Prøver å brygge ingefærøl (brus) som bundaberg og fentimans

Dette ser ut til å være tørket ingefær og sukker som er gjæret i 3 dager. Hvor det så kjøres igjennom en "heat exchange plate" for å stoppe gjæring og fjerne alkoholet.
Jeg er nybegynner, finnes det noen hjemme brygg alternativer til en heat exchange plate som ser ut som en store industriell maskin? eller er dette det samme som å varme det? Er det noen som har smakt fentimans/bundaberg og kanskje har noen tips til typ gjær de bruker?
 
Det er nok det samme som å varme det for å pasteurisere. En varmeveksler der væska pumpes gjennom er mer energieffektivt og raskere enn å varme opp og kjøle ned på andre måter.

Hjemmebryggervarianten ser slik ut, men det finnes jo enklere måter å varme opp og kjøle ned: https://brewshop.no/produkt/utstyr/bryggeutstyr/blichmann-therminator-platekjoler

Men... selv om det stopper gjæringa, så fjerner det ikke alkohol. De må gjøre noe mer i tillegg.
 
Som gustavf skriver ovenfor, kan du pasteurisere øl, slik man gjør med melk, for å drepe gjær og eventuelle bakterier. Men jeg vet ikke om noen hjemmebryggere som gjør det. Det er ikke nødvendig. Og det vil ikke fjerne alkohol.

Fordamping er også en lite effektiv måte å fjerne alkohol på.

Er hovedmålet ditt å fjerne alkohol fra et gjæret hjemmebrygg? Det er en nærmest umulig oppgave, så jeg vil faktisk anbefale deg å legge bort den tanken.
 
Jeg ville kanskje prøvd å brygge det med alkohol først, og se om du treffer på smaken. Prosessen med å fjerne alkohol er nesten umulig å få til uten industrielt utstyr, som gir kontroll på trykk og temperatur. Når du har en OK smak, så kan du heller se litt på alkoholinnholdet.
 
Jeg merker jeg er i overkant paranoid når det kommer til bots og spammere, så beklager hvis trådstarter er en ekte hjemmebrygger i Norge. Men ser ut som vedkommende også er lastebilreparatør i Frankrike, jobber for et legesenter i Italia og er oversetter i Polen. Pluss mye annet.

Garage poids lourds Parçay-Meslay - Pièces poids lourds Tours (trevi-tvi.com)
CHECK UP DONNA ROMA - Poliambulatorio Talenti
Translation services market in Poland (123tlumacz.pl)
Multitalent!
 
Jeg merker jeg er i overkant paranoid når det kommer til bots og spammere, så beklager hvis trådstarter er en ekte hjemmebrygger i Norge. Men ser ut som vedkommende også er lastebilreparatør i Frankrike, jobber for et legesenter i Italia og er oversetter i Polen. Pluss mye annet.

Garage poids lourds Parçay-Meslay - Pièces poids lourds Tours (trevi-tvi.com)
CHECK UP DONNA ROMA - Poliambulatorio Talenti
Translation services market in Poland (123tlumacz.pl)
Men trådsstarter er registrert med en e-postadresse som tilhører en norsk person, og denne personen har bosted i samme by som IP-adressene knyttet til kontoen.
 
Jeg er norsk og bor i trondheim (ish), vet ikke hvor profil bildet kommer fra eller hva dere prater om hehe

Dette er fra nettisden til bundaberg:
To remove alcohol traces, we heat the brew to 70 degrees celsius, killing yeast, halting fermentation and removing alcohol. Once our brews are bottled, they have an alcohol content of less than 0.2%.

Tenkte å stoppe gjæringen etter en dag, men ser at de skriver 3+ dager gjæring for en fyldigere smak.
Så fant jeg ut at det ser ut som at de "vanner ut" batchen etter gjæring: (Youtube link)
Bundaberg Brewing Process

Så da regner jeg med jeg kan brygge i 3-4 dager, stoppe gjæringen ved oppvarming til 70 grader. For å så lage min vanlige ingefærbrus og tilsette gjæret ingefær til smak;) lett hehe
 
Sist redigert:
Alkohol fordamper ved 78 grader. Det er en utbredt misforståelse at man da kan varme opp væsken til 78 grader og fordampe alkoholen, men det er ikke slik det fungerer.

Fordampnigstempraturen vil være en veid middelverdi mellom 78 og 100 grader. En væske med 50% Alkohol vil fordampe på en tempratur midt mellom 78 og 100 grader, og da er det alkoholen som blir borte. Etterhvert som alkoholen forsvinner vil fordampningstempraturen stige. Når væsken når 100 grader er allalkohol borte. Og det vil all smak og andre stoffer i væsken være også.


PS. Som trønder burde du vite dette...;)
 
Alkohol fordamper ved 78 grader. Det er en utbredt misforståelse at man da kan varme opp væsken til 78 grader og fordampe alkoholen, men det er ikke slik det fungerer.

Fordampnigstempraturen vil være en veid middelverdi mellom 78 og 100 grader. En væske med 50% Alkohol vil fordampe på en tempratur midt mellom 78 og 100 grader, og da er det alkoholen som blir borte. Etterhvert som alkoholen forsvinner vil fordampningstempraturen stige. Når væsken når 100 grader er allalkohol borte. Og det vil all smak og andre stoffer i væsken være også.


PS. Som trønder burde du vite dette...;)
Men er det så enkelt? Jeg tror ikke all alkohol nødvendigvis er borte så fort væsken når 100 grader. Se lenken jeg delte ovenfor og gjentar her:

 
Men er det så enkelt? Jeg tror ikke all alkohol nødvendigvis er borte så fort væsken når 100 grader. Se lenken jeg delte ovenfor og gjentar her:

Med alkohol i væsken senkes koketempraturen. Hvis du kar sausen stå på platen vil koketempraturen stige mot 100 grader etter hvert som alkoholen fordamper. Men du må sikkert koke litt på 100 grader for å få boet alt, men for alle praktiske formål et det borte når koketempraturen når 100 grader.

Men det er jo også andre ting enn alkohol og vann i en slik væske som også påvirker koketempraturen, så som så ofte ellers er det litt forskjell på teori, laboratorium og et kjøkken/hjemmebryggeri.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp