Usmaker når fat flyttes - hvordan unngå?

Ja, det vet jeg, men tror rett og slett ikke det er det. For det første fordi jeg ikke helt kan forstå hvordan noen av de to punktene skulle ha oppstått, for det andre fordi det har opptrådt helt likt på alle batchene med lagerøl jeg har satt, og for det tredje fordi usmaken altså forsvinner fullstendig, og så oppstår igjen for full styrke hvis jeg beveger på fatet - for så å forsvinne igjen hvis jeg lar det stå. Det er da spesielt det siste punktet jeg tenker på, er det forenelig med DMS og Acetaldehyd? Kan det forsvinne og gjenoppstå på denne måten?
Neppe, men gjærsmak burde være ganske enkelt å gjenkjenne, den er besk, nesten som bitter uten å bli liggende på tunga. Jeg får også en tørr munnfølelse av kort etter en slurk. Er det det du opplever?
 
Jeg ville kjørt en blindtest jeg da. Du får noen til å tappe tre øl fra samme fat i glass med lik form men som kan skilles for den uten bind for øynene. Tapp to før fatet beveges, og ett etter. Så smaker du blindt fem ganger, og ser om du klarer å plukke ut den etter fatflyttinga hver gang.
Akkurat det er det ikke behov for noen blindtest for. Tro meg når jeg sier at det er dag og natt i forskjell. Ølet er fullstendig udrikkelig etter flytting - det er det ingen tvil om. Dette er ikke smaksnyanser, det ene er et øl som er fullstendig dominert av en ekstremt søtlig smak som ikke er til å holde ut og som gjør at det ikke er mulig å identifisere noen andre smaker i ølet, det andre er et øl hvor denne usmaken er fullstendig borte. Usmaken er ille nok til at jeg lenge gikk med tanken på å dumpe hele batchen i avløpet, helt frem til den plutselig forsvant.

Jeg har tappekran med to kraner, hvor jeg har montert opp to fat av samme type på hver kran, hvor den eneste forskjellen er tid for flytt. Forskjellen er like merkbar mellom de to kranene.
 
Neppe, men gjærsmak burde være ganske enkelt å gjenkjenne, den er besk, nesten som bitter uten å bli liggende på tunga. Jeg får også en tørr munnfølelse av kort etter en slurk. Er det det du opplever?

Jeg har ikke helt vokabularet for å svare presist på dette, men det er egentlig ikke helt dekkende. Det vil si, det KAN være dekkende for perioden umiddelbart etter fating (dette er det jeg mener minner om DMS og Acetaldehyd), men etter flytting er smaken endret noe, og da er det først og fremst en veldig tydelig sødme jeg kjenner, en sødme som fullstendig overdøver den "normale" bitterheten jeg forventer fra humla (og som jeg kjenner igjen når usmaken forsvinner). Og usmaken går som regel hånd i hånd med at ølet er uklart. Når usmaken er borte, er som regel ølet blitt klarere også.
 
Tenker det er gjær, jeg får også en fornemmelse av sødme/ fylde av gjær som ikke har felt ut.
Ja, jeg er enig, det gir god mening for meg. Kan det være at man også vil få det hvis man flasker øl rett fra et gjæringsfat i plast som man akkurat har flyttet på? Og at det da ikke vil forsvinne igjen når man først har fått det i flaska, fordi det da virvles opp når flaska åpnes?

For meg virker det logisk, men jeg er jo helt fersk på feltet....
 
Ja, jeg er enig, det gir god mening for meg. Kan det være at man også vil få det hvis man flasker øl rett fra et gjæringsfat i plast som man akkurat har flyttet på? Og at det da ikke vil forsvinne igjen når man først har fått det i flaska, fordi det da virvles opp når flaska åpnes?

For meg virker det logisk, men jeg er jo helt fersk på feltet....

Min erfaring er at dersom man lar flasken stå kaldt og i ro lenge nok, legger det seg på bunnen. Om man ikke svirrer rundt med flasken, men sjenker forsiktig så går det bra.
 
Sist redigert:
Ja, jeg er enig, det gir god mening for meg. Kan det være at man også vil få det hvis man flasker øl rett fra et gjæringsfat i plast som man akkurat har flyttet på? Og at det da ikke vil forsvinne igjen når man først har fått det i flaska, fordi det da virvles opp når flaska åpnes?

For meg virker det logisk, men jeg er jo helt fersk på feltet....
Jeg har en logisk brist med dette egentlig. Ølet ditt skal jo være klart. Har du sedimenter eller gjær i glasset så blir ølet uklart.
 
Jeg opplever at spesielt pils går gjennom flere faser under kaldlagring. Det kan smake godt etter gjæring, men får en litt ‘muddy’ og kjedelig smak etter en mnd. Etter to-tre mnd er den smaken borte og ølet blir krisp og godt.
Dersom dette sammenfaller med når du vanligvis flytter fat, kan det forklare noe.

Du skal heller ikke utelukke au du er overfølsom (supersmaker) for akkurat denne smaken. Avhengig av hvor du bor, kan du smake sammen med en dommer, eller andre erfarne bryggere.
 
Du skal heller ikke utelukke au du er overfølsom (supersmaker) for akkurat denne smaken. Avhengig av hvor du bor, kan du smake sammen med en dommer, eller andre erfarne bryggere.

Hvor får du vannet fra? Gjør du vannjusteringer? Kan det være noe i vannet som fremmer denne smaken?
 
