Desperate tiltak mot hopcreep?

Finn Berger

Moderator
Nå har jeg litt øl som etter hvert skal tørrhumles, og jeg tumler med desperate tanker om hvordan en skal kunne avvæpne humlene, dvs. få denaturert enzymene som steller til uløkka. Varme er jo da nøkkelen, men kan man få tilført varmen uten at aromaen fra oljene samtidig blir borte?

Jeg har tenkt meg et par muligheter. Den ene består i å flytte humlene til en plastpose og vakumere, for så å slenge dem i mikro'n. Men da har jeg ingen kontroll på varmen. En annen løsning er å stille sous vide'n på 60 grader, som visst er det som trengs, og så la uåpna humleposer stå der ei stund.

Jeg er møkk lei denne humlekrypinga, som jeg opplever tar fra meg kontrollen over effekten av tørrhumlinga, og som jeg mener har ført til at de humlesterke ølene mine har blitt dårligere. Jeg har brygga Vestkyst etter den samme oppskrifta sida jeg begynte å brygge, og jeg synes ikke det ølet får like fin aroma som det fikk før. Noe er borte. Så jeg er altså litt desperat.
 
I microen har du nok lite kontroll på lokal varmeutvikling.

Sous vide'n er antagelig mer forutsigbar. Dersom det finnes oksygen i pakningen vil jeg tro dette setter fart på oksidering av humlen, samt elding pga temperaturen.
 
Sist redigert:
Det er et interessant eksperiment. Kjør en splittbatch og forsøk forskjellige tørrhumlinger... men...
Jeg sitter med en følelse av at det kanskje ikke er hopcreep... at du overfokuserer på det...
Minnet er en skummel ting siden den forteller deg sannheter som tidvis viser seg å være falske. Det er derfor mulig minnet forteller deg at alt var bedre før, selv om det ikke er riktig. Det er derfor mulig at smaken er den samme, men at du oppfatter at den har endret seg.
Hvilken endring er det du mener at hopcreep har på det ferdige produktet ditt? Dersom det er et fall i FG, kan du jo lett kompensere for det i forkant.
Hva mener du var bedre før?
Det virker litt kontraintuitivt å utsette humlen for prematur elding... siden det vanligvis er oppskattet å ha ferske humler.
 
Sist redigert:
Jeg vil vel tro at om du varmer opp humla for å denaturere enzymer vil du gå glipp av mer humle aroma enn om du tørrhumler et par dager ekstra
 
Det er et interessant eksperiment. Kjør en splittbatch og forsøk forskjellige tørrhumlinger... men...
Jeg sitter med en følelse av at det kanskje ikke er hopcreep... at du overfokuserer på det...
Minnet er en skummel ting siden den forteller deg sannheter som tidvis viser seg å være falske. Det er derfor mulig minnet forteller deg at alt var bedre før, selv om det ikke er riktig. Det er derfor mulig at smaken er den samme, men at du oppfatter at den har endret seg.
Hvilken endring er det du mener at hopcreep har på det ferdige produktet ditt? Dersom det er et fall i FG, kan du jo lett kompensere for det i forkant.
Hva mener du var bedre før?
Det virker litt kontraintuitivt å utsette humlen for prematur elding... siden det vanligvis er oppskattet å ha ferske humler.
Når jeg lar et øl gjære helt ut, sånn at FG er stabil, og gjæringa så tar seg opp igjen etter at jeg har tilsatt humle, er det lite annet det kan være enn hop creep. Og dette er noe som gjentar seg gang etter gang.

Ølet tørkes ut mer enn jeg vil. Det er én effekt. Og jeg bruker gjær som ikke skal attenuere så mye, så det er irriterende når humleenzymene overstyrer gjærens utgjæringsgrenser. Og dette kan det ikke kompenseres for i forkant. Den lille restsødmen blir borte.

Det er vanskelig å kontrollere om minner om tidligere smaker er falske eller ikke. Det betyr ikke at de være falske.

Jeg synes jeg får dårligere aromautbytte. Det er kanskje ikke helt urimelig når brygget blir stående i dagesvis og gasse av, og det kan være mer enn de sju dagene før dette gir seg.
 
Kanskje det kan hjelpe å tørrhumle i to omganger, enzymene fra andre tørrhumling vil ikke føre til no mer hop creep enn de fra første..
 
I microen har du nok lite kontroll på lokal varmeutvikling.

Sous vide'n er antagelig mer forutsigbar. Dersom det finnes oksygen i pakningen vil jeg tro dette setter fart på oksidering av humlen, samt elding pga temperaturen.
Det blir nok sous vide'n, ja.

Det er jo ikke snakk om noe langvarig opphold i vannbadet, så jeg er usikker på om jeg sparker i gang noen merkbar aldring. Om jeg kjøler ned humla igjen umiddelbart (isbad), vil eventuelle reaksjoner gå langsomt, og jeg vil dessuten gjøre dette umiddelbart før jeg skal bruke humla. Jeg er mer bekymra for volatilisering, men den effekten skal ikke være så stor ved 60 grader, vel?

Linalool og geraniol, som kanskje er de mest interessante stoffene, har et "flash point" (flammepunkt) på 75/76 grader, så egentlig skulle de vel da tåle 60 grader ganske godt? Humulene, som jeg definitivt vil ta vare på (furunål), har 90 grader.

Korsom er, jeg tester ikke dette på de ølene jeg har satt nå - med mindre noen kan fortelle meg at de har prøvd og at det har funka. Men jeg skal - jeg lover!:) - teste med en split batch på en NEIPA litt seinere.
 
Det blir nok sous vide'n, ja.

Det er jo ikke snakk om noe langvarig opphold i vannbadet, så jeg er usikker på om jeg sparker i gang noen merkbar aldring. Om jeg kjøler ned humla igjen umiddelbart (isbad), vil eventuelle reaksjoner gå langsomt, og jeg vil dessuten gjøre dette umiddelbart før jeg skal bruke humla. Jeg er mer bekymra for volatilisering, men den effekten skal ikke være så stor ved 60 grader, vel?

Linalool og geraniol, som kanskje er de mest interessante stoffene, har et "flash point" (flammepunkt) på 75/76 grader, så egentlig skulle de vel da tåle 60 grader ganske godt? Humulene, som jeg definitivt vil ta vare på (furunål), har 90 grader.

Korsom er, jeg tester ikke dette på de ølene jeg har satt nå - med mindre noen kan fortelle meg at de har prøvd og at det har funka. Men jeg skal - jeg lover!:) - teste med en split batch på en NEIPA litt seinere.
Hva med å varme opp litt øl/ vann til 60C og tilsette humlen til dette, og så helle blandingen i gjæringskaret?

Å få en homogen temperatur i humlepakken i sous vide'n vil nok også ta noe tid, jeg vil anta at humlen isolerer godt
 
Sist redigert:
Det gjelder også å se ting i perspektiv. Kenguru er et mye større problem for øl enn humle!
fb_img_1680448683603-jpg.61500
 

Vedlegg

  • FB_IMG_1680448683603.jpg
    FB_IMG_1680448683603.jpg
    50,7 KB · Sett: 118
Hva med å varme opp litt øl/ vann til 60C og tilsette humlen til dette, og så helle blandingen i gjæringskaret?

Å få en homogen temperatur i humlepakken i sous vide'n vik nok også ta noe tid, jeg vil anta at humlen isolerer godt
Jeg har tenkt på det, også. Mye mulig at det er en løsning. Det sveller riktignok noe så innmari, og jeg ser for meg at det kan bli problematisk med tanke på oksidering. Men om jeg gjør det i en plastpose?
 
Er det kun i tørrhumlete øl du har hopcreepe?
Jeg ser ikke hvordan det skulle vært mulig å få det i et øl der humla er tilsatt på den varme sida. Disse enzymene denatureres så vidt jeg veit ved 60 grader. Det kan jo være noe å tenke på om man ser for seg å tilsette humle i wp ved lave temperaturer, men det er det vel ikke så mange som gjør?
 
Tilbake
Topp