Finn Berger
Moderator
Synes det du sier her, gir veldig god mening.Jeg klarer ikke helt å forstå at den skal skape mer forvirring enn andre typer. Typedefinisjonen er ikke spesielt mye bredere enn ganske mange andre typer og jeg har egentlig ikke opplevd at dommerne synes den er vanskelig å dømme etter.
Det er mange typedefinisjoner som er en kombinasjon av flere nærliggende tradisjoner (engelsk brown ale og lys sterk belgisk, for å ta et par klare eksempler) og som plukker ut kun deler av en bredere tradisjon (imperial stout og amerikansk ipa er de som kanskje utelukker mest). Så har du også de som lager skiller som kun finnes i typedefinisjonene, men som egentlig ikke eksisterer i øltradisjonen (oud bruin og flamsk rød har blant annet vært en del diskutert).
Dersom det kun er navnet som forvirrer, så tror jeg det beste er å overse det og lese beskrivelsen. Bare lat som det står "Lys lager C" ieller noe slikt, i stedet for "1C Tysk pils"-
Det er her det kommer inn at dette er konkurranseregler. Det er i veldig begrenset grad en måte å forstå bryggetradisjonene. Verken bryggerne eller dommerne bør bry seg så veldig om hva øltypen heter, selv om det kan være nyttige merkelapper for å kommunisere og diskutere. Det er rett og slett enklere å huske hva "tysk pils" er enn å huske hva "Lys lager C" er.
Jeg skulle gjerne forstått litt mer om hvordan typenavnet har gitt problemer ved deltagelse i eller brygging til konkurranser. Hvis navnet på øltypen er et problem for deltagere i konkurranser, så bør det kanskje gjøres noe med, men jeg er usikker på hvordan det kan løses i så fall.
Når det gjelder det siste, så er det ikke typenavnet som gjør det vanskelig for meg å plassere ølene mine der de passer best. Problemet er heller at jeg ikke er en tilstrekkelig trenet smaker til å avgjøre det. Jeg kaller det meste av det jeg brygger av pils for tysk pils, men om de ligner mest på tysk pils, norsk pils eller internasjonal lager, har jeg vanskelig for å avgjøre. (Tsjekkisk pils er en annen sak. Der er jeg ikke i nærheten av å få til noe som har den fjerneste likhet med originalene, så det er enkelt. Men jeg kan jo brygge noe med litt melanoidinmalt og late som om det er tsjekkisk pils. Da ser det i det minste ut som en.)
For å sette det på spissen: Du skal være en god dommer for å plassere pilsen din i riktig pilsklasse.