Blå skjolder i Grainfather

Hei. Jeg har nettop kjøpt Grainfather 30.
Har nå hatt to brygg. Første gang vaska jeg den med varmt vann og mikrofiberklut. Dette gikk fint, men fikk meg fortalt at det er enklere og raskere med vaskemiddel. Jeg kjøpte så vaskemiddel, finest craftclean, anbefalt der jeg kjøpte bryggeutstyr.
så vasket jeg etter endt brygging med dette. Fylte opp noen liter vann og varmet opp til 50-60 grader og hadde i ca 5 gram pr liter av vaskemiddelet. Vaska hele innsida av bryggeriet og skylte gjennom motstrømskjøleren og meskearmen. Skylte og kjørte så gjennom rent vann to ganger. Den ene gangen med varmvann. Så til poenget, det ble blåaktige skjolder inne i bryggekaret etterpå. Er det noen som har opplevd det eller vet hva det kommer av?
vil dette gjøre at det ikke kan brukes, kan ølet bli giftig eller fælt ved neste gangs bruk? Har prøvd å vaske med fuktig mikrofiberklut og da kommer det vekk, men kommer frem gjen når det tørker.190C8BD5-9AEC-442D-80F9-891A3FCD0E30.jpeg
 
Jeg opplever det på min brygger også, men kun når jeg varmer opp vaskevannet, bruker jeg vann som hendene mine tåler skjer det ikke, men det kan ha med kontakttid å gjøre og ikke temperatur.

Aaaaanyways hos meg løste jeg det ved å bruke starsan, jeg bruker 2ml pr liter vann og varmer opp til 80 grader i 30 minutter. Om du vil kan du kjøle ned starsanblandingen å sette på egnet beholder(e) og gjenbruke :)
 
Ok. Takk for tips. Dette er altså ikke noe stort problem og bryggeriet er ikke ødelagt?
Nei langt i fra, tipper at om du stikker hodet inn i kasserolleskapet så har de fleste kasserollen dette blåskjæret :)

Det er i alle fall neppe farlig, du kan jo alltids fylle litt vann i bryggeren og la stå noen timer for så å smake på vannet, men jeg tviler som sagt sterkt på at det vil sette smak.
 
Tilbake
Topp