Brygger du for å delta i konkurranser?

Dersom du er av dem som sender inn øl til konkurranser, brygger du da øl spesielt til konkurransen?

  • Aldri

    Stemmer: 16 31,4%
  • Sjelden

    Stemmer: 23 45,1%
  • Ofte

    Stemmer: 11 21,6%
  • Alltid

    Stemmer: 1 2,0%

  • Totalt antall stemmer
    51
Man kan gjerne sende og få ølet vurdert, enig i det.
Men at det nødvendigvis må være i en konkurranse passer ikke alle.

-Forresten, når vurdering er omtalt, tar dommere imot eksprimentelt øl hvor klasse ikke er bestemt?
Altså, dommerne finner ut hvilken klasse ølet bør tilhøre for så å dømme ut fra det?
Jeg har ihvertfall fått beskjed om at det må vurderes ut fra klasse, ikke bare vurderes som øl. :(
 
Jeg skjønner ikke hva dere som ønsker øl bedømt utenfor noe referansesystem ønsker å oppnå. Hvordan skal ølet bedømmes?

Poenget er jo å ha objektive kriterier. Hvis en dommer personlig ikke liker surøl særlig godt, men elsker NEIPA, skal det være utgangspunktet for en bedømming?
 
Sist redigert:
Tja, jeg har ikke sagt at det ikke skal vurderes ut fra klasse.
Men at klasse kunne bli bestemt av dommerne.
Har såpass stor tiltro til de som dømmer at personlig favorittøl ikke blir noe problem.
Og finner de ingen klasse det naturlig hører hjemme så kan det vel fortsatt bedømmes
uten at det får noen score.
-Usmaker tilhører ingen spesiell klasse, tror de kan finnes i alt øl.
 
Jeg skjønner ikke hva dere som ønsker øl bedømt utenfor noe referansesystem ønsker å oppnå. Hvordan skal ølet bedømmes?

Poenget er jo å ha objektive kriterier. Hvis en dommer personlig ikke liker surøl særlig godt, men elsker NEIPA, skal det være utgangspunktet for en bedømming?
Jeg ønska meg først og fremst en tilbakemelding på usmaker, feil etc. den gangen jeg ba om en sånn tilbakemelding, ikke om jeg hadde brukt for lite rista malt for stilen. Altså hjelp til å brygge bedre øl, ikke til å få det tettere opp til en standard.
 
Jeg ønska meg først og fremst en tilbakemelding på usmaker, feil etc. den gangen jeg ba om en sånn tilbakemelding, ikke om jeg hadde brukt for lite rista malt for stilen. Altså hjelp til å brygge bedre øl, ikke til å få det tettere opp til en standard.
Du skal få tilbakemeldinger på det dommrne finner av feil i ølet. Men du må og skal sjølsagt også få tilbakemeldinger på hva som mangler i forhold til stilen.

Men usmaker er ikke alltid feil; diacetyl f.eks. toleres noen ganger i moderate mengder.
 
Litt sent inne, men ønsker uansett å stille et spørsmål. Det kan være "frequency illusion" fordi jeg nylig ble sertifisert Norbrygg-dommer selv, men hvorfor er det så mye diskusjon om Norbrygg sin konkurranseform for tiden? Jeg har gitt opp å delta i de diskusjonene, for så snart diskusjonen om emnet er over i en tråd, gjerne resultatløst (i den form det skulle vært noe resultat i disse diskusjonene), så popper det opp en ny i en annen tråd. Som regel med samme folkene, og samme standpunkt.

Det virker som de som er kritiske til Norbryggs konkurranseform ønsker en "Beste Øl"-konkurranse. Hvordan skal det egentlig se ut? Beskrevet med faktisk gjennomføring, ikke bare "Som en vinkonkurranse".

Jeg spør fordi jeg er ekte nysgjerrig, det er ikke ment som noe surmaga. Jeg kan jo komme med en disclaimer, og si at jeg personlig er enig i den typen konkurranser vi har i Norbrygg, men jeg ser også muligheten for at noe nyttig kan komme ut av diskusjonen, men da må vi nesten komme et steg videre, for sånn det er nå blir det bare litt mer dårlig stemning for hver gang det blir tatt opp.
 
Og så for å svare på spørsmålet som er det originale formålet til tråden: Jeg brygger for meg selv, og setter av 6-8 halvlitere i tilfelle den skulle være konkurranseverdig :)
 
Hvis det er slik at det beste ølet innenfor hver kategori går videre, da mener jeg det som smaker best, ikke nødvendigvis det som er mest typeriktig (selv om det selvfølgelig må være innafor) er jeg fornøyd

En helt åpen klasse ville vært håpløst
 
Sist redigert:
Hvis det er slik at det beste ølet innenfor hver kategori går videre, da mener jeg det som smaker best, ikke nødvendigvis det som er mest typeriktig (selv om det selvfølgelig må være innafor) er jeg fornøyd

En helt åpen klasse ville vært håpløst
Ja, det eneste problemet jeg ser er nøytral bedømming i en sånn konkurranse. Men det kan hende det lar seg gjøre.

Ikke til @loebrygg direkte, men generelt til diskusjonen: Om noen virkelig mener alvor med at de ønsker en alternativ bedømming, så tenker jeg første steget å finne ut hvordan en sånn bedømming skulle sett ut. Det er lett å peke ut svakheter med dagens system, men mest sannsynlig ikke like enkelt å lage et alternativ.

Men det betyr ikke at det ikke er mulig. Jeg er derimot fornøyd med systemet som det er i dag, så det blir ikke min jobb.
 
Personlig syns jeg kategoriene er en veldig god hjelp når man lager oppskrifter. Jeg oppfatter også at man i de fleste tilfeller har ganske stor frihetsgrad. Syns også konkurranser kan være en drivkraft i seg selv til å prøve noe nytt som man kanskje ellers ikke hadde prøvd. Dersom man vil ha en X-faktor så kan man jo med god råvarekunnskap (som nevnt tidligere), også introdusere noe uventet som f.eks. ikke er nevt i definisjonen.

Når det gjelder det med vinkonkurranser - jeg har ikke anelse om hvordan det foregår siden jeg aldri har drevet med det, men med superhastig Google-Research så er det iaf. kategorier (ca 50) man blir bedømt i for f.eks. https://www.winemakercompetition.com/ - så jeg greier ikke å se hvordan det er helt annerledes.

1626819429674.png

Subjektiv bedømming uten noen form for rammer har jeg ingen tro på. Det er rett og slett umulig. "Dette ølet var godt" er ikke alene noe det går an å konkurrere på. En konkurranse MÅ har noen form for rammer og kriterie for i det hele tatt å kunne kalles en konkurranse.

Ser at noen sammenligner dette med matkonkurranser som er interessant - men her tror jeg også man blir litt lurt av at alt er subjektivt. Man vil alltid gå etter en form for kategori - men kanskje mer indirekte. Du lager ofte en spesiell type matrett med en evt. vri.

Som et eksempel på matkonkuranse så har vi Masterchef - der varierer konkurranseformen veldig fra episode til episode. Noen ganger blir man bedømt på *Prosess*: "Lag nøyaktig dette på best mulig måte". Noen ganger får man helt spesielle råvarer man kan lage noe av, der blir man bedømt på *Oppskrift* osv. Når deltagerne får lage akkurat det de vil så kan de være kreative, men jeg tør påstå at det alltid er en grunnkategori som man tar utgangspunkt i. Så må vi også innse at med øl så er jo det uansett mer snevert enn mat generelt. Det fins mangle fler prosesser for å tilbrede mat enn øl...

Så mitt forslag er at man ser på konkurranse*form* for å variere litt mer. Her vil jeg være så freidig å påstå at det i noen tilfeller blir mer interessant med *fler* begrensninger - som f.eks. råvarer og mengder (ref. Brewshop sin Frutopia-konkurranse), men ikke sikkert alle som er enig :)
 
Det er stor takhøyde i Norbrygg. Mange ildsjeler har over år skapt de konkurransene vi i dag har. De har alle startet som en ide, og enkelte har også vært nyvinninger… og det er alltid plass til flere.
I stedet for å endre noe som enkelte har skapt i sitt bilde, vil Norbrygg oppfordre til nye konkurranser og -former.
Ønsker man noe nytt, så skap det selv :)
 
