dommere trenger trening for å bli gode, og mange får for lite av det. Og sjølsagt er det alltid et element av subjektivitet. Likevel; stort sett har jeg hatt gode opplevelser med kvaliteten på tilbakemeldingene. Det dommerne ser etter, er ting som er relativt greie å avgjøre dersom man er trenet. Er dommerne trenet, er objektivitet - kanskje er det bedre å snakke om saklige vurderinger? - ingen umulighet. Så jeg vil anbefale folk å delta. Det er nyttig, etter min mening.

Jeg er ærlig talt lite opptatt av originalitet. Det meste av det jeg har smakt som er prega av det, synes jeg har vært triste greier. Jeg er opptatt av godt øl, og det er totalt uinteressant for meg om det er originalt eller ikke. Godt håndverk er det som er viktig. Sjølsagt kan det komme noe god ut av å prøve noe nytt - men jeg opplever ikke at status quo er noen ulykke når jeg drikker en god tysk pils eller en vellykka engelsk bitter:).
 
Nå jeg brygger tenker jeg ikke; å denne blir så typeriktig, dette er en vinner (for sansyligheten er vel ikke så stor at akuratt det øllet du står der å brygger vinner uansett). Da er det bedre å brygge no du har lyst på. Man brygger jo ikke bare en liter uansett. Jeg mener mesteparten blir jo stående i ditt skap, kjeller, bod, etc.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp