Rense valser på maltmølle

Jeg må innrømme at jeg ikke liker tanken på maltrester som blir hengende på valsene i ukevis, samtidig er det ofte en kjedelig og tidskrevende jobb å få valsene 100% rene. Hvordan er det dere andre rengjør mølla?
Har aldri brydd meg om dette. Koster av og blåser med trykkluft når det ser litt for ille ut, ellers blir det bare peist gjennom med malt en gang hver eller annenhver helg.
 
Har aldri brydd meg om dette. Koster av og blåser med trykkluft når det ser litt for ille ut, ellers blir det bare peist gjennom med malt en gang hver eller annenhver helg.
Så selv om det kommer "flekker" av maltstøv som du ikke fjerner har du ikke hatt problemer verken med mølle eller øl?
 
Så selv om det kommer "flekker" av maltstøv som du ikke fjerner har du ikke hatt problemer verken med mølle eller øl?
Flekker, hva mener du med det? Mølla vår har ikke knaster da, den gamle som var knaster på var litt problem med at det la seg materiale i spora.

1675692537987.png
 
Digger hvordan en enkel liten sak blir en nerde-tråd av dimensjoner på dette forumet :D !

Btw, så har jeg "kondisjonert", ja, og er vel det jeg svir for nå. Tenker at noe syre-greier (StarSan?) kanskje er verdt et forsøk.

"Rustrftitt" er vel forresten egentlig et tullebegrep, utover å være en fellesbetegnelse - alt stål ruster :).
 
Digger hvordan en enkel liten sak blir en nerde-tråd av dimensjoner på dette forumet :D !

Btw, så har jeg "kondisjonert", ja, og er vel det jeg svir for nå. Tenker at noe syre-greier (StarSan?) kanskje er verdt et forsøk.

"Rustrftitt" er vel forresten egentlig et tullebegrep, utover å være en fellesbetegnelse - alt stål ruster :).
Jeg er 99% enig, etter noen år i denne hobbyen kan det være vanskelig å finne emner enn ikke føler man har kommet til bunnen i, men så har man dette forumet, som når man kommer til bunnen av bøtta, så faller bunnen ut og det gjelder å svømme for å ikke drukne, den delen er bare helt hærlig.

Den ene prosenten jeg ikke liker er at selv om denne tråden burde ha opplyst meg om hva jeg kan gjøre for å vedlikeholde møllen min, noen den forsåvidt også har gjort, er allikevel konklusjonen jeg sitter igjen med at, meh ekke så nøye med rengjøring av mølla.... Det jeg trenger er........ en ny mølle! :p

@Steinar Huneide, hvilken mølle har du?
 
Sist redigert:
Så @Steinar Huneide, hvilken mølle har du?
En sånn en.

 
En sånn en.

Er det samme mølle som @Finn Berger nevnte, polsk?

Edit, du svarte mens jeg sjekket annonsen :)
 
Er det samme mølle som @Finn Berger nevnte, polsk?
hehe - se forrige post).

Jeg hadde ei mm3 tidligere, som jeg rett og slett sleit ut. Eneste fordelen med den i forhold til denne, var vel kapasiteten. Jeg holder gjerne hastigheta nede, og det tar mer enn et par minutter å kjøre gjennom malt til en batch. Men det spiller liten rolle - og jeg trur egentlig ikke det gjør så mye å skru opp hastigheta. En fordel er det forøvrig at du ikke trenger å tyne drillen for å kjøre lenge på lav hastighet.
 
hehe - se forrige post).

Jeg hadde ei mm3 tidligere, som jeg rett og slett sleit ut. Eneste fordelen med den i forhold til denne, var vel kapasiteten. Jeg holder gjerne hastigheta nede, og det tar mer enn et par minutter å kjøre gjennom malt til en batch. Men det spiller liten rolle - og jeg trur egentlig ikke det gjør så mye å skru opp hastigheta. En fordel er det forøvrig at du ikke trenger å tyne drillen for å kjøre lenge på lav hastighet.
Du @Finn Berger som kjører hvetemalt i blenderen for å lage mel av det. Har du forsøkt å kjøre FF på drillen med hvetemalt og sett om det blir knust godt nok da? (FF= Forte Fortizzimo, Full Fart, Full Fe..ing)
 
hehe - se forrige post).

Jeg hadde ei mm3 tidligere, som jeg rett og slett sleit ut. Eneste fordelen med den i forhold til denne, var vel kapasiteten. Jeg holder gjerne hastigheta nede, og det tar mer enn et par minutter å kjøre gjennom malt til en batch. Men det spiller liten rolle - og jeg trur egentlig ikke det gjør så mye å skru opp hastigheta. En fordel er det forøvrig at du ikke trenger å tyne drillen for å kjøre lenge på lav hastighet.
Ja så du hadde svart mens jeg sjekket ut annonsen på møllen, har redigerte mitt forrige innlegg :)

Kapasitet er ikke så krise for meg, sjeldent jeg er over 6kg malt i en batch. Og jeg syns ikke min billige mølle er så forferdelig, egentlig.

