Fin knusing, tett mesk?

Finn Berger

Moderator
I dag mesker jeg en rug-ipa. Oppskrifta har 50% byggmalt, 30% hvetemalt og 20% rugmalt. Bare halvparten av gristen har skall, altså. Og jeg kjørte alt gjennom på 0,5 mm. Dette burde gi meg problemer når jeg tapper - men det har det ikke gjort. Det renner like lett ut gjennom krana som det pleier.

Jeg brygger i en vanlig kjele med falskbunn, og kjører batch sparging. Jeg kan ikke skjønne at det skulle bli mer problemer om jeg kjørte med kontinuerlig skylling.

Så altså: Hvorfor får jeg ikke tett mesk?
 
Hvilken OG har du? Det var ikke noe problem med 20% rug i første mesk på årets birger. Men hjelpe meg så tid det tok på andre mesk som også inneholdt 20% rug når vørteren allerede holdt SG 1.075.

Tror du har lavere bredde/høyde forhold enn jeg i B80'en, og det hjelper vel også.
 
I dag mesker jeg en rug-ipa. Oppskrifta har 50% byggmalt, 30% hvetemalt og 20% rugmalt. Bare halvparten av gristen har skall, altså. Og jeg kjørte alt gjennom på 0,5 mm. Dette burde gi meg problemer når jeg tapper - men det har det ikke gjort. Det renner like lett ut gjennom krana som det pleier.

Jeg brygger i en vanlig kjele med falskbunn, og kjører batch sparging. Jeg kan ikke skjønne at det skulle bli mer problemer om jeg kjørte med kontinuerlig skylling.

Så altså: Hvorfor får jeg ikke tett mesk?
Vil tro det er fordi du ikke bruker maltrør eller sirkulerer under mesk.
 
Vil tro det er fordi du ikke bruker maltrør eller sirkulerer under mesk.
Jeg fikk tett mesk et par ganger tidlig i karrieren, og jeg trur det var i den tida jeg ennå brukte pumpe og sirkulerte kontinuerlig. Og da kverna jeg mye grovere enn det jeg gjør nå. 1,2 mm - eller kanskje enda litt grovere.

Moralen er kanskje at om en skal sirkulere, skal en kjøre langsomt. Det er vel det at en kjører for fort som fører til komprimering av maltsenga. Jeg sirkulerte 8-10 liter gjennom for hånd nå, før jeg tappa ut første runde, og det gjør åpenbart ikke noe med maltsenga. Og da hadde jeg krana på full åpning, også. Men med ei pumpe kan du sikkert få mye raskere fart på vørteren.
 
Jeg fikk tett mesk et par ganger tidlig i karrieren, og jeg trur det var i den tida jeg ennå brukte pumpe og sirkulerte kontinuerlig. Og da kverna jeg mye grovere enn det jeg gjør nå. 1,2 mm - eller kanskje enda litt grovere.

Moralen er kanskje at om en skal sirkulere, skal en kjøre langsomt. Det er vel det at en kjører for fort som fører til komprimering av maltsenga. Jeg sirkulerte 8-10 liter gjennom for hånd nå, før jeg tappa ut første runde, og det gjør åpenbart ikke noe med maltsenga. Og da hadde jeg krana på full åpning, også. Men med ei pumpe kan du sikkert få mye raskere fart på vørteren.
Jeg vil tror det kommer ann på hva man brygger på, som jeg har nevnt tidligere i en annen tråd, så har brewzilla gen 4 en rimelig stor skavank med det nye designet sitt. Etter at død-volumet under maltrøret gikk fra 7 til 2,5 liter + at pumpen er koblet direkte til avtappingen som nå er plassert i midten av kjelen, så blir mesken veldig kompakt om man ikke rører.

Overflow røret er også fjernet, har man for fint kvernet malt er jeg rimelig sikker på at etter 20 minutter med sirkulering er det blitt såpass kompakt at vannstanden i maltrøret øker til både korn og mesk renner inn i maskinen gjennom hullene til å løfte ut maltrøret.

Nå har jo KegLand blitt klar over denne skavanken og klarte enkelt å løse både problemet med kompakt mesk og at vørteren får lang kontakt med varmeelementet ved å lage en "heat exchanger dish" som er en tynn plate uten hull som skrus fast under falskbunnen, men den er ikke kommet til Norge enda.

Jeg kondisjonerer maltet og kverner på 1,14mm så det er stort sett hele skall og litt røring er jo ikke noe problem, men ser frem til denne disken kommer for salg og jeg kan gå tilbake til å sirkulere siste 30 minuttene av mesk uten å røre.

Eneste gangen jeg har hatt tett mesk med meskepose var i SS kjelen uten falskbunn, kan vel si jeg ba om det den gang, men ellers har jeg ikke slitt med tett mesk mange gangene, det har stort sett skjedd når jeg brygger ris-lager, det blir merkelig nok grøt til slutt :p
 
Jeg kverner på 1,27 mm (eller noen ganger på 0,89 mm de gangene jeg har eksperimentert med kondisjonering) selv om jeg tapper fra bånn i SS kjelen, kun med meskepose uten falskbunn har jeg aldri opplevd problemer
 
Jeg kverner på 1,27 mm (eller noen ganger på 0,89 mm de gangene jeg har eksperimentert med kondisjonering) selv om jeg tapper fra bånn i SS kjelen, kun med meskepose uten falskbunn har jeg aldri opplevd problemer
Har du på trubstopperen? For det hadde ikke jeg og det aktuelle brygget var BE, meskeposen hadde halvveis sugd seg inn i krana :p
 
Hvilken OG har du? Det var ikke noe problem med 20% rug i første mesk på årets birger. Men hjelpe meg så tid det tok på andre mesk som også inneholdt 20% rug når vørteren allerede holdt SG 1.075.

Tror du har lavere bredde/høyde forhold enn jeg i B80'en, og det hjelper vel også.
Dette er et brygg med OG på 1.052 (håper jeg:)). Kjelen min er relativt brei i forhold til høyden, ja, og dette var jo en mesk på bare 15 liter/3,4 kg malt - 10 liter vann i andre runde. (20 liter til kok, altså.) Så forholda var sånn sett gode for å minimalisere risikoen for tett mesk.
 
Tilbake
Topp