Alternativ starter

Lurer på om dette brygget kan brukes som starter for et 100 liters brygg, at det da etter oppstartet gjæring kan tilsettes 80 liter vørt.
 
Lurer på om dette brygget kan brukes som starter for et 100 liters brygg, at det da etter oppstartet gjæring kan tilsettes 80 liter vørt.
Kommer vel litt an på hva slags brygg det er;)?

Jeg trur "etter oppstartet gjæring" er et nøkkelbegrep der. Hvis du venter til gjæren har gått gjennom den første runden med celledeling, har du fått dobla celletallet, og gjæren skal fremdeles ha brukbare lagre av glykogen. Når du tilsetter ny vørter - den skal være oksygenert - vil gjæren raskt fornye cellemembranråstofflagrene sånn at den vil være godt rusta til å produsere nye generasjoner.

Glykogenlagrene er viktige i denne sammenhengen, og de synker raskt mot et bunnnivå i løpet av den andre og tredje dagen etter at du har satt brygget. Så det er nok viktig å ikke vente for lenge med tilsetninga av de 80 literne.

Å bruke et lite brygg som starter gir jo ikke maks cellevekst, men jeg trur det er effektivt likevel fordi du skal få veldig fin gjær på denne måten. Men du må sjølsagt ikke ha for lite gjær - eller dårlig gjær - i utgangspunktet
 
Det skulle jo dette passe bra for:). I teorien kan du klare deg med halvparten av den gjærmengden du ellers hadde måttet bruke når du gjør det på denne måten.

I og for seg er det den ekstra dosen med oksygen som er trikset, så sånn sett kunne du forenkla det med å pitche halv mengde i 100 liter, og så gi den ekstra dosen når gjæringa viste gode tegn på å være i gang.

Et alternativ er det vel å la "starteren" gå noen dager, til hovedgjæringa nærmer seg slutten, før du tilsetter de 80. Da vil du ha fått mer formering, og glykogenlagrene vil ha bygget seg opp til toppnivå. Men det har jeg ikke hørt om at noen har gjort. Det er bare en teoretisk konstruksjon, og det er mulig det finnes grunner til ikke å gjøre det. (Men nå blei jeg frista til å teste det sjøl:).
 
Sist redigert:
Gitt at du brygger med kit, ja:).

Ellers er ikke hovedpoenget her å spare penger, men å få en friskest mulig gjær. Men det er klart, det er noe fascinerende med hvor mye mer effektivt propageringa blir med denne teknikken.

Jeg må uansett få det nødvendige levert med posten, og noe mindre må brygges først så jeg må ha gjær eller kit/selvlagetkit.
Jeg har mekket sammen et lite bryggeri for 10-30 liter og det må jo og brukes.
 
Tilbake
Topp