Det er stor takhøyde i Norbrygg. Mange ildsjeler har over år skapt de konkurransene vi i dag har. De har alle startet som en ide, og enkelte har også vært nyvinninger… og det er alltid plass til flere.
I stedet for å endre noe som enkelte har skapt i sitt bilde, vil Norbrygg både støtte og oppfordre til nye konkurranser og -former.
Ønsker man noe nytt, så skap det selv :)

Enig med deg. Av nysgjerrighet så måtte jeg søke litt, og jeg ser jo at dette er et emne som dukker opp igjen, og igjen, og igjen, og igjen, tilbake hvertfall 5-6 år. Det har til og med gått ganske hett for seg til tider. Jeg ønsker derfor igjen å understreke at jeg ikke er ute etter å skyte ned forslag til alternativer før de oppstår. Jeg bare ser ikke hva alternativet skal være. Men jeg er jo noob.

Når det er sagt: Som her, har jeg i disse tidligere samtalene heller ikke funnet en konkret beskrivelse av gjennomføring, der objektivitet er ivaretatt.

Men kanskje svaret ligger der ute og venter på oss? Kom igjen, dere som lengter etter et alternativ! Help us! You're our only hope!
 
Men kanskje svaret ligger der ute og venter på oss? Kom igjen, dere som lengter etter et alternativ! Help us! You're our only hope!
Bare sånn i tilfelle jeg er blant dem du sikter til: Jeg syns oslomesterskapet av typen publikumsfavoritt var en fin greie, ellers har jeg ikke noe problem med at konkurransene er som de er, de er bare ikke for meg. Det er ikke skirenn heller, uten at det hindrer meg i å være glad i å gå på ski. Alt trenger ikke være for alle. :)
 
Bare sånn i tilfelle jeg er blant dem du sikter til: Jeg syns oslomesterskapet av typen publikumsfavoritt var en fin greie, ellers har jeg ikke noe problem med at konkurransene er som de er, de er bare ikke for meg. Det er ikke skirenn heller, uten at det hindrer meg i å være glad i å gå på ski. Alt trenger ikke være for alle. :)
Sikta bare i generell retning. De fleste tidligere diskusjoner har hatt ganske steile fronter, og jeg ønsker ikke bidra til det. Selv om jeg liker stil-dømming, er jeg med på at det ikke er for alle.
 
Ønsker man noe nytt, så skap det selv :)
... og det gjør mange av oss nærmest hele tiden i form av nye kombinasjoner av ingrediensene i øl. Men det passer ikke til Norbrygg-konkurransene og typebetegnelsene der.

Jeg spiller i et band der vi spiller coverlåter. Det er moro å få til noe som svinger og gjengir essensen i originallåtene. Det er jo litt som å brygge mot typedefinisjoner. Det er en nyttig og interessant konkurranseform, ingen tvil om det.
Men det er jo originalartistene som skal ha kudos. De skaper noe nytt, hele tiden. Og som for all annen sanseopplevelse er det subjektivt om det slår an. Mulig det er umulig innen ølkonkurranser. Hva vet jeg, jeg er ikke øldommer.

Jeg får igjen forsøke å slå meg til ro med at disse konkurransene ikke gir mening for oss som forsøker å skape istedenfor å kopiere.
 
Sist redigert:
... og det gjør mange av oss nærmest hele tiden i form av nye kombinasjoner av ingrediensene i øl. Men det passer ikke til Norbrygg-konkurransene og typebetegnelsene der.
Her tror jeg @msevland siktet til å lage nye konkurranseformer slik jeg tolket det.

Av nysgjerrighet - har du eksempler på brygg som ikke passer inni noen typedefinisjoner (dersom du er interessert i å dele).
 
... og det gjør mange av oss nærmest hele tiden i form av nye kombinasjoner av ingrediensene i øl. Men det passer ikke til Norbrygg-konkurransene og typebetegnelsene der.
Franskmannen som flyttet til Italia og begynte å produsere Sassicaia, basert på franske vindruer i 1948, måtte vente til 1994 før han fikk sin DOC (Bolgheri Sassicaia DOC). Så produsere de nye ølene, få dem populære, så om 20 - 30 år, så kommer de nok inn i Norbryggs type definisjoner;)
 
edit: Fjerna sitat av tidligere innlegg, og gjorde teksten mer i flerpersons-form, da det framsto som om teksten var retta mot en person spesifikt, der det er generelle betraktninger.