Da har jeg testet å stikke over ølet fra et av fatene som jeg fremdeles ikke hadde flyttet på, over til et annet. Jeg kjørte på helt til det begynte å komme nærmest ren gass gjennom slangen, og gav meg da.

Deretter smakte jeg på det nye fatet. Det skulle jo da i prinsippet ha denne samme voldsomme usmaken jeg har kjent, men det hadde det ikke. Det var riktignok ikke HELT som før, men det var mye nærmere smaken den skulle ha, enn det jeg har kjent før.

Så åpnet jeg det gamle fatet, og konstaterte at det da lå igjen en god del bunnfall i bunn. Jeg er ganske sikker på at det er synderen.

Og så sitter jeg akkurat nå med en øl fra fatet jeg flyttet ned i går, ETTER omstikking. Den lille "resten" av usmak jeg kjente i går er nå borte, og ølet smaker slik det skal. Jeg er ganske sikker på at jeg nå har funnet løsningen!
 

Vedlegg

  • Bunnfall.jpg
    Bunnfall.jpg
    166 KB · Sett: 47
Sist redigert:
Jeg opplever at spesielt pils går gjennom flere faser under kaldlagring. Det kan smake godt etter gjæring, men får en litt ‘muddy’ og kjedelig smak etter en mnd. Etter to-tre mnd er den smaken borte og ølet blir krisp og godt.
Dersom dette sammenfaller med når du vanligvis flytter fat, kan det forklare noe.

Du skal heller ikke utelukke au du er overfølsom (supersmaker) for akkurat denne smaken. Avhengig av hvor du bor, kan du smake sammen med en dommer, eller andre erfarne bryggere.

Akkurat det siste kan utelukkes. Som nevnt, dette er noe som kommer og går, det har ingenting med hvor lenge ølet er lagret å gjøre, det sammenfaller utelukkende med når fatet flyttes. Det smaker supert rett før det flyttes, og 5 minutter senere, når det er plassert i kjelleren, smaker det pyton. Så er det ok igjen etter et par ukers tid.
 
Hvor får du vannet fra? Gjør du vannjusteringer? Kan det være noe i vannet som fremmer denne smaken?
Hvis dette er til meg, så er svaret at jeg har vanskelig for å forstå at dette kan være årsaken når ølet smaker helt supert rett før flytting, så smaker dynge 5 minutter senere når fatet er flyttet, og så smaker supert igjen etter 2 uker. Jeg klarer ikke forstå annet enn at det er ting som bunnfeller og virvles opp, og antar at det er "kladden" i bildet i forrige innlegg som er synderen.
 
Jeg har en logisk brist med dette egentlig. Ølet ditt skal jo være klart. Har du sedimenter eller gjær i glasset så blir ølet uklart.
Ja, og det er det også når usmaken er til stede. Når usmaken er borte, er ølet som regel også mye klarere.

Rett etter fating: Uklart øl, gjærsmak
Etter en ukes lagring: Klart øl, perfekt smak
Etter flytting: Uklart øl, usmak
Etter et par nye uker: Klart øl, perfekt smak.
 
Da har jeg testet å stikke over ølet fra et av fatene som jeg fremdeles ikke hadde flyttet på, over til et annet. Jeg kjørte på helt til det begynte å komme nærmest ren gass gjennom slangen, og gav meg da.

Deretter smakte jeg på det nye fatet. Det skulle jo da i prinsippet ha denne samme voldsomme usmaken jeg har kjent, men det hadde det ikke. Det var riktignok ikke HELT som før, men det var mye nærmere smaken den skulle ha, enn det jeg har kjent før.

Så åpnet jeg det gamle fatet, og konstaterte at det da lå igjen en god del bunnfall i bunn. Jeg er ganske sikker på at det er synderen.

Og så sitter jeg akkurat nå med en øl fra fatet jeg flyttet ned i går, ETTER omstikking. Den lille "resten" av usmak jeg kjente i går er nå borte, og ølet smaker slik det skal. Jeg er ganske sikker på at jeg nå har funnet løsningen!
Er det bildet som "lyver" eller er ikke stigerørsenden i midten av fatet? Glad for å høre at du mest sannsynlig har funnet, og ikke minst, løst problemet :)
 
Er alle fatene dine sånn? For da er det ikke rart at litt agetering gjør at ølet smaker høgg et par uker.
Ja, det er de, såvidt jeg kan se. Dette kunne jeg gjerne tenkt meg en utdyping av! Er det fordi fatet koner mot midten, mens stigerøret "henter" fra siden?
 
Ja, det er de, såvidt jeg kan se. Dette kunne jeg gjerne tenkt meg en utdyping av! Er det fordi fatet koner mot midten, mens stigerøret "henter" fra siden?
Absolutt, det er en fordypning i midten av fatene. Det er med hensyn til bunnfall. Gjær, og andre ting som bunnfeller skal legge seg på sidene. Da vil, teoretisk, ikke det som legger seg på sidene bli dratt med. Den fordypningen rommer knappe 30ml og er lett å tømme ut. Jeg har en halvliterflaske rett med fatskapet.

Er det lenge siden jeg har tappet fra et fat, så går den første dl i flaska før jeg fyller glasset. Stigerøret for øl ut bør og skal plasseres ca sånn her.
IMG_20230310_231758_copy_1490x1987.jpg
 
Tilbake
Topp