Liten og kjapp: Enkel og billig brygging.

Finn Berger

Moderator
Jeg bruker å si til folk som skal til å brygge, og lurer på hva de trenger å skaffe seg, at om de bare slår seg til ro med å brygge små brygg til å begynne med, så trenger de nesten ikke å skaffe noe. Så nå var det vel på tide å teste egen teori i praksis.

Kjørte et lite brygg i dag, en bitter. Det står nå, etter et par-tre timers innsats, 8 liter til gjæring i ei Jula-bøtte i kjelleren. 30 minutters mesk, 30 minutters koking. BIAB/no sparge (squeesa posen skikkelig:)), tar med alt både fra mesk til kok, og fra kok til gjæring. Så får vi se hvordan dét går. 1 kg MO, 400 gr Simpsons aromatic og 100 gram Simpsons DRC. Lallemands London strødd rett i bøtta.

Utstyr: Meskepose. E15 liters kjele fra Coop. Ei 2000 watts kokeplate oppå komfyren (for å bruke avtrekket). Men jeg kunne sikkert bare brukt komfyren. Og en enkel spiralkjøler (som man også kan klare seg uten ved bare å sette kjelen i et kar med kaldt vann). Og så ei gjæringsbøtte, så klart. Og når det skal flaskes, må man ha utstyr til det, sjølsagt.

Jeg kløna litt siden jeg ikke har gjort dette før, og bomma ganske mye på beregninga. Det blei en ordinary bitter, ikke en best:), og det gikk litt mer tid enn nødvendig. Men med like god rutine på dette som jeg har på den vanlige brygginga, blir det så klart skikk på både bergning og tidsbruk. To timer er realistisk.

Kort mesk og kok veit jeg fra tidligere short and shoddy-brygg at fungerer helt utmerket. Så er det det der med å ta med seg alt til gjæring; det har jeg egentlig ikke lyst til. Men antakelig går det greit nok, og det betyr mye for å kutte tid og utstyr.
 
Sist redigert:
Liten rapport: Det gjærer godt, men gjærkaka er veldig brun, eller har ei brun hinne på toppen. Er det "brungjær", altså bittert og tvilsomt avfall som bør fjernes? Jeg ser for meg at dette er en konsekvens av å ha tatt med alt fra koket, noe jeg aldri har gjort før. Jeg er litt redd for å skumme vekk for mye gjær, men det er fristende å prøve å fjerne dette.
 
Så er det det der med å ta med seg alt til gjæring; det har jeg egentlig ikke lyst til.
Kan ikke det løses med å lage en whirlpool med meskespaden, la ting bunnfelle og så helle forsiktig over i gjæringsspannet. Og slutte å helle når det blir tjukt med trub/humle?
Det vil jo forlenge tiden med en halvtime eller noe sånt, men ikke kreve mer utstyr.
 
Liten rapport: Det gjærer godt, men gjærkaka er veldig brun, eller har ei brun hinne på toppen. Er det "brungjær", altså bittert og tvilsomt avfall som bør fjernes? Jeg ser for meg at dette er en konsekvens av å ha tatt med alt fra koket, noe jeg aldri har gjort før. Jeg er litt redd for å skumme vekk for mye gjær, men det er fristende å prøve å fjerne dette.
Tror det går helt fint å fjerne skitskummet. Til og med Kinn gjør jo det.
Bare pass på at du ikke fjerner alt slik at ølet blir eksponert, altså at det er igjen et tynt lag med gjærskum.
Om du skal teste ut ting du ikke har gjort før, er vel dette ølet det rette å gjøre det på?
 
Tror det går helt fint å fjerne skitskummet. Til og med Kinn gjør jo det.
Bare pass på at du ikke fjerner alt slik at ølet blir eksponert, altså at det er igjen et tynt lag med gjærskum.
Om du skal teste ut ting du ikke har gjort før, er vel dette ølet det rette å gjøre det på?
Det er jo ikke noe tjukt skumlag. Dette er ikke en gjær du normalt topphøster. Men du har et poeng med at dette er ølet for dristige grep. Og hvo intet vover, intet vinner:).
 
