For lav FG

Virker ikke helt urimelig, kanskje litt i overkant, men ikke mye. Hvert poeng gir 0,13% ABV, så la oss si du øker med 0,25%. Den forskjellen vil du neppe merke i en pils.

Palmer sier at tabellen viser en økning fra 1.005 til 1.011 når du øker fra 65 til 70 grader (OG 1.050). Da synker ABV fra 5,91 til 5,12. Gitt at du ikke får alkoholsmak i det sterkeste ølet, trur jeg faktisk ikke du ville kjenne forskjell der heller. Husk at utgangspunktet er den samme gristen; det er altså ikke det samme som om du hadde sammenligna to øl med samme utgjæringsprosent, men med en forskjell i styrke på 0,8 som var et resultat av ulik mengde malt.

@Kenneth T. Kjelsnes Hvordan har dette utvikla seg? Problemet er åpenbart relatert til gjæren, som blir mer effektiv for hver generasjon, som det ser ut. (90% virker dog litt mistenkelig. Den gjæren ville jeg hive.) Hvis du øker mesketemperaturen, vil du få høyere FG og mindre alkohol, men ølet vil bli like tørt, siden gjæren fremdeles vil ete den samme prosenten av det gjærbare sukkeret. Det er bare mindre gjærbart sukker. (I teorien skulle ølet da kanskje bli enda tørrere, faktisk?) Du vil få mer ugjærbart sukker, men det er totalt smakløst, og påvirker heller ikke munnfølelsen, så det ligger altså ingen gevinst i smak eller munnfølelse der.

Jeg har nylig brygga en kølsch med wlp029 (fra starter). Den gikk fra 1.043 til 1.008, altså 82% utgjæring. Da hadde jeg meska med diverse hundekunster for å få optimal gjærbarhet. 82% var omtrent som forventa. (Men jeg har nok opplevd høyere utgjæringsprosent med den gjæren tidligere.)
Tror du ikke at du vil kjenne en forskjell i maltsødme da? 1.005 gir ganske "tørt" øl...
 
Tror du ikke at du vil kjenne en forskjell i maltsødme da? 1.005 gir ganske "tørt" øl...
Kanskje. 1.005 er jo ganske ekstremt. Men de testene der blei gjort med rimelig ekstreme gjæringsmetoder, også. Poenget var ikke å lage godt øl, men å teste utgjæringspotensialet. Og når 70-gradersvørteren blei gjæra på samme måten, mistenker jeg at resulatet ville vært parallellt. Mer normalt for oss ville vel vært 1.008 mot 1.0014? Og da trur jeg det er en fair sjanse for at de ville smakt likt.

Her er to xbeeriments som antyder at mesketemperatur ikke er så viktig som vi gjerne trur:

 
Tilbake
Topp