Jeg kondisjonerer maltet og syns egentlig ikke det er særlig forskjell på skallet om jeg kverner sakte eller fort(så kjører en plass midt i mellom), og er vel sånn sett ganske fornøyd med noe jeg betalte tusenlapp for, men det er rengjøringen og at den sliter med å ta tak i maltet til tider, så jeg må riste på hele brettet den er festet i som er litt kjedelig. Og dermed har brakt opp interessen for ny mølle :)
 
Ja så du hadde svart mens jeg sjekket ut annonsen på møllen, har redigerte mitt forrige innlegg :)

Kapasitet er ikke så krise for meg, sjeldent jeg er over 6kg malt i en batch. Og jeg syns ikke min billige mølle er så forferdelig, egentlig.

Jeg kondisjonerer maltet og syns egentlig ikke det er særlig forskjell på skallet om jeg kverner sakte eller fort(så kjører en plass midt i mellom), og er vel sånn sett ganske fornøyd med noe jeg betalte tusenlapp for, men det er rengjøringen og at den sliter med å ta tak i maltet til tider, så jeg må riste på hele brettet den er festet i som er litt kjedelig. Og dermed har brakt opp interessen for ny mølle :)
Jeg blei dritlei av akkurat det der. Kverninga blei nærmest litt angstfylt:).
 
Du @Finn Berger som kjører hvetemalt i blenderen for å lage mel av det. Har du forsøkt å kjøre FF på drillen med hvetemalt og sett om det blir knust godt nok da? (FF= Forte Fortizzimo, Full Fart, Full Fe..ing)
Ikke hvetemalt, men jeg har gjort det med havremalt. Har ikke prøvd ultrahastighet, nei - men det jo et forsøk verdt:).
 
Sist redigert:
Jeg blei dritlei av akkurat det der. Kverninga blei nærmest litt angstfylt:).
Ja sant, angst er noe jeg sikkert jobber over gjennomsnittet med, så jeg løste den ristingen(i frykt for at størrelsen på kverningen skulle endre seg av det) med å bruke et litersmål til å helle litt og litt malt oppi mølla for da går det greit, men det er jo en klønete og tungvindt måte å gjøre det på :p
 
Det skal jo kokes 60 min og gjæres i 2 uker så om det er litt mugg eller jernoksid så spiller vel det ikke så stor rolle så lenge du er fornøyd med kværninga og valsene ser nogne lunde ok ut

Når det er sagt er jeg fornøyd med Grain gorilla jeg skaffet for et par år siden, litt "mel" mellom valsene men ellers god som ny
 
Det skal jo kokes 60 min og gjæres i 2 uker så om det er litt mugg eller jernoksid så spiller vel det ikke så stor rolle så lenge du er fornøyd med kværninga og valsene ser nogne lunde ok ut

Når det er sagt er jeg fornøyd med Grain gorilla jeg skaffet for et par år siden, litt "mel" mellom valsene men ellers god som ny
Syns den så veldig lik ut som den jeg har, selv om de har forskjellig navn, kan du fylle trakten og bare kjøre på uten at den står å spinner? Du kverner kanskje med muskelkraft om jeg husker riktig?

Og jeg er ikke redd for å bli matforgiftet av noe slag, men heller om det vil sette smak på det ferdige ølet, men det er kanskje alt for lite av hva som enn foregår på mølla til at det vil være merkbart?
 
Malten som skal igjennom mølla er vel ikke desinfisert heller.

Melet på kjøkkenet holder seg bra så lenge det står tørt. Det samme gjør antagelig melet på valsene så lenge møllen står i tørre omgivelser.

...men tanken har jo likevel streifet :) , men inntil videre så blir det to dunk med møllen mot bøtten når man er ferdig, og bort med den.
 
Sist redigert:
Malten som skal igjennom mølla er vel ikke desinfisert heller.

Melet på kjøkkenet holder seg bra så lenge det står tørt. Det samme gjør antagelig melet på valsene så lenge møllen står i tørre omgivelser.

...men tanken har jo likevel streifet :) , men inntil videre så blir det to dunk med møllen mot bøtten når man er ferdig og bort med den.
Jeg er selvfølgelig enig i det, men så er det noe med det faktumet at jeg kondisjonerer maltet, det er ikke tørt, ikke veldig fuktig heller, men har kun hatt min egen mølle rundt 1 år, jeg, som de fleste andre, vil brygge det beste ølet jeg er kapabel til, og tenker derfor, ned til minste detalj, som er midt på treet, at kanskje det er verdt å gi oppmerksomhet til...

Nå er det ikke til å skuffe under teppe at jeg overtenker, men det hadde vært tragisk om valg av mølle holdt tilbake, potensiale av mine øl. Så jeg tenker at jo mer nerding rundt mølle, vil hjelpe meg å gjøre et kvalifisert valg når neste mølle skal kjøpes, for det ligger allerede i kortene :)
 
Tilbake
Topp