Kan ikke det løses med å lage en whirlpool med meskespaden, la ting bunnfelle og så helle forsiktig over i gjæringsspannet. Og slutte å helle når det blir tjukt med trub/humle?
Det vil jo forlenge tiden med en halvtime eller noe sånt, men ikke kreve mer utstyr.
Jo, jeg tenkte på det. Men så var det et poeng å brygge både enklest og kjappest mulig. Blir dette bra, er det en grei tråd å vise til for folk som spør om hvordan de skal komme i gang på enklest og billigst måte med "ordentlig" brygging (altså med malt). Og da skal det være minst mulig avskrekkende.

Men det er klart; du kan saktens fylle den halvtimen med ting du likevel hadde måttet gjøre, som å skylle meskeposen, tømme masken der den skal tømmes, skylle kjølespiralen - og annet småplukk. Prøver nok det neste gang, i alle fall om jeg finner ut at det er bryet verd å ikke få med bunnfallet.

Dette er jo forresten ikke bare for nybegynnere, heller. Jeg sitter med altfor mye øl jeg ikke burde brygga så mye av:(. Jeg merker jo at jeg stort sett kunne konsentrert meg om å brygge et fåtall øltyper - men så er det gøy, da, å brygge andre typer, også. Og da er det kjekt å vite at jeg kan gjøre det unna på kort tid, og på sparket, om ånden kommer over meg.
 
Sist redigert:
Jeg ville ikke vært bekymret for å ta med trubbet fra kokekjelen. Jeg tar ofte med nesten alt. Om ikke annet syntes jeg får klarere øl,
men jeg skummer av det første skummet under oppkok (kanskje det du kaller skitskummet? :rolleyes: )
 
Skitskummet er Espen Lothe sin betegnelse på gjær/trub/humlerester som kommer på toppen av det gjærende ølet i starten av gjæringen.
Siden Kinn topphøster og gjenbruker gjæren fjerner de dette skitskummet etter en dag eller to, så topphøster de det de skal gjenbruke på dag 4-5.
 
Jeg ville ikke vært bekymret for å ta med trubbet fra kokekjelen. Jeg tar ofte med nesten alt. Om ikke annet syntes jeg får klarere øl,
men jeg skummer av det første skummet under oppkok (kanskje det du kaller skitskummet? :rolleyes: )
Jeg skummer alltid under (og etter) oppkok. Men "skitskum" er det @LarsUlv sier.

Nå har jeg prøvd å fjerne den brune guffa. Men gjærlaget er tynt, så skulle jeg fått med alt, hadde jeg måttet fjerne all gjæren, også - og det er nok mindre lurt (?). Jeg fikk likevel med en god del av guffet, og det så ut som noe det kunne være greit å bli kvitt. Men det var en god del humlerester i det, og jeg veit ikke hvor mye skade den tross alt vesle mengden av det hadde kunnet gjøre.

Dette blei ikke skitskumfjerning i Lothe'sk forstand. Det gir nok bare mening der du har ei tjukkere kake, altså når du bruker en gjær som er en grei topphøster. Fuller's-gjæren er heller det stikk motsatte:).
 
Jeg mistenker at dette ølet er ferdig :oops:. Jeg meska inn litt for høyt, og fikk nok redusert beta-amylasen en god del. Og så er det 30% krystallmalt i gristen. Nå har den gått fra 1.038 til 1.013 på to dager. 3,25% abv, og 65% utgjæring. Det smaker ikke søtt, og det skjer ikke mer i gjærlåsen. London attenuerer jo ikke all verden - den spiser ikke maltotriose - så jeg skal nok ikke håpe at det skjer noe mer.

Ferdig øl på to dager??? Brygga på to timer med en billig kjele fra Coop og en meskepose:).

Nå har jeg tenkt å sette den litt varmere for å se om det skjer noe mer - og den skal nok uansett få stå noen dager til modning. Men egentlig, om det hadde vært om å gjøre å ha ølet klart til en eller annen begivenhet, kunne jeg ha flaska det nå.

Oppskrifta er et eksperiment, den også. Men dette smaker faktisk riktig godt:).
 
