Spraymalt i gjæringskaret

Hadde en heller dårlig bryggedag da meskeposen sprakk, noe som medførte at slanger og pumpe gikk tett og meskingen gikk betraktelig dårligere enn vanlig. O.G ble 8 punkter for lav og beregnet ABV vil være litt over 4%. Det skal være en pale ale.

Er det noen som har erfaring med å ha i spraymalt eller noe tilsvarende i gjæringskaret ?
Gjæringen er per nå ikke startet.
 
hvis det er koket og nedkjølt så tror jeg ikke det kommer til å være noe problem, bare pass på at du ikke åpner lokket så mye når det ikke er aktiv gjæring (aktiv gjæring avgir nokk co2 til å forsvare mot oksidering
 
Hadde en heller dårlig bryggedag da meskeposen sprakk, noe som medførte at slanger og pumpe gikk tett og meskingen gikk betraktelig dårligere enn vanlig. O.G ble 8 punkter for lav og beregnet ABV vil være litt over 4%. Det skal være en pale ale.

Er det noen som har erfaring med å ha i spraymalt eller noe tilsvarende i gjæringskaret ?
Gjæringen er per nå ikke startet.
Som @MartinM antyder. Det bør ikke være noe problem hvis du koker det opp, kjøler det ned under lokk og har det i. Å ha spraymalt direkte i gjæringskarret kan gi en del overraskende smaker...
 
Hadde en heller dårlig bryggedag da meskeposen sprakk, noe som medførte at slanger og pumpe gikk tett og meskingen gikk betraktelig dårligere enn vanlig. O.G ble 8 punkter for lav og beregnet ABV vil være litt over 4%. Det skal være en pale ale.

Er det noen som har erfaring med å ha i spraymalt eller noe tilsvarende i gjæringskaret ?
Gjæringen er per nå ikke startet.
Ingen grunn til ikke å gjøre det, men jeg ville ha venta til gjæringa er i gang.

Å tilsette mer vørter underveis er en ikke helt uvanlig teknikk. Når du brygger pils, der behovet for gjær er stort, kan det være en løsning å starte med den mengden vørter du har gjær til, og så tilsette mer vørter etter at gjæringen har kommet godt i gang. Du skal da tilsette okygenert vørter, fordi gjæren trenger å øke lagrene av membranråstoff. Og det er det den bruker oksygenet til. (Det er begrensa hvor mye membranråstoff - steroler og lipider - gjæren kan lagre, og disse lagrene avgjør hvor mange nye gjærceller ei gjærcelle kan gi opphav til.)

Det er kanskje ikke noe poeng i å oksygenere vørteren i din situasjon, men du trenger ikke å bekymre deg for oksidering så lenge gjæren er aktiv. Det er ikke fordi CO2 beskytter, men fordi gjæren kjapt vil ta seg av oksygenet. Og er du ikke sikker på om du har hatt nok frisk gjær, kan du godt oksygenere den.
 
Er det noen som har erfaring med å ha i spraymalt eller noe tilsvarende i gjæringskaret ?
Dette er min vanlige praksis når øl skal ha tilsatt sukker. Men litt avhengig av volum jeg tilsetter og temperaturer er det ikke alltid jeg kjøler ned. Litt økt temperatur kicker gjæringa i gang igjen hvis den er stoppa eller om ølet er på halen av fermenteringa. Du kan tilsette med god samvittighet, de gangene jeg har korrigert OG etter å ha bomma så har ølet blitt veldig godt.
 
Hvilke overraskende smaker tenker du på da? Jeg gjorde det i sommer på en Imperial Stout, ingen overraskende smaker så langt
heller fortsatt litt underkarbonert..
At noe har gått greit én gang er vel en dårlig garanti for at det alltid vil gjøre det;? Trur ikke du skal regne med at spraymaltet er bakteriefritt.
 
Hørt om tørrgjær ;)?

Jeg vil jo tru produsentene har gode rutiner for å holde sånt nede, men de gir jo ikke noen garantier.

Ja de kan kanskje overleve tørre tilstander, men de kan da aldri formere seg
Og jeg vet ikke hvor mye bakterier det er i utgangspunktet i de posene etter inndamping og sentrifugering
 
Ja de kan kanskje overleve tørre tilstander, men de kan da aldri formere seg
Og jeg vet ikke hvor mye bakterier det er i utgangspunktet i de posene etter inndamping og sentrifugering
Sannsynligvis er det trygt å bare hive det oppi. Jeg blei nysgjerrig og prøvde å finne ut av dette, men klarte ikke å finne noe endelig svar - men tørrmalt er nok et dårlig livsmiljø for bakterier, ja. Faren er kanskje sporer, som vel klarer det meste?
 
Tilbake
Topp