Så lenge skapergleden i hobbyen er intakt, så er jo det det viktigste :) Noen liker å spille i coverband, andre liker å lage egne låter.

Det som har blitt forsøkt framstilt her; hvis det er ønskelig at det skal eksistere en konkurranse uten typedefinisjoner, så er det ingen som stopper noen i å sette i gang prosessen med det. Kanskje det til og med oppfordres til det. Så langt er det ingen som har tatt et lite steg i den retningen, men det har jevnlig, i årevis, blitt snakket negativt om den konkurranseformen og rammeverket for bedømming som eksisterer i dag.

Man må huske at Norbrygg ble opprettet i 1997, for å importere malt til hjemmebrygging. Alt etter det har blitt bygd frivillig, stein for stein (eller maltsekk for maltsekk). Rammeverket for dømming som eksisterer i dag ble skapt, og har blitt kontinuerlig utbedret, på frivillig basis, fordi det ikke eksisterte noe alternativ.

Jeg klarte ikke finne et bilde av hvordan typedefinisjonene så ut i starten, men jeg kan avsløre at det var milevis unna der det er i dag.

Så er det utfordringen med det skrevne ord, som gjør at argumenter kan leses som personangrep, og disse diskusjonene fort kan skli ut. Jeg må derfor komme med en presisering at jeg fullt ut skjønner argumentene for hva som gjør at dagens konkurranseform ikke treffer alle like godt, og jeg respekterer synspunktet, og er ikke uenig. Når jeg har skrevet disse innleggene de siste dagene, så har jeg gradvis fått forståelse for at det kan virke som dagens konkurranseform er gullstandarden, og er "ride or die". Men det tror jeg ikke det er. Kanskje det kan eksistere to forskjellige typer konkurranse. En mer uformell, "beste øl", og en mer formell "beste stilbrygger". Det vet vi ikke før noen har prøvd.

Det jeg derimot synes er dumt, er at kritikken pipler, jevnt og trutt, uten noen konstruktive diskusjoner om hva alternativet skal være. I verste fall, satt på spissen, kan det gjøre folk demotivert i å ta opp det frivillige arbeidet som er å være øldommer eller jobbe i dommerkomiteen, og dømming i Norbrygg-sammenheng dør ut. Da har vi ingen konkurranseformer.

Som fersk øldommer, og som ikke har dømt i noen konkurranse ennå, har de diskusjonene gjort meg personlig i tvil om hvor mye energi jeg skal orke å legge inn i det.
 
Men jeg har også vanskelig for å tro at folk utelukkende brygger øl som aldri kan typedefineres.

Kan det også for noen være en hendig unnskyldning og beskyttelse av selvfølelsen, om man har fått en dårlig tilbakemelding fra dommerne, det å si at "ølet mitt er jævlig bra, men det passer ikke inn i typedefinisjonene"?

Jeg anklager ingen spesifikt, bare lufter argumentet...
 
Men jeg har også vanskelig for å tro at folk utelukkende brygger øl som aldri kan typedefineres.

Kan det også for noen være en hendig unnskyldning og beskyttelse av selvfølelsen, om man har fått en dårlig tilbakemelding fra dommerne, det å si at "ølet mitt er jævlig bra, men det passer ikke inn i typedefinisjonene"?

Jeg anklager ingen spesifikt, bare lufter argumentet...
Det er kanskje noen som tenker det, men jeg tror mange oppfatter at ølstilene oppfattes som for firkantede, som er legitimt å mene. Men da det ikke foreligger et alternativ som kan brukes til noe, føles det som klager på at telefonkatalogen har for mange navn og nummer i seg. Der kom det jo et alternativ i 1881.no og tilsvarende. Fortsatt like mange navn og nummer, men man trenger ikke forholde seg til andre enn de i nærheten av den man prøver å få tak i.

Det var kanskje en elendig analogi, men pytt sann. Den er skrevet på frivillig basis ;)
 
Tilbake
Topp