Lav OG og London går nok fort ja, samme erfaring her med Windsor som nok oppfører seg veldig likt.
 
Jeg innså sist bryggedag at jeg har noen få problemer med bryggeprosessen: Jeg er lei av å løfte på og vaske store kjeler og slepe store tunge matsøppelposer med mask ned i søplerommet. Jeg ønsker også å flytte prosessen inn i stuekjøkkenet, da jeg er lei av å gå fram og tilbake til badet. Et luksusproblem er også at det blir litt for mye øl. Jeg har nå omtrent 40 bokser i kjøleskapet med øl jeg egentlig ikke har lyst på fordi den ikke ble så vellykka. Jeg ønsker at bryggedagen skal bli så smud og gledesfylt at om jeg lager en god øl, så kan jeg bare lage den flere ganger.

Jeg tenker derfor å skalere ned til ca 12 liters batcher (12 liter på flasker, altså ca 13,5 liter til gjæring).

Kjøpte meg en billig brukt 20 liters kjele, og noen billige 15 liters gjæringskar. Ene gjæringskaret skal jeg bore masse hull i bunnen på, og bruke det til skylling (bøtteskylling, inspirert av @loebrygg).

Tenker prosessen slik: Mesker med pose rett i 20l-kjelen, plasserer gjennomhullet gjæringskar på en rist over et av de andre gjæringskarene uten hull. Når mesking er ferdig flytter jeg posen over i gjæringskar med hull i, og heller vørteren fra kjelen over masken og lar det sile gjennom til det andre gjæringskaret. Siler så denne vørteren gjennom samme mask igjen, tilbake til kjelen. Gjentar et par ganger om det er mye grums. Deretter skyllevann over samme mask til slutt. Koker og tilsetter krydder, deretter senkes kjelen ned i vasken med kaldt vann + evt kjøleelementer til temperaturen har nådd et SMM/DMS-trygt nivå (40-50 grader?), overfører til gjæringskar og kjøler videre ned til ønsket gjæringstemperatur i gjæringsskapet. Pitcher gjær når det er nådd.

Når kjelestørrelser har blitt diskutert tidligere, så har noen nevnt at man burde ha større kjele for å ha plass til høy-OG-batcher, men jeg brygger lite høy-OG. Om jeg gjør det, så skal jeg heller vurdere spraymalt eller å gå ned i batch-størrelse. Eller bare bruke det større og tyngre kjeleoppsettet til det. Skal ikke selges med det første.

Har nylig operert et par fingre, og kan ikke løfte noe tungt på en liten stund, så har derfor ikke fått testa dette i praksis ennå. Jeg skal prøve å huske på å bidra til denne tråden med bilder når jeg har prøvd (tipper om et par uker).
 
Jeg innså sist bryggedag at jeg har noen få problemer med bryggeprosessen: Jeg er lei av å løfte på og vaske store kjeler og slepe store tunge matsøppelposer med mask ned i søplerommet. Jeg ønsker også å flytte prosessen inn i stuekjøkkenet, da jeg er lei av å gå fram og tilbake til badet. Et luksusproblem er også at det blir litt for mye øl. Jeg har nå omtrent 40 bokser i kjøleskapet med øl jeg egentlig ikke har lyst på fordi den ikke ble så vellykka. Jeg ønsker at bryggedagen skal bli så smud og gledesfylt at om jeg lager en god øl, så kan jeg bare lage den flere ganger.

Jeg tenker derfor å skalere ned til ca 12 liters batcher (12 liter på flasker, altså ca 13,5 liter til gjæring).

Kjøpte meg en billig brukt 20 liters kjele, og noen billige 15 liters gjæringskar. Ene gjæringskaret skal jeg bore masse hull i bunnen på, og bruke det til skylling (bøtteskylling, inspirert av @loebrygg).

Tenker prosessen slik: Mesker med pose rett i 20l-kjelen, plasserer gjennomhullet gjæringskar på en rist over et av de andre gjæringskarene uten hull. Når mesking er ferdig flytter jeg posen over i gjæringskar med hull i, og heller vørteren fra kjelen over masken og lar det sile gjennom til det andre gjæringskaret. Siler så denne vørteren gjennom samme mask igjen, tilbake til kjelen. Gjentar et par ganger om det er mye grums. Deretter skyllevann over samme mask til slutt. Koker og tilsetter krydder, deretter senkes kjelen ned i vasken med kaldt vann + evt kjøleelementer til temperaturen har nådd et SMM/DMS-trygt nivå (40-50 grader?), overfører til gjæringskar og kjøler videre ned til ønsket gjæringstemperatur i gjæringsskapet. Pitcher gjær når det er nådd.

Når kjelestørrelser har blitt diskutert tidligere, så har noen nevnt at man burde ha større kjele for å ha plass til høy-OG-batcher, men jeg brygger lite høy-OG. Om jeg gjør det, så skal jeg heller vurdere spraymalt eller å gå ned i batch-størrelse. Eller bare bruke det større og tyngre kjeleoppsettet til det. Skal ikke selges med det første.

Har nylig operert et par fingre, og kan ikke løfte noe tungt på en liten stund, så har derfor ikke fått testa dette i praksis ennå. Jeg skal prøve å huske på å bidra til denne tråden med bilder når jeg har prøvd (tipper om et par uker).
Jeg går ut fra at vitsen med å skylle med vørteren er å bruke maltet i posen som filter? (Du får jo ikke skylt ut noe sukker på den måten.)

Så lenge du unngår grove partikler, trur jeg ikke det spiller noen rolle om du ikke har klarest mulig vørter til kok. Jeg hadde ikke giddi det der hvis poenget er å gjøre brygginga enklest mulig. Jeg bruker to poser, og da får jeg god filtrering, dvs. null grove partikler. (Og så holder posene mer enn dobbet så lenge:).)

Men for all del: Jeg mener ikke at du "bør" droppe det. Har du lyst, har du lov:).
 
Jeg går ut fra at vitsen med å skylle med vørteren er å bruke maltet i posen som filter? (Du får jo ikke skylt ut noe sukker på den måten.)

Så lenge du unngår grove partikler, trur jeg ikke det spiller noen rolle om du ikke har klarest mulig vørter til kok. Jeg hadde ikke giddi det der hvis poenget er å gjøre brygginga enklest mulig. Jeg bruker to poser, og da får jeg god filtrering, dvs. null grove partikler. (Og så holder posene mer enn dobbet så lenge:).)

Men for all del: Jeg mener ikke at du "bør" droppe det. Har du lyst, har du lov:).
Kun for filtrering ja :) En slags grov vorlauf. Får prøve en runde med, og en runde uten.

Du nevner at mengden "brunt skum" var mer enn ønsket. Kanskje det vil hjelpe med litt mer filtrering?
 
Kun for filtrering ja :) En slags grov vorlauf. Får prøve en runde med, og en runde uten.

Du nevner at mengden "brunt skum" var mer enn ønsket. Kanskje det vil hjelpe med litt mer filtrering?
Mulig; jeg funderte etterpå om jeg kunne filtrert den nedkjølte vørteren gjennom noe på vei over i gjæringskaret. Men jeg veit ikke helt hva.
 
Mulig; jeg funderte etterpå om jeg kunne filtrert den nedkjølte vørteren gjennom noe på vei over i gjæringskaret. Men jeg veit ikke helt hva.
I Tsjekkia filtrerer mange hjemmebryggere vørteren gjennom ren oppvaskklut.

Du kan også prøve noe mer fancy, som osteklede, silduk til saftsil o.l.
 
Tappa opp denne i går, etter ei uke. Ingen tvil om at den var ferdig. Og så langt ser jeg ingen tegn til at den skulle være noe dårligere enn vanlig, til tross for at jeg slengte med rubbel og bit over i gjæringskaret. Men det er jo sjølsagt tidlig å si, da.

Korsom er: Du kan brygge deg ei kasse øl av utmerket kvalitet med minimalt med innsats av både tid og penger. Så for folk som lurer på om de skal prøve seg som ølbryggere, må da dette helt klart være et alternativ vi kan anbefale.
 
Tilbake
Topp