Sjekkliste for aller første allgrain batch

Da står aller første allgrain brygg for tur og laget en sjekkliste for å unngå noen fallgruver. Om noen har noe tips eller kunne evaluere listen settes det meget stor pris på.

Min erfaring
* Brygget 3 stk ekstrakt øl som alle smakte fermentert badevann
* Aldri gjæret under trykk

Planlagt første brygg
* American IPA - 2 stk:
* https://www.bryggselv.no/finest/106770/finest-originals-american-ipa-2-allgrain-ølsett-25-liter
* Oppskrift: https://drive.google.com/file/d/1Rj6HeYjAtvixh1PwhNL0EhXT9UwIBMkK/view
* Speidel 50L Plus (opplagt aldri blitt brukt)
* Gjære under trykk på Kegmenter 58L (aldri gjort før)

Sjekkliste (usikre på i bold)
2. Test utstyret først (ventiler lukket, koblinger passer, hvordan sette trykk, etc)
3. Vask alt utstyr, kjele, keg, slanger o.l med Star San
4. Lag en plan for når ca ting skjer, malt inn, kok og humle inn.
5. Benytt Brewfather samtidig med Speidel for å lære. Samme oppskrift er på Brewfather og Speidel
6. Plasser Speidel vørter pumpen inn FØR du heller i vann.
7. Hell i rett vannmengde FØR du setter i maltpipen
8. Pass på å ikke få malt utenfor maltpipen
9. Start meskingen og vent til den er ferdig, fjern mesk.
10. Kok opp uten å ha på lokket og ha i humle når det er tid for det
11. Koble til vannslanger og kjøl ned vørteren. Ta på lokket når dette gjøres (?)
12. Pump vørteren over til Keg.
13. Tilsett gjær, ok sette tørrgjær rett inn
14. Putt inn Rapt Pill
15. Sett Keg først til 1 bar, ta ut CO2 ventilen og så sett Blowtie til 0,7 bar
16. Sett Keg i temperatur til 20 grader i X dager (?)
17. Ved tørrhumling, bruk sikkerhetsventilen til å ta ut CO2 og raskt legg i humle
18. Dag X (?) cold crash og temperaturen reduseres til 4 grader. Pass på å ha over 0,5 bar trykk for å unngå innsig av oksygen.
19. Fyll så på med mer CO2 og fluss ut oksygen med sikkerhetsventilen noen ganger. Gjenta punkt 15.
20. Følg med på SG, når den flater ut er øllet klar til karbonering. I praksis lat ølet stå til 0,7 bar i 7 dager til (?)
21. Når ølet er karbonert nok fjernes trykket og ølet kan stå uten trykk, men med blowtie på 0,7 bar.
22. Ved tapping settes rundt 0,3 trykk. Når tappet ferdig brukes sikkerhetsventilen til å ta ut trykket (?)

…og forhåpentligvis oppleve ekte hjembrygg for første gang.

Har også lagt inn (?) for de jeg er usikre på. F.eks hvor lenge skal man trykkgjære og når skal man tørrhumle - i tillegg til hvor lenge karboners.

Takk for all input!

- Thomas
 
Her har du gått all-in på utstyr ser jeg, mye å lære. Lista ser grei ut, men et par innspill..

Starsan er ikke et vaskemiddel.
Du ønsker vel også kanskje å begynne å varme skyllevann når du har mesket inn.
 
Da står aller første allgrain brygg for tur og laget en sjekkliste for å unngå noen fallgruver. Om noen har noe tips eller kunne evaluere listen settes det meget stor pris på.

Min erfaring
* Brygget 3 stk ekstrakt øl som alle smakte fermentert badevann
* Aldri gjæret under trykk

Planlagt første brygg
* American IPA - 2 stk:
* https://www.bryggselv.no/finest/106770/finest-originals-american-ipa-2-allgrain-ølsett-25-liter
* Oppskrift: https://drive.google.com/file/d/1Rj6HeYjAtvixh1PwhNL0EhXT9UwIBMkK/view
* Speidel 50L Plus (opplagt aldri blitt brukt)
* Gjære under trykk på Kegmenter 58L (aldri gjort før)

Sjekkliste (usikre på i bold)
2. Test utstyret først (ventiler lukket, koblinger passer, hvordan sette trykk, etc)
3. Vask alt utstyr, kjele, keg, slanger o.l med Star San
4. Lag en plan for når ca ting skjer, malt inn, kok og humle inn.
5. Benytt Brewfather samtidig med Speidel for å lære. Samme oppskrift er på Brewfather og Speidel
6. Plasser Speidel vørter pumpen inn FØR du heller i vann.
7. Hell i rett vannmengde FØR du setter i maltpipen
8. Pass på å ikke få malt utenfor maltpipen
9. Start meskingen og vent til den er ferdig, fjern mesk.
10. Kok opp uten å ha på lokket og ha i humle når det er tid for det
11. Koble til vannslanger og kjøl ned vørteren. Ta på lokket når dette gjøres (?)
12. Pump vørteren over til Keg.
13. Tilsett gjær, ok sette tørrgjær rett inn
14. Putt inn Rapt Pill
15. Sett Keg først til 1 bar, ta ut CO2 ventilen og så sett Blowtie til 0,7 bar
16. Sett Keg i temperatur til 20 grader i X dager (?)
17. Ved tørrhumling, bruk sikkerhetsventilen til å ta ut CO2 og raskt legg i humle
18. Dag X (?) cold crash og temperaturen reduseres til 4 grader. Pass på å ha over 0,5 bar trykk for å unngå innsig av oksygen.
19. Fyll så på med mer CO2 og fluss ut oksygen med sikkerhetsventilen noen ganger. Gjenta punkt 15.
20. Følg med på SG, når den flater ut er øllet klar til karbonering. I praksis lat ølet stå til 0,7 bar i 7 dager til (?)
21. Når ølet er karbonert nok fjernes trykket og ølet kan stå uten trykk, men med blowtie på 0,7 bar.
22. Ved tapping settes rundt 0,3 trykk. Når tappet ferdig brukes sikkerhetsventilen til å ta ut trykket (?)

…og forhåpentligvis oppleve ekte hjembrygg for første gang.

Har også lagt inn (?) for de jeg er usikre på. F.eks hvor lenge skal man trykkgjære og når skal man tørrhumle - i tillegg til hvor lenge karboners.

Takk for all input!

- Thomas
Trykkgjæring gir vel egentlig liten mening når du brygger ale? Du reduserer esterproduksjonen, og stort sett vil det gi deg et kjedeligere øl. I lagerøl - og særlig de lyse - kan for mye estere fort bli et problem, og det er særlig der trykkgjæring har vært brukt. Men mange har ment de fikk et for pregløs øl der også, og har kutta det ut.

Nåja, du får jo finne ut hva som funker best for deg:).

Det finnes ingen fasit for når du skal tørrhumle. Men det er kanskje ganske vanlig nå å gjøre det når gjæringa går mot slutten. Da vil du muligens få en viss grad av biotransformasjon, skjønt jeg er usikker på hvor viktig det vil være. Og så er det nok en fordel med tanke på oksygeningress at du har gjær som stadig er aktiv, siden den kjapt vil ta seg av oksygen som absorberes i ølet. (Jeg trur problemet er sterkt overdrevet, men det er nå bare min mening.)

Vær obs på fenomenet "hopcreep". Humla inneholder enzymer som spalter komplekse sukkerarter til glukose, og dermed vil gjæringa forlenges fordi gjæren får tilgang på ny næring når disse enzymene begynner å virke. Men når du fater, trenger det kanskje ikke å være et like stort problem som når ølet skal på flaske eller boks. Da kan du virkelig få problemer.
 
Sikkert bare jeg som er gammel og kjedelig, men jeg liker å kjøre prosessen i manuell og ikke legge inn oppskriften i bryggemaskinen. Føler jeg har mer kontroll om noe jeg ønsker å endre på, feks meske litt lengre pga litt stuck mash eller koke litt lengre osv. Kan sikkert enkelt endre det på sparket i maskina om du bruker automatisk også, men for meg er det enklere å kjøre alt i manuell.

Når det er sagt så bruker jeg Brewfather og har litt back-up oversikt mens jeg brygger over det som skal være av tilsettninger.
 
Jeg har en excel bok fra min utdanning i København. Den kan du bruke som start og bygge videre på.
Boken har tre sheets:

1) oppskrift og basis brygge calcs
2) log av selve brygge dag.
3) fermentation log.

Du kan bruke sheet 2 og utvide med det du ønsker av check points.

hvis du ønsker noe slikt? send meg PM, da sender jeg deg excelboken.

Nici
 
Takk for alle svar folkens! Da er mitt første brygg gjennomført.

@Finn Berger droppet trykkgjæring etter ditt innspill og gikk for vanlig.

Kort oppsummert
  • Mesk gikk fint
  • Skylte med kaldt vann da jeg har lest flere steder at det ikke har så mye å si om det er kaldt eller varmt vann. Kaldt vann = mindre pes
  • Kok misforstod jeg når jeg skulle ha i første humle, så la de i ca 20 min føre kok temp hadde blitt nådd. Ser også ut til at man bør ha på lokk til kok temp er nesten nådd for raskere å få opp temperaturen
  • Glemte å ta måling av vørteren før kok for å måle effekten
  • OG havnet på 1.059 - og målet var 1.060
  • Satt til gjæring på 20C.
Problemer underveis / lærdom
  • Damn det lukter og damper. Lukten var lite pop hos kona - hele kåken på tre etasjer luktet. Blir vel ute i garasjen eller dukkehuset neste gang.
  • Humleposer e.l ser ut til å være en god ide. Vaskingen etterpå var noe skikkelig herk - gjorde det innendørs vaskerommet. Hadde gått raskere om det ikke var så mye humle å samle opp/få ut.
  • Prepp mer dagen før e.l. Selv om det var mye venting var det masse jeg ikke hadde gjort føre.
    • Fikse hageslange tilkoblinger for nedkjøling
    • Når ca humle skulle inn og hvilke
    • Vasket/desinfisert Keg og utstyr
    • Koble opp Rapt Pill og sette opp profil på Rapt Fermentation Chamber (jepp, har gått litt heavy inn på utstyr).
    • Begynner tidligere på dagen / morgenen neste gang
Tok vel 6-7 timer fra start til slutt (iinkludert vasking). Det værste var at lukten spredde seg til hele boligen og vask. Det beste var mesk og kok, var rett og slett bare noe veldig hyggelig med det.

Takk igjen for alle kommentarene!
 
Tok vel 6-7 timer fra start til slutt (iinkludert vasking).
Det er ikke så gæærn tidsbruk, det der. Det går an å høvle litt av det, men det ender ofte rundt der.

Humleposer gjør at du får mindre ut av humla, så jeg tror de fleste av oss tar vaskejobben.

Og når du først er på utstyrskjøret tar en sånn dampkondensator lukta og dampen. Kan være verdt det hvis det ikke funker å koke ute.
 
@erikraude takk for tipset om dampkondensator!

>Dampkondensator er 100% noe jeg virkelig ønsker at jeg investerte i tidligere. Helt klart verdt pengene!

@Steinar Huneide kan du fortelle litt om din erfaring med bruk av dampkondensator? F.eks lukt under mesking (det var mye lukt allerede under mesk) og kok, evt overkok issues og andre erfaringer. Takk!
 
kan du fortelle litt om din erfaring med bruk av dampkondensator? F.eks lukt under mesking (det var mye lukt allerede under mesk) og kok, evt overkok issues og andre erfaringer. Takk!
Ja, det er vel egentlig bare positivt å melde. Det krever mindre effekt for å koke, er man obs på det så koker det ikke over. Så må man jo huske å skru på vannet til kjøledysa, ellers blir det en lei vaskejobb. Det lukter veldig lite under koking med dampkondensator, den kan du for så vidt ha på straks du har skylt ferdig også, men det blir litt knotete å røre inn hotbreak eller ta det av om man bruker å gjøre det.
 
Ja, det er vel egentlig bare positivt å melde. Det krever mindre effekt for å koke, er man obs på det så koker det ikke over. Så må man jo huske å skru på vannet til kjøledysa, ellers blir det en lei vaskejobb. Det lukter veldig lite under koking med dampkondensator, den kan du for så vidt ha på straks du har skylt ferdig også, men det blir litt knotete å røre inn hotbreak eller ta det av om man bruker å gjøre det.
Takk. Da kan det fort bli til innkjøp av en slik en - men den løser kun halve problemet ser det ut til (damp og lukt under kok) - mye av lukten kommer under meskingen. Det er ikke noe alternativ å bruke dampkondensator under mesk?
 
Takk. Da kan det fort bli til innkjøp av en slik en - men den løser kun halve problemet ser det ut til (damp og lukt under kok) - mye av lukten kommer under meskingen. Det er ikke noe alternativ å bruke dampkondensator under mesk?
Jeg brygger på et eget rom, jeg bruker en enkel bordvifte under mesk og kok, men oppsettet mitt er sånn at jeg kan blåse alt i retningen av et stort vindu jeg har på vidt gap knappe 1,5 meter fra maskinen når jeg brygger, vinter som sommer, og utenom det rommet jeg brygger i sprer ikke lukten seg til resten av huset og jeg har aldri sett en eneste dråpe på verken tak eller vegger fra kondens:)
 
Takk. Da kan det fort bli til innkjøp av en slik en - men den løser kun halve problemet ser det ut til (damp og lukt under kok) - mye av lukten kommer under meskingen. Det er ikke noe alternativ å bruke dampkondensator under mesk?
Hm, veldig sensitivt lukteapparat? Nei, hvis det er problem med lukt under innmesk så er det kanskje problematisk å gjøre noe med det. Du kan / bør jo ha på lokk når du mesker, men mesteparten derfra kommer når malten røres inn. Med Brewtools har man muligheten å underlette meskevann fra HLT om ønskelig. Men det trur jeg var mest populært i starten, var ikke noe voldsomt utbytte å skryte av.
 
Hm, veldig sensitivt lukteapparat? Nei, hvis det er problem med lukt under innmesk så er det kanskje problematisk å gjøre noe med det. Du kan / bør jo ha på lokk når du mesker, men mesteparten derfra kommer når malten røres inn. Med Brewtools har man muligheten å underlette meskevann fra HLT om ønskelig. Men det trur jeg var mest populært i starten, var ikke noe voldsomt utbytte å skryte av.
Gift med ei av den sorten. Kunne aldri brygget her i huset.
 
Takk igjen folkens for god hjelp og innspill.

Da er det gått til innkjøp av en dampkondensator fra Brewzilla som passer til et fermenterings lokk fra Speidel (visstnok). Speidel har ikke egne. Så veldig lite damp og mindre lukt under koking. Valgte Brewsilla da de hadde en humle inngang mens kondensatoren er koblet til.

For meskingen så gir jeg dampkondensator en sjanse (ikke funnet noen som har prøvd), men har også en større luftrenser med karbonfilter - så kjører den på full gass under bryggingen + sprayflaske med noe anti lukt greier (lukter søtt sukkerspinn/blomster e.l)

Om det løser "kona" (ok kidsa kommenterte lukta også) gjenstår å se.
 
Takk igjen folkens for god hjelp og innspill.

Da er det gått til innkjøp av en dampkondensator fra Brewzilla som passer til et fermenterings lokk fra Speidel (visstnok). Speidel har ikke egne. Så veldig lite damp og mindre lukt under koking. Valgte Brewsilla da de hadde en humle inngang mens kondensatoren er koblet til.

For meskingen så gir jeg dampkondensator en sjanse (ikke funnet noen som har prøvd), men har også en større luftrenser med karbonfilter - så kjører den på full gass under bryggingen + sprayflaske med noe anti lukt greier (lukter søtt sukkerspinn/blomster e.l)

Om det løser "kona" (ok kidsa kommenterte lukta også) gjenstår å se.
Kunstige lukter er da mye verre? Jeg føler med deg, men det er kanskje litt drøyt å foreslå å bytte ut kona:). Jeg er heldig; Lyset i Mitt Liv synes det lukter godt (og er dessuten såpass glad i øl at hun antakelig hadde holdt ut uansett).

Be familien gi deg en sjanse. Det er utrolig hva man kan venne seg til. Jeg kjøpte en brukt Mercedes i fjor som hadde gått med en solid bukett Wunderbaum dinglende fra speilet i 15 år. Nå synes jeg egentlig lukta er litt hyggelig. Jeg er glad i bilen, og ville faktisk bli lei meg om lukta blei borte. Det må da være et argument? Jeg mener; hvis kona er glad i deg, og maltlukta er lukta som følger med deg ... :?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp