Prøver å brygge ingefærøl (brus) som bundaberg og fentimans

Dette ser ut til å være tørket ingefær og sukker som er gjæret i 3 dager. Hvor det så kjøres igjennom en "heat exchange plate" for å stoppe gjæring og fjerne alkoholet.
Jeg er nybegynner, finnes det noen hjemme brygg alternativer til en heat exchange plate som ser ut som en store industriell maskin? eller er dette det samme som å varme det? Er det noen som har smakt fentimans/bundaberg og kanskje har noen tips til typ gjær de bruker?
 
Det er nok det samme som å varme det for å pasteurisere. En varmeveksler der væska pumpes gjennom er mer energieffektivt og raskere enn å varme opp og kjøle ned på andre måter.

Hjemmebryggervarianten ser slik ut, men det finnes jo enklere måter å varme opp og kjøle ned: https://brewshop.no/produkt/utstyr/bryggeutstyr/blichmann-therminator-platekjoler

Men... selv om det stopper gjæringa, så fjerner det ikke alkohol. De må gjøre noe mer i tillegg.
 
Som gustavf skriver ovenfor, kan du pasteurisere øl, slik man gjør med melk, for å drepe gjær og eventuelle bakterier. Men jeg vet ikke om noen hjemmebryggere som gjør det. Det er ikke nødvendig. Og det vil ikke fjerne alkohol.

Fordamping er også en lite effektiv måte å fjerne alkohol på.

Er hovedmålet ditt å fjerne alkohol fra et gjæret hjemmebrygg? Det er en nærmest umulig oppgave, så jeg vil faktisk anbefale deg å legge bort den tanken.
 
Jeg ville kanskje prøvd å brygge det med alkohol først, og se om du treffer på smaken. Prosessen med å fjerne alkohol er nesten umulig å få til uten industrielt utstyr, som gir kontroll på trykk og temperatur. Når du har en OK smak, så kan du heller se litt på alkoholinnholdet.
 
Jeg merker jeg er i overkant paranoid når det kommer til bots og spammere, så beklager hvis trådstarter er en ekte hjemmebrygger i Norge. Men ser ut som vedkommende også er lastebilreparatør i Frankrike, jobber for et legesenter i Italia og er oversetter i Polen. Pluss mye annet.