Brooklyn lager

Henter opp denne tråden. Har planer om å brygge noe som ligner på Brooklyn Lager om ikke lenge. Oppskriften fra BYO (som visstnok skal være noenlunde autentisk) har et litt komplisert meskeregime, og jeg får ikke fargen til å stemme. Det ølet jeg kjenner fra tap er ganske mye mørkere enn det litt munich og 60 L caramalt vil gi. Det står 30 SRM – men bryggekalkulatoren gir et mye lavere tall. Hvordan har folket løst dette? https://byo.com/recipe/brooklyn-brewery-brooklyn-lager-clone/
I oppskriften jeg bruker er det 7,7% Caramunich III i tillegg til like mye vanlig Munich, det gir en farge som er rimelig spot on i forhold til originalen.

Screenshot_20211119-145250_Brewfather.jpg
 
Synd at Saphir og Vanguard ikke er å få i samme butikk. Vet jeg får den ene av de (husker i farta ikke hvem), men den andre er mere vanskelig å få tak i.
 
I oppskriften jeg bruker er det 7,7% Caramunich III i tillegg til like mye vanlig Munich, det gir en farge som er rimelig spot on i forhold til originalen.

Vis vedlegget 54476
Se der, ja. Samme mengde Caramunich som jeg landet på. Den pale malten til Castle er ganske mye mørkere enn pilsmalt, ser jeg. Tenkte faktisk å bruke Vienna. Dette er jo en slags velhumlet Vienna. Meget godt øl fra tap. Har ikke smakt flaskeversjonen på lenge.
 
Synd at Saphir og Vanguard ikke er å få i samme butikk. Vet jeg får den ene av de (husker i farta ikke hvem), men den andre er mere vanskelig å få tak i.
Saphir er billig hos Petit Agentur om dagen. Bestilte en kilo. Vanguard og Williamette dropper jeg. Saphir, Cascade og Mittelfruh tenker jeg gjør jobben.
 
Saphir er billig hos Petit Agentur om dagen. Bestilte en kilo. Vanguard og Williamette dropper jeg. Saphir, Cascade og Mittelfruh tenker jeg gjør jobben.
De gjør nok jobben ja. Men synes det er morsomt å kunne bruke de originale humlene.
Brygget 7 batcher av denne for en god stund siden.
Alle fikk hopcreep og gjæret ned 4-5 poeng i løpet av noen uker/mndr.
Ga opp til slutt.
Burde kanskje prøve igjenn, men da vil jeg helst bruke de originale humlene.
Brooklyn lager var det ølet som åpnet øynene mine for at det fantes noe annet enn Dahls pils. Dette var før jeg begynte å brygge.
 
De gjør nok jobben ja. Men synes det er morsomt å kunne bruke de originale humlene.
Brygget 7 batcher av denne for en god stund siden.
Alle fikk hopcreep og gjæret ned 4-5 poeng i løpet av noen uker/mndr.
Ga opp til slutt.
Burde kanskje prøve igjenn, men da vil jeg helst bruke de originale humlene.
Brooklyn lager var det ølet som åpnet øynene mine for at det fantes noe annet enn Dahls pils. Dette var før jeg begynte å brygge.
Det er et veldig godt øl. Selv er jeg egentlig ikke så opptatt av å få det helt likt, men mer å få til den unike kombinasjonen av semimørk vienna med mye maltsmak pakket inn i deilig humle. Har ikke vært plaget med hopcreep ved 3-4 g/l tørrhumle, men denne går uansett på fat – og da er det håndterbart. Skal måle på nytt etter lagering. Gleder meg til å ta fatt på denne.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Saphir er billig hos Petit Agentur om dagen. Bestilte en kilo. Vanguard og Williamette dropper jeg. Saphir, Cascade og Mittelfruh tenker jeg gjør jobben.
100g Saphir til 21,- er ganske billig :) .
100g Tradition til 29,-
100g Saaz til 38,-
100g Mosaic til 55,-
Osv er ikke så verst.

Har forøvrig lagt merke til at 100g er billigere pr kg enn 1kg o_O

Petit har forresten Vanguard, men litt gammel....Dersom du vurderer det, tipper jeg de er villige til å selge mindre enn 5 kg.

Men frakten hos Petit er svindyr. 90 kroner for 2 pakker a 100g.
Bestillte 2 pakker Challenger a 100g hos Strømmen med frakt 36 kroner.
Forstår ikke hvorfor Petit skal være så mye dyrere

Forskjellige avtaler? Til vanlig har Petit også gratis frakt ved større kjøp men ikke nå. Det skyldes vel lavere marginer med 30% avslag.
 
Men frakten hos Petit er svindyr. 90 kroner for 2 pakker a 100g.
Bestillte 2 pakker Challenger a 100g hos Strømmen med frakt 36 kroner.
Forstår ikke hvorfor Petit skal være så mye dyrere
Ja, pakker på under 350 g kan sendes som brev, og da koster det mindre enn 90 kroner. Men ikke så lite som 36, så den frakten er nok sponset.
 
