Om øl i mediene

Det er vel juletradisjon nå å skrive om juletradisjonene... Akkurat denne er vel ingen overraskelse for noen av oss, men...

Litt skuffa over tidsangivelsen i den artikkelen der. At det blei lovfesta på nihundretallet betyr jo ikke at det var en nyvinning. Klart "over tusen år" er jo ikke feil, men det høres ut som om det starta med gulatingsloven
 
Litt skuffa over tidsangivelsen i den artikkelen der. At det blei lovfesta på nihundretallet betyr jo ikke at det var en nyvinning. Klart "over tusen år" er jo ikke feil, men det høres ut som om det starta med gulatingsloven
Enig. Gårdsbosetninga i Norge går bortimot fire og et halvt tusen år tilbake i tid, og dyrking enda halvannet tusenår bakover. Og det er vel ikke veldig urimelig å anta at folk laga alkoholholdige drikker av korn når de hadde tilgang på korn. Mye tyder dessuten på at ølbrygging til religiøse høytider kanskje til og med var sterkt bidragende til utviklinga av jordbruk i det hele tatt, så at det har vært brygga øl til midtvintersfeiringa - som det er vrient å tru at folk ikke alltid har drevet med, hva nå enn for slags religion de må ha hatt - veldig lenge, er temmelig sannsynlig.

Det der med Gultingsloven er nærmest en slags refleks blant folk som skal skrive sånne tekster som den siterte. Det er litt kjedelig. Ikke at Gulatingsloven nevnes, for den er jo interessant, men at det ligger så lite historisk refleksjon bak skrivinga.
 
Ikke at jeg, som ihuga AustEgd, griner men dog trist ...

Før vi blei "ølbevisste" hadde vi CB-pilsen som favoritt her i heimen, og fikk den lokale butikken - som nå sjølsagt er nedleagt:( - til å ta den inn. Jeg mener å huske at den utmerka seg ved at det faktisk var mulig å kjenne humlesmak i den.
 
Før vi blei "ølbevisste" hadde vi CB-pilsen som favoritt her i heimen, og fikk den lokale butikken - som nå sjølsagt er nedleagt:( - til å ta den inn. Jeg mener å huske at den utmerka seg ved at det faktisk var mulig å kjenne humlesmak i den.
Jeg bodde i Arendal når den ble lansert på en av byens sjenkesteder.... som trodde de hadde gjort en god deal på innkjøp men innså sin tabbe når besøkstalla stupte.
 
Så lenge det ikke tas inn i lovverket ... . Jeg mener; staten har ikke noen med å tvinge meg til å drikke alkohol:).
Jeg så nå at @Cascade hadde delt denne posten litt høyere opp i tråden. Livskvalitet er jo også et aspekt som veier tungt, må det være usunn mat, godterier eller tobakk så er det mye det anbefales å minimere inntak/eksponering av.

Det er stor forskjell på lov og anbefaling, men det verdt å merke seg at det blir mer og mer fokus på de negative sidene med alkohol, selv ved lavt inntak.
 
Jeg så nå at @Cascade hadde delt denne posten litt høyere opp i tråden. Livskvalitet er jo også et aspekt som veier tungt, må det være usunn mat, godterier eller tobakk så er det mye det anbefales å minimere inntak/eksponering av.

Det er stor forskjell på lov og anbefaling, men det verdt å merke seg at det blir mer og mer fokus på de negative sidene med alkohol, selv ved lavt inntak.
Men det er da litt spesielt å anbefale inntak av alkohol;)? Alkohol er usunt, det.
 
Tilbake
Topp