Desperate tiltak mot hopcreep?

Jeg har tenkt på det, også. Mye mulig at det er en løsning. Det sveller riktignok noe så innmari, og jeg ser for meg at det kan bli problematisk med tanke på oksidering. Men om jeg gjør det i en plastpose?
Eller bare en kjele. 1l væske til hver 100g humle.

Ser jo en mulighet for oksidering, jeg ville hatt i humlesuppen like før gjæringen er ferdig.
 
Nå har jeg litt øl som etter hvert skal tørrhumles, og jeg tumler med desperate tanker om hvordan en skal kunne avvæpne humlene, dvs. få denaturert enzymene som steller til uløkka. Varme er jo da nøkkelen, men kan man få tilført varmen uten at aromaen fra oljene samtidig blir borte?

Jeg har tenkt meg et par muligheter. Den ene består i å flytte humlene til en plastpose og vakumere, for så å slenge dem i mikro'n. Men da har jeg ingen kontroll på varmen. En annen løsning er å stille sous vide'n på 60 grader, som visst er det som trengs, og så la uåpna humleposer stå der ei stund.

Jeg er møkk lei denne humlekrypinga, som jeg opplever tar fra meg kontrollen over effekten av tørrhumlinga, og som jeg mener har ført til at de humlesterke ølene mine har blitt dårligere. Jeg har brygga Vestkyst etter den samme oppskrifta sida jeg begynte å brygge, og jeg synes ikke det ølet får like fin aroma som det fikk før. Noe er borte. Så jeg er altså litt desperat.
Hei Finn, denne her gir en fin oversikt.

https://cdn.brewersassociation.org/wp-content/uploads/2020/05/Hop-Creep-–-Technical-Brief.pdf

Nici
 
Jeg tror jeg bare hadde forsont meg med at jeg ikke kan flaskekarbonere om jeg også vil tørrhmle kortere enn X antall dager
 
Sist redigert:
Hei Finn, denne her gir en fin oversikt.

https://cdn.brewersassociation.org/wp-content/uploads/2020/05/Hop-Creep-–-Technical-Brief.pdf

Nici
Jeg har sett den. Den er grei. Det at den ikke nevner noen mulighet for å ta kål på enzymene gjennom oppvarming før tørrhumling, gjør at jeg blir skeptisk til om det er mulig. De gutta der er jo rimelig solide folk.
 
Jeg tror jeg bare hadde forsont meg med at jeg ikke kan flaskekarbonere om jeg også vil tørrhmle kortere en X antall dager
Stoisk filosofi sier at det man ikke kan gjøre noe med, er det bortkasta energi å sørge over. Det har jeg sans for. Men det er ikke noe argument mot å leite etter muligheter til å gjøre noe med problemet.

Finner jeg ut at det ikke er noe å gjøre, lever jeg greit med det:).
 
Jeg har sett den. Den er grei. Det at den ikke nevner noen mulighet for å ta kål på enzymene gjennom oppvarming før tørrhumling, gjør at jeg blir skeptisk til om det er mulig. De gutta der er jo rimelig solide folk.
Tror du må nok filtrere gjæren borte før du tørrhumler. Eller pasteurisere. Skall se hva jeg kan finne, har noe lekser om dette men de er relevante for industri/craft brygging.
 
"Gjærstarteren" min til birger. OG på 1.042
Uten tørrhumle FG 1.006
Med tørrhumle i 10 dager FG 1.004
Dette var Loral og Nottingham. Som forventet, ikke noe jeg vil prøve mcgyver saker og ting for å unngå.
 
Kanskje ALDC(Alpha Acetolactate Decarboxylase) er produktet du er på leting etter? Jeg er dog usikker på om det er tilgjengelig hos norske bryggebutikker, men det er kanskje bare å gjøre de oppmerksom på det, så får de i sortimentet?

Nei, det hindrer jo ikke hopcreep. Og i og med at jeg karbonerer naturlig, trur jeg ikke at jeg trenger å bekymre meg så mye om den virkningen av hopcreep.
 
Nei, det hindrer jo ikke hopcreep. Og i og med at jeg karbonerer naturlig, trur jeg ikke at jeg trenger å bekymre meg så mye om den virkningen av hopcreep.
Jeg leser om flere inklusive, bryggerier, som sverger til det, og ikke bare fordi det forhindrer diacetyl, men at det også reduserer både tiden og mengden hopcreep.
 
Jeg leser om flere inklusive, bryggerier, som sverger til det, og ikke bare fordi det forhindrer diacetyl, men at det også reduserer både tiden og mengden hopcreep.
hmm - i så fall vil det jo være interesant. Men hopcreep skyldes jo glucosidase, og enzymer påvirker vel ikke hverandres funksjon?
 
Så sant det ikke bare reduserer diacetyl selv om man har hop creep. Diacetyl har vel ikke vært noe problem i humleølene dine uansett.
 
hmm - i så fall vil det jo være interesant. Men hopcreep skyldes jo glucosidase, og enzymer påvirker vel ikke hverandres funksjon?
Poenget, sånn som jeg leser det, er at du kan redusere antall dager du tørrhumler, selv med hopcreep fordi det er et enzym som gjør at gjær slipper å ta omveier, det vil jo i utgangspunktet, bety at mindre aroma stikker ut av fermzillaen.

Hva hopcreep angår, så blir du vel ikke kvitt det, og er det restsødme du savner så må det mest sannsynlig løses med malt og mesking.

"I’ve worked at two places that used it. The first place we only ever used during fermentation and not during the dry hop (don’t know why but gotta do what the boss says) the other spot we only add during the dry hop. First place would do one mL per barrel and the second place does about 3mL per barrel.

When using it during fermentation, our non-dry hopped beers would pass force VDK tests within 48 hours of hitting terminal. Dry hopped beers took an average of 5 days to pass. When using it exclusively during dry hopping, it’s taken about two days to pass forced VDK."

" ALDC prevents the formation of diacetyl during fermentation. A number of pro breweries are using it to help solve for hop creep.

You can read more about it here: https://bsgcraftbrewing.com/Content/Images/uploaded/ALDC onesheet_web.pdf"
 
Poenget, sånn som jeg leser det, er at du kan redusere antall dager du tørrhumler, selv med hopcreep fordi det er et enzym som gjør at gjær slipper å ta omveier, det vil jo i utgangspunktet, bety at mindre aroma stikker ut av fermzillaen.

Hva hopcreep angår, så blir du vel ikke kvitt det, og er det restsødme du savner så må det mest sannsynlig løses med malt og mesking.

"I’ve worked at two places that used it. The first place we only ever used during fermentation and not during the dry hop (don’t know why but gotta do what the boss says) the other spot we only add during the dry hop. First place would do one mL per barrel and the second place does about 3mL per barrel.

When using it during fermentation, our non-dry hopped beers would pass force VDK tests within 48 hours of hitting terminal. Dry hopped beers took an average of 5 days to pass. When using it exclusively during dry hopping, it’s taken about two days to pass forced VDK."

" ALDC prevents the formation of diacetyl during fermentation. A number of pro breweries are using it to help solve for hop creep.

You can read more about it here: https://bsgcraftbrewing.com/Content/Images/uploaded/ALDC onesheet_web.pdf"
Bryggeriene må få fjerna diacetyl før de pakker, og på den måten reduserer dette enzymet tidstapet som blir forårsaka av hopcreep. Men i motsetning til hos disse bryggeriene, blir gjæren med over i flaskene mine, og kan håndtere diacetyl etter at jeg har flaska, så jeg trenger ikke forsikre meg om at ølet ikke har diacetyl når jeg flasker.

Jeg kan ikke gjøre noe under meskinga som gir meg restsødme. Der kan jeg bare styre forholdet mellom gjærbart og ikke gjærbart sukker, og som bryggosofene har vist veldig tydelig, har det ikke innflytelse på noe annet enn alkoholprosenten. Du får ikke mer sødme om du mesker på 70 grader enn om du mesker på 65. Den vesle restsødmen jeg gjerne vil ta vare på, får jeg fordi jeg bruker gjær som ikke eter maltotriose. Og det fucker humleenzymene opp.

Du kan vel få sødme fra karamell-/krystallmalt, som har karamellisert sukker som ikke er gjærbart. Men det gir smak i tillegg, og er ikke aktuelt.
 
Bryggeriene må få fjerna diacetyl før de pakker, og på den måten reduserer dette enzymet tidstapet som blir forårsaka av hopcreep. Men i motsetning til hos disse bryggeriene, blir gjæren med over i flaskene mine, og kan håndtere diacetyl etter at jeg har flaska, så jeg trenger ikke forsikre meg om at ølet ikke har diacetyl når jeg flasker.

Jeg kan ikke gjøre noe under meskinga som gir meg restsødme. Der kan jeg bare styre forholdet mellom gjærbart og ikke gjærbart sukker, og som bryggosofene har vist veldig tydelig, har det ikke innflytelse på noe annet enn alkoholprosenten. Du får ikke mer sødme om du mesker på 70 grader enn om du mesker på 65. Den vesle restsødmen jeg gjerne vil ta vare på, får jeg fordi jeg bruker gjær som ikke eter maltotriose. Og det fucker humleenzymene opp.

Du kan vel få sødme fra karamell-/krystallmalt, som har karamellisert sukker som ikke er gjærbart. Men det gir smak i tillegg, og er ikke aktuelt.
Det finnes da uttalige naturlige og kunstige ikke gjærbare søtningsmidler, men om du tenker at den eneste restsødmen som kan gi deg det du ønsker må komme fra maltotriose, så har du nok malt deg selv inn i et hjørnet, desverre :confused:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Acesulfam_K

Jeg tipper at får du tak i denne så holder 20ml en laaaaaang tid :)
 
Det finnes da uttalige naturlige og kunstige ikke gjærbare søtningsmidler, men om du tenker at den eneste restsødmen som kan gi deg det du ønsker må komme fra maltotriose, så har du nok malt deg selv inn i et hjørnet, desverre :confused:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Acesulfam_K

Jeg tipper at får du tak i denne så holder 20ml en laaaaaang tid :)
Man har da visse prinsipper:). (Sjøl om jeg skal innrømme at jeg har brukt litt Sukrin i en graf. Den er god, men om jeg kjenner veldig godt etter, og tenker hardt på at det er brukt kunstig søtstoff, så kan jeg kanskje kjenne det:).)
 
Tilbake
Topp