100g Saphir til 21,- er ganske billig :) .
100g Tradition til 29,-
100g Saaz til 38,-
100g Mosaic til 55,
Hvor har du disse prisene fra? Når jeg sjekker Petit's liste i dag så får jeg:

2020 Saphir 31,
2020 Tradition 41
2020 Saaz (Tyskland?) 55,
2019 Saaz(Tsjekkia) 96,
2019 Mosaic 79

Men det var ikke humleprisen jeg var så opptatt, av da de for de fleste er forholdvis lik mellom bryggebutikkene. Men det hjelper liksom ikke at en spesiell humle er billig hvis pris og transport gjør handelen dyr.
For "Pakke i posten" for 200g tar Brewshop Kr. 56, Strømmen Kr. 39, Bryggselv Kr.49 (max 1.9 kg!)
Ja, pakker på under 350 g kan sendes som brev, og da koster det mindre enn 90 kroner.
Finner heller ikke denne prisen på hjemmesidene til Petit.
 
Hvor har du disse prisene fra? Når jeg sjekker Petit's liste i dag så får jeg:

2020 Saphir 31,
2020 Tradition 41
2020 Saaz (Tyskland?) 55,
2019 Saaz(Tsjekkia) 96,
2019 Mosaic 79

Men det var ikke humleprisen jeg var så opptatt, av da de for de fleste er forholdvis lik mellom bryggebutikkene. Men det hjelper liksom ikke at en spesiell humle er billig hvis pris og transport gjør handelen dyr.
For "Pakke i posten" for 200g tar Brewshop Kr. 56, Strømmen Kr. 39, Bryggselv Kr.49 (max 1.9 kg!)

Finner heller ikke denne prisen på hjemmesidene til Petit.
Legg de i handlekurven og bruk rabattkode 3030 så skjer det noe :D


Men enig i at totalen er det som betyr noe. Deler frakten med en bekjent.
 
Ja det forklarer jo humleprisene.
Jeg forstår liksom ikke hvorfor Petit har høyere fraktpriser enn de andre bryggebutikkene. Det er synd fordi jeg brukte Petit mye før i tiden. Det var de og VinogBar på Lillestrøm som hadde utvalget før Bryggselv ble dominerende. Selv etter det brukte jeg Petit mye for blomst humle, Wyeast gjær og Belgiske maltsorter.
 
Saphir er billig hos Petit Agentur om dagen. Bestilte en kilo. Vanguard og Williamette dropper jeg. Saphir, Cascade og Mittelfruh tenker jeg gjør jobben.
Har forsøkt meg på den noen ganger, men synes noe mangler. Jeg mistenker at Vanguard, (som jeg også har droppa), er en essensiell brikke. Den skal jo da også vare ganske unik. Når jeg leser beskrivelsen; woody, cedar, tobacco, spice, ja, det er akkurat de som gir den spesielle, deilige smaken, (spesielt fra tap).
Btw; jeg brygget det med 40% MO, 40% Munich light, 10% CaraMunich II, og synes det maltsmaken passa bra.
Just my two cents…
 
Sist redigert:
Har forsøkt meg på den noen ganger, men synes noe mangler. Jeg mistenker at Vanguard, (som jeg også har droppa), er en essensiell brikke. Den skal jo da også vare ganske unik. Når jeg leser beskrivelsen; woody, cedar, tobacco, spice, ja, det er akkurat de som gir den spesielle, deilige smaken, (spesielt fra tap).
Btw; jeg brygget det med 40% MO, 40% Munich light, 10% CaraMunich II, og synes det maltsmaken passa bra.
Just my two cents…
Synd at Vanguard er så vrien å få tak i.
 
Synd at Vanguard er så vrien å få tak i.
Jepp. Og å finne Vanguard og Saphir i samme butikk er omtrent umulig.
Jeg kan bli med på et spleiselag om noen har lyst til å kjøpe inn litt større kvanta. Hvis det finnes. Kan ta 500 gram av hver.
 
Jepp. Og å finne Vanguard og Saphir i samme butikk er omtrent umulig.
Jeg kan bli med på et spleiselag om noen har lyst til å kjøpe inn litt større kvanta. Hvis det finnes. Kan ta 500 gram av hver.
Jeg ville sendt en melding til Petit. De har allerede Saphir (og faktisk gammel Vanguard). De gangene jeg har spurt om de kan ta inn varer andre ikke har, har tilbakemelding stort sett vært positiv.

De tok inn Aramis. Og var villige til å ta inn Barke Munich og Vienna (Det siste har jeg utsatt fordi planen min endret seg).
 
Tror jeg holder meg unna 5-6 år gammel humle.
Men klart at det går ann å sende en forespørsel om å ta inn fersk Vanguard.
 
Jepp. Og å finne Vanguard og Saphir i samme butikk er omtrent umulig.
Jeg kan bli med på et spleiselag om noen har lyst til å kjøpe inn litt større kvanta. Hvis det finnes. Kan ta 500 gram av hver.
Kunne også godt tatt 500g. Avslutter gjerne serier av lagerbrygginger (på kaka) med en (lett) tørrhumla amber lager ala Brooklyn.
Jeg har en (lys) lager med en god dose Perle (hel: 3.3g/l@30 & 1.7g/l@flameout). Tror det kan gi noe _litt_ i samme retning, (krydder/pepper/tre/jord), med ceder&tobakk mangler dog. Den herlige humidor-aromaen